Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förlorade getter  (läst 1687 gånger)

shandi

• Gäst
Förlorade getter
« skrivet: 30 maj-07 kl 20:50 »
Nu säger ägaren att köpet ska gå åter han kommer o hämta  små flickorna på fredag
Han kunde inte på något viss ordna så de blev märkta ,som han sagt för mamman var inte heller märkt .Jag har varit i kontakt med jordbruksverket o de med honom men ingen lösning så nu blir det så ,lite tur att de var så rädda ,för man har inte riktigt hunnit fästa sig vid dem ,men barnen kommer säkert bli ledsna,Därför letar jag nu med ljus o lyckta efter två ny dvärggetts killingar (getter) i skåne .Någon som vet någon som har? snälla skriv isåfall :'( :'(

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Förlorade getter
« Svar #1 skrivet: 31 maj-07 kl 14:06 »
Det där lät tråkigt på riktigt. Jag blir lite arg över att säljare inte informerar ordentligt. Eller ja, inte "lite" arg då.....

Tråkigt för er, men också för getterna.

shandi

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 maj-07 kl 16:50 »
ja verkligen tråkigt o det är jätte synd om getterna men det fanns inget jag kunde göra enligt jordbruksverket :'( :'(

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 31 maj-07 kl 19:17 »
Hoppas nu att någon kan leverera färdigtämjda getkillingar åt Dig.  Balbina?  Torptomten?  Gruff?  Så här års svämmar ju landet över av killingar.  Även om transporten blir längre, så kan det kanske vara värt det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

shandi

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 maj-07 kl 20:20 »
Ja jag vet inte vad som var fel för det räckte vi visade oss så gömde de sig o jag försökte locka med div go saker men ack nä

Balbina

• -
« Svar #5 skrivet: 01 jun-07 kl 09:02 »
Jag ska ner till skåne i Juli och har två fina små tjejer - grå, svart, vita - till salu.
kan ta med dem åt er om ni vill.
Mvh...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 jun-07 kl 10:48 »
Nu hänger jag inte med..  ??? Inte måste mamman vara märkt för att killingarna ska bli märkta ???
Det är väl ändå UPPFÖDARENS  nummer som ska i örat o inte mammans...
Vad är det för fel på jordbruksverket som låter uppfödaren fortsätta med omärkta djur.. eller har JAG missat nåt i det här? Jag trodde bestämt att alla var TVUNGNA att skaffa sig ett SE nummer om man hade djur o då är det ju bara att märka dom.... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Balbina

• -
« Svar #7 skrivet: 01 jun-07 kl 21:55 »
Nu hänger jag inte med..  ??? Inte måste mamman vara märkt för att killingarna ska bli märkta ???
Det är väl ändå UPPFÖDARENS  nummer som ska i örat o inte mammans...
Vad är det för fel på jordbruksverket som låter uppfödaren fortsätta med omärkta djur.. eller har JAG missat nåt i det här? Jag trodde bestämt att alla var TVUNGNA att skaffa sig ett SE nummer om man hade djur o då är det ju bara att märka dom.... ::)

Ja så är det tessmoliis och jag hänger inte heller riktigt med.
Alla som har klövdjur måste ha Se-nummer (säkert andra också men det vet jag inget om) oavsett om man bara har ett djur som sällskap eller om man föder upp.
Alla killingar som är över sex månader måste vara märkta och alla djur som lämnar gården (även killingar yngre än sex månader) måste vara märkta. Se-nummer går att ansöka om i efterhand. Och vd jag förstått så ska sjv. kunna tvångsmärka getter och sedan debitera djurägaren för kostnader och arbetstid.
Det är SE-nummret på djurets födsloplats som ska stå på märket och även ett individnummer när djuret är över en viss ålder???? (har inte hundra koll då alla mina märks med individnummer)
Så jag tycker att sjv:s uttalande låter mysko och att du borde ringa till dem igen.

shandi

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 jun-07 kl 10:54 »
Ja men nu är de hämtade och
jag har fått tag i en mycket seriös uppfödare
som har killingar som jag kan hämta i slutet av juni så
allt har ordnat sig till det bästa.
Tack så mycket för all hjälp jag fått här inne
och lärt sig en del har man också

shandi

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 jun-07 kl 20:24 »
Hej
Nu två dagar efter vi lämnat våra getter så är det så tomt här, fast de inte var särskilt tama
man hör ingen som står o kallar vid inhängnaden som de små brukade göra när de hörde oss på gården ,sen att de sprang o gömde sig när vi gick in till dem var en annan sak .
Nä det blev tomt fast vi bara haft dem några veckor ,men man hade redan fått in rutinerna o allt nu kan jag gå till innhägnaden o komma på mig själv (visst ja de är ju inte där mer) :'(
Vi var o tittade på de två ny som vi ska hämta i slutet av juni idag de är så fina o kom rakt fram o började suga på fingrarna o naffsa la sig brevid en o så mysigt jag längtar o barnen med mig :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 04 jun-07 kl 04:46 »
Måtte nu de nya förbli tama efter transport!  Berätta!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

182 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser