Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katatrofkull  (läst 15459 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Katatrofkull
« skrivet: 03 jun-07 kl 22:39 »
Hade oturen att gyltan övergav sina kultingar. Det är hennes första kull men ändå en katatrof för mig. Nu flaskmatar jag kultingarna med flaska sen 3 dagar. Igår hade jag turen få råmjölk av en bonde jag känner.

Gyltan fick 13 kultingar och 2 dog efter varandra. Den ena tog jag hem och den somnade in kl. 03.00 på min mage. Den andra dog dagen efter i min famn.

Jag är bedrövad av det hela men är glad de andra är pigga och krya trots allt elände. Bara jobbigt att passa tider och flaskmata 11 kultingar flera ggr per dag. Tränar dom redan med kornkross och vatten. Men mjölk måste de ju ha åtminstone i minst 6 veckor.

Suggan känner jag är värdelös och inget att avla på. Så hon går till slakt när hon sinat ner.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Västmanland
Re:Katatrofkull
« Svar #1 skrivet: 03 jun-07 kl 22:41 »
Lite jobbigt med alla 11 skrikande kultingar flera gånger om dagen.

Dom är ju trots allt söta och luktar "bäbis". Och de springer och hoppar runt mig och skriker jag vill också ha mat!

christine

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 03 jun-07 kl 22:42 »
Är man trött eller är man tröttzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz........

christine

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 03 jun-07 kl 22:45 »
Glömde säga att de har vassa tänder de söta små varelserna. Så man får akta fingrarna när man ger dom nappen.  ;D

En liten jag är trött och mätt bild.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 jun-07 kl 23:10 »
Katastrofkull må så vara, men de är rasande söta.

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #5 skrivet: 04 jun-07 kl 08:04 »
Helt ljuvliga ungar.
Du är fantastiskt duktig som orkar/kan vara mamma till alla dessa.

Vad är det för ras?
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 04 jun-07 kl 14:12 »
Linderöd. Deras morsa födde kultingar lite här och var. Hittade kultingar i 3 hytter! Varav en ute i hagen också. *suck*

Hennes syster var också på gång och grisa och balade bo utomhus. Till slut lade hon sig och fick resten. När hon var klar reste hon sig och gick.

Nästa dag kollade jag under ett par timmar och hon gick inte och diade dom. Så jag tog in alla och gav dom flaska med lättmjölk, fil.
« Senast ändrad: 04 jun-07 kl 14:13 av christine »

Lena A

« Svar #7 skrivet: 04 jun-07 kl 16:26 »
Vilka ursöta små varelser!  :D Jag förstår att du har fullt upp!  :D Du ger dem en bra start i livet.  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #8 skrivet: 04 jun-07 kl 16:29 »
Hm.  Jag har svårt att tro att detta beteende är typiskt för urspringliga linderödare.  En sugga som inte tar hand om sina små blev nog inte så gammal i äldre tid, att flaskmata kultingar hade man sannerligen inte tid med.  Som Du säkert kan förstå.

Men helt underbara bilder, de är i mitt blivande bildspel!  Och hur ska Du kunna slakta dem sedan?  Grisar blir minsann personliga även utan flaskmatning!  Och, hemska tanke, många av de små liven lär väl ta dåligt hand om sin avkomma...  Har Linderödsföreningen något register över sådant här, ungefär som att en border collie måste vara friröntgad och fri-ögonspeglad för att få gå i avel?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christine

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 04 jun-07 kl 19:17 »
Ja, Trollmor. Jag kommer inte att avla på de små liven. Och F. Lantsvinet för inte register över såna djur. Vad jag vet. Kommer skriva in det i årsrapporten samt när jag avregistrerar henne.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #10 skrivet: 04 jun-07 kl 22:01 »
Vilket kanonjobb du gör!
Jag vet själv hur svårt det är att ta hand om föräldralösa kultingar. Det är tyvärr sällan man klarar allihopa.
Har du ingen till sugga som har kultingar?

Jag hade för ett tag sen två kullar med minigrisar.
I den ena kullen var det endast två st och i den andra åtta st. (en snittkull på minigrisar är ca 4-7 st)
Det skiljde tre dagar på dom.

Jag la över tre kultingar för att kullarna skulle bli jämnare, samt att det inte skulle ta för mycket på suggan som hade 8 st. Det var aldrig några problem för den andra suggan att bli "fostermor" till dom.

Jag tänkte på en annan sak också.....
Tror ni att en lamm-bar skulle kunna fungera på smågrisar. ???
Det måste ju ta hur lång tid som helst att mata alla kultingar separat.
För att inte tala om den stress dom bygger upp innan alla har fått.
Det var bara en tanke som slog mig. ::)

Hur som helst så är du beundransvärd som gör denna insats för dom små liven!

Berätta gärna hur det går.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

christine

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 04 jun-07 kl 22:39 »
Jag har testat lamm-bar och det fungerar men vill inte sätta in den förrän kanske nästa vecka pga att de kanske äter för mycket då deras magar är små i början. De har redan fått smaka på kornkross och dricker vatten.

De är i allafall pigga och krya. Det är jobbigt med stressen innan alla fått sitt. Kan ge samma gris flera gånger och när alla är mätta tystnar de och blir trötta och går och lägger sig tills det är dags igen. ;D

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 06 jun-07 kl 15:13 »
Tillåt mig tvivla på lammbar.  Om killingar snabbt kommer på att det rinner fortare om man biter av nappen, så kan nog en kulting göra samma upptäckt.  Vid vilken ålder kan de börja snaska i skål?

Och än en gång tack för de ljuvliga bilderna!  Jag ser fram emot fler, där man kan se hur de växer.

Grisbonden

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jun-07 kl 16:30 »
Hur gamla var de när mamman övergav dem?

Vad ger Du dem för mat?

christine

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 06 jun-07 kl 19:56 »
De var precis nyfödda och de hade hunnit fått i sig lite råmjölk från mamman.

Jag ger dom komjölk som jag köper av en bonde jag känner. Så det har fått råmjölk och nu vanlig mjölk.

Lite uppblött kornkross samt vatten.

De är pigga och krya. Äter med frisk aptit.

Lammbaren har jag satt in nu och ger inte förmycket utan lite åt gången. Diskar den flera ggr om dagen.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 06 jun-07 kl 23:39 »
Ja, kära nån vilket jobb!  Men de belönar Dig tydligen med att klara sig alla elva?

Grisbonden

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 07 jun-07 kl 22:36 »
Jag föreslår Grix, finns hos Granngården.  Speciellt för kultingar som blivit moderlösa.  Den kull jag hade som behövde det var två veckor.  Först fick de tre gånger om dagen, sedan två gånger.
De klarade sig allihop, de var så fina.  De var elva eller nånting.

christine

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 07 jun-07 kl 23:16 »
Alltså går det inte bra med komjölk direkt från bonden? Det fungerar ju för getkillingar osv. Mina kultingar är pigga som bara den och äter med frisk aptit. De har också vuxit de sista dagarna sen de började med komjölken.

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 07 jun-07 kl 23:37 »
Olika djurslag har olika sammansättning på mjölken, anpassat till främst hur fort ungarna växer.  Jag ska se om jag kan få fram den gamla tabellen i morgon, kommer inte åt den nu.  Men jag minns att människa och häst (sto) har minst protein i mjölken, och kaniner har mest.  De ungarna fördubblar också sin levande vikt på kortast tid.  Tabellen finns i min Fars gamla lärobok från agronomutbildning på 1920-talet, men principen gäller nog fortfarande!  Om jag minns rätt, så har ko och get ganska lika sammansättning (protein, fett, socker och "aska", d v s mineraler), medan fåratackor har mera protein i sin mjölk.  Lamm växer också fortare än killingar.

Men om de små liven mår bra och leker och far runt, så kan det inte vara någon omedelbar fara.

Red:  Komjölk är alldeles SÄKERT bättre än ingenting alls, som ju var alternativet för dessa små!!!  :o  ;D

« Senast ändrad: 07 jun-07 kl 23:40 av Trollmor »

Grisbonden

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 08 jun-07 kl 10:12 »

Jag hade ingen komjölk

Det fattas något i komjölken.  Är inte riktigt rätt för grisar.  Men mjölk blir kanske billigare än Grix?  Komjölken Du köper är förstås oskummad färskmjölk?  Foder ändrar de namn på så fort numera, kanske det heter något annat nu.  Det är tio år sedan jag höll på.  Om en månad lär de äta fem gånger så mycket...  

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser