Visst verkar det bra att bevara lantraserna, jag är väldigt mycket för det, men det blir svårt så det inte blir inavel.
Hade 5 mjölkkor och tjur ibland, ponny som gick ibland dem. Fungerade utmärkt. Lämnade mjölk året runt, kunde man förr på en sån liten besättning.
Ska du handmjölka?
När vi slutade lämna mjölk så lät vi 2 av mjölkkorna gå med kalven istället och tog in var tredje dag och mjölkade på sommarhalvåret. Korna var ju lätthanterliga och tama. Men ska man börja handmjölka en ko som är maskinmjölkad är det nog bäst att börja när hon kalvar. Då får man ju också ta del av råmjölken och göra härlig kalvdans, o vad jag saknar den.
De svartvita korna är lite sävliga och stora, kräver mycket foder, äter inte ens om det är lite med bete i skogen. Står bara och tittar medan de rödvita äter för fullt. De röda är däremot lite mindre, piggare och livligare.
Hade en jerseyko också, snäll trevlig och liten, lite magrare i kroppsformen, jättegullig. Köpte henne för på den tiden fick man bra betalt för fetthalten och hon mjölkade väldigt fet mjölk men inte så mycket.
Testa en begagnad mjölkko som är van vid folk och lätthanterlig.
Vi köpte när vi började (månskensbönder från stan) en liten kalv, en kviga, en mjölkko. Köpte sen till en mjölkko när hon kalvade och mjökspann, och maskinmjölkade och började lämna till Skånemejerier. Fungerade fint.
Mjölk kan man ge andra djur, grisar tex, men de ska vara vana, annars kan det gå illa. Vi drack ca 5 liter om dagen när barnen var små, pannkakor, bakade, gjorde fil själva, bara lägga lite acidofil i mjölken och ställa framför braskaminen, supergott. Testade aldrig att göra mer än mjukost dock. Gör man ost själv går det ju åt mycket mjölk.
Rekommenderar att köpa en tjurkalv till kon, som kan betäcka den innan man slaktar ut den, om du nu inte har en tjur till hands, eller semin. Vår första lilla tjurkalv sålde vi till liv när den var strax över året, och då hade den lyckats betäcka bägge korna och kvigan, dessutom var den väldigt försynt och rar.
Vi hade sen en simmentaltjur, också mycket mild och god, och då fick vi lite köttigare kalvar.
När jag var liten och vi bodde i stugan kunde man höra koskällan i skogen, för grannen hade korna gående på skogen och det har vi också haft. Så kan man ta hö på små åkrar innan man släpper ut korna på dem.
Lycka till med korna, saknar dem verkligen. Finns få saker som är så rogivande som att ha gödslat ut, fodrat, mjölkat och sen stå höra korna njuta av höet mitt i smällkalla vintern