Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp!! har dom löss???  (läst 4801 gånger)

gettusar

• Gäst
hjälp!! har dom löss???
« skrivet: 29 maj-07 kl 13:14 »
min atvå getter drar sig mot stängslet.. å då ja tittade noga i deras päls så såg det ut som om det var små ulltussar överallt som släppt och sedan lite vita små prickar typ    :o   nån som vet   :(
tacksam för svar
angelica å getterna

hönstanten

• Gäst
Re:hjälp!! har dom löss???
« Svar #1 skrivet: 29 maj-07 kl 13:24 »
Det är tyvärr pälslöss du har fått..eller snarare getterna

hönstanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 maj-07 kl 13:28 »
Kom på att du inte blir gladare av att bara kunna kalla dom förm pälslöss utan vill nog veta hur man blir av med dom....

Det finns tyvärr inget registrerat medel mot pälslöss för getter men baytricol (apoteket receptfritt) som egentligen är för nöt och får fungerar utmärkt.
Om du mjölkar och sääljer mjölk är det dock lång karenstid på medel som inte är registrerade på djurarten som man använder det till.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 maj-07 kl 15:23 »
Om det är så att Dina getter fäller underullen (tar av sig vinterrocken) så följer nästan alltid lite gammal och ytlig hud samt talg med. Jag menar nog, utan att ha sett getterna, att om de endast kliar sig mot staketet men inte har sår så har Du tid att kolla om det verkligen är pälsätare eller annan ohyra.
Ta ulltoffsar som lossnat, lite avstött överhud och vad som ev. mer finns där med en pincett. Stoppa det i glasburk och tag in och kolla vad det är med hjälp av ett bra förstoringsglas eller mikroskop (kan ev. lånas hos en bra vetrinär). Se till att Du har bra med tid och god belysning. Ha gärna ett svart och ett vitt papper som kontrasterande bakrund. Se efter mot vilket det syns bäst.

Du kan klippa getterna och bada dem. Använd ett milt hundshampo eller Fungeral Mjällshampoo för människa.
Det torkar inte ut huden och dödar ev elaka kvalster!
Lycka till och sättt på de nybadade och torra getterna Flusa (finns på Granngården). Det dödar den mesta ohyra och  skyddar dem mot mygg, knott, fästingar, hjortfluga (en lus egentligen), stickflugor och bremsar. Vilka alla kan ge både klåda och orsaka infekterade sår.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 29 maj-07 kl 22:20 »
Getter har luktkörtlar över hela kroppen.  En stor del av dem sitter i ansiktet: bakom hornen och nedanför ögonen.  De senare brukar användas för att doftstämpla goda vänner, såväl getter som människor.  De doftkörtlar som sitter på sidorna, över revbenen, är lämpliga att gnugga mot stängsel.  Kan det vara så enkelt?  Och nu i vårtiden lossnar en del underull på köpet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

gettusar

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 maj-07 kl 12:36 »
det är över revbenen de drar sig mot stängslet. men du har nog rätt. jag var helt inne på att de tappade underullen från början. å ja ser inget som kryper i deras päls. jag får hålla koll på dom. kanske man skulle ta å rykta av dom ordentligt med en hästborste  :P

Getter har luktkörtlar över hela kroppen.  En stor del av dem sitter i ansiktet: bakom hornen och nedanför ögonen.  De senare brukar användas för att doftstämpla goda vänner, såväl getter som människor.  De doftkörtlar som sitter på sidorna, över revbenen, är lämpliga att gnugga mot stängsel.  Kan det vara så enkelt?  Och nu i vårtiden lossnar en del underull på köpet.

Citera

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 30 maj-07 kl 13:45 »
Säkert inte alls fel att rykta dem, men om de drar sig mot stängslet för att sätta sin doft på det, så lär de forrtsätta.  Se bara till att stängslet håller!  Det brukar bli rätt buckligt... :)

AKS

« Svar #7 skrivet: 01 jun-07 kl 08:01 »
Jag tycker att det låter som mjäll. Testa med att ge dem vetegroddsolja. Det gjorde jag och det fungerade jättebra och snabbt.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 01 jun-07 kl 11:47 »
???

Kliar mjäll?  Jag trodde mjäll var små hudbitar som alldeles normalt faller av från oss alla när huden successivt byts ut inifrån.

gettusar

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 jun-07 kl 15:39 »
nje inte mjäll.. de fäller ju tussar med lixom.. ja ha tagit en bit tuss å tittat. ser inga djur i det. tror bara de bli så då de gnider sig typ..  att de kanske lossna lite hudbitar lr så då  oxå   :-\    svårt å avgöra..  

Jag tycker att det låter som mjäll. Testa med att ge dem vetegroddsolja. Det gjorde jag och det fungerade jättebra och snabbt.

Torptomten

• -
« Svar #10 skrivet: 05 jun-07 kl 20:08 »
Har Du sett några sår ännu?
Om Du har en tovutredare för hundar kan Du pröva om det går att lossa "skjok" av underull. Getter fäller pälsen lite berående på både arv och miljö. Mina getter har varit klara med detta i fyra veckor nu medan några bockkar ännu släpper päls.
Har Du gett dem Flusa ännu?
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 05 jun-07 kl 21:24 »
Bör man använda Flusa om det inte ÄR löss?

LiLo

• "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
« Svar #12 skrivet: 06 jun-07 kl 08:22 »
Jag  tror att vinterullen kliar och dom vill ha bort den, kanske också markera som någon skrev, men ffa bli av med ullen. Det börjar bli varmt nu!
Mina getter kliar sidorna mot staketet och undersidan av magen på en sten, ryggen med hornen och rumpan mot ett träd  ;D
Men löss har dom inte för det!
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

gettusar

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 jun-07 kl 18:24 »
ne.. dummt å använda nåt medel om man inte behöver.. tycker jag iaf   :)

Bör man använda Flusa om det inte ÄR löss?

Citera

gettusar

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 jun-07 kl 18:28 »
Jag  tror att vinterullen kliar och dom vill ha bort den, kanske också markera som någon skrev, men ffa bli av med ullen. Det börjar bli varmt nu!
Mina getter kliar sidorna mot staketet och undersidan av magen på en sten, ryggen med hornen och rumpan mot ett träd  ;D
Men löss har dom inte för det!

nä mina getter gör precis som du skriver  :D   de e inte löss.. e helt hundra på nu att de är vinter ullen  ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 09 jun-07 kl 20:34 »
Prova att spreja dem med pälsglans för häst och karda igenom dem när de torkat så följer all underull av utan att göra ont. Har gjort så med mina i våras och de är så blanka och fina, och ingen ull som gör dem varma  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

gettusar

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 jun-07 kl 00:06 »
Prova att spreja dem med pälsglans för häst och karda igenom dem när de torkat så följer all underull av utan att göra ont. Har gjort så med mina i våras och de är så blanka och fina, och ingen ull som gör dem varma  ;D

tack för tipset  :D  vilken tur ja hittade denna sida.. så man få lite mer tips å erfarenhet genom andra.. suuper ju  ;D

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 10 jun-07 kl 01:14 »
Och vad innehåller det där Pälsglans, då?  Inget giftigt, hoppas man?  Freoner och sånt åt Ozonskiktet?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 10 jun-07 kl 23:08 »
Och vad innehåller det där Pälsglans, då?  Inget giftigt, hoppas man?  Freoner och sånt åt Ozonskiktet?

Nope, är en vanlig "pumpflaska" ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Torptomten

• -
« Svar #19 skrivet: 08 jul-07 kl 17:45 »
Flusa håller undan mygg, knott och fästingar samt blodsugande flugor och bremsar och dessutom hjortflugor.
Mina getter skulle inte stå ut enheldag ens utan Flusa.
Själv gör jag det inte utan muggmedel fr alla knott och mygg där vi bor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser