Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobbar ut den nya geten...  (läst 1889 gånger)

mli79

• Skåne
Mobbar ut den nya geten...
« skrivet: 08 jun-07 kl 09:48 »
Köpte en 5månaders get igår som aldrig har gått med andra getter - är uppfödd på flaska. Släppte in den till mina 2 gamla getter och dom såg först helt förskräckta ut. Sen anfaller som den lilla stackaren med sänkta horn. Fick ha den nya geten själv inne inatt.

Hur ska jag smidigast göra idag?

Har en ny sommarhage där jag ska släppa dom i snart - funderar på att binda dom i den hagen med behörigt avstånd till varandra så att dom får vänja sig på "neutral" mark.

Är det en bra idé eller vill nån annan tipsa?

Varför är "gamlingarna" så taskiga?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

JV

• Gäst
Re:Mobbar ut den nya geten...
« Svar #1 skrivet: 08 jun-07 kl 10:04 »
Hej.

Jag hade nog provat att dela av en bit av hagen med staket så de får gå och snusa och vänja sig vid varandra innan de släpps ihop.

JV

mli79

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 jun-07 kl 10:10 »

Jag har funderat på det, men den hagen är inte den lättaste att dela av då den bara har en ingång till ligghallen. Gamlingarna är väldigt kära i sin ligghall, och den nya har aldrig varit ute på nätterna innan..

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 08 jun-07 kl 11:21 »
Getter ÄR inte alltid vad vi kallar snälla. Och en get som talar om vart skåpet ska stå, är inte elak. Hon följer sin natur om rang i flocken. Det är väl en del i att vara, just get. Släpp ihop dom i hagen där dom har utrymme att komma undan ifrån varandra och låt dom reda ut rangen. Att separera med grindar eller tjuder skjuter bara upp den uppgörelsen till när man släpper ihop dom. Ibland får man bita ihop och sluta tänka i mänskliga termer.

Du ska se att dom rätt snart följs åt. Men som en "lätt utspridd" flock ett par veckor. När sommaren är slut, går dom nog även tätt ihop.

Kluriga djur!

mli79

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 08 jun-07 kl 11:47 »

Jag är ju bara van vid hästars flockbeteende, och även dom kan ju vara riktigt hårda när det kommer in nån ny. Det som oroade mig var att den lilla geten "Britta" känns så utsatt när hon får världens med stryk av dom andra. Är rädd att hon ska ta skada.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 08 jun-07 kl 16:22 »
Getter har individuell rangordning, det innebär att den nya måste slåss för en rangplats med var och en av de gamla.  Dessutom är hon på okänd mark, de är hemma.

Så oddsen för att hon inte ska bli mobbad är taskiga.

Låt henne först undersöka sitt nya hem i lugn och ro.  Ge gamlingarna rika möjligheter att lukta sig till att "här har hon också varit".  Men låt dem inte träffas förrän stressen av att ha flyttat har gått över!  En påfrestning i taget!

Sen låter Du den nya göra upp om rangplats med en i taget av de övriga, gärna på lite neutral mark.  (Inte i boxen alldeles intill Maten.)  Och vila sig minst några timmar emellan.  Är hon minst kommer hon ju lägst i rang, men om de andra bara accepterar en ny medlem i flocken så får hon vara med.

Gör de inte det, då blir det problem.  Låt oss få veta hur det går!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #6 skrivet: 08 jun-07 kl 22:24 »
Detta blir något av "Den fåviskes tal utifrån okunskapen s undflyende grund" men i alla fall. Jag vet inte alls hur er aktuella gethage ser ut men är den platt som en fotbollsplan eller i vart fall saknar stora stenar och annat som man kan (som get ,alltså)
hoppa upp på och visa sin rang så tror jag att stångningarna ökar. OM det är anskaplant kan Ni kanske skaffa t.ex. re lastpallar
vilka sätts samman så att tre hyllor bildas 45-60cm/90-120 cm/135-180cm över marken .  Sätt gärna även in en tebent ställning som förakras väl i marken. Den bör ej varra mindre än 150 cm i basen och minst 210 hög. Från toppen och ner låter ni fyra balsnören löpa till ett bildäck ca 60-70 cm över marken. Detta så att det bildas en "gunga" (Idéen hämtad från boken: Samarbeta med djuren.)
I bildäcket sätter Ni en skål/fat med lite havre el dyl.
Nu belönas djuren om de stångar och buffar på annat än den Nya geten. Min tanke är att ge alternativa möjligheter att beskriva sin rang och skapa möjlighet till varierad sysselsättning.
Ett hyffsat stort men ändock flyttbart träd, sälg eller asp t.ex. kan kanske komma att kompletera " lekparken".  
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 09 jun-07 kl 02:06 »
Sysselsättning för getter?  Promenad!  Man går i precis den fart som tillåter dem att beta på vägen men inte hitta på en massa egna initiativ.  Det är långsammare än normal promenadtakt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #8 skrivet: 11 jun-07 kl 10:36 »
Hejsan. Jag märker en väldig rangordning bland mina getter. Hulda är den som bestämmer både ute och inne. Hon äter först och dricker först. Det är hon som bestämmer när de andra får gå ut på morgonen och in på kvällen. Hare däremot är lägs i rang. Hon äter när de andra börjat äta och går ut/in sist. Frågan är om inte lilla Britta ska få vänja sig med den geten som är högst i rang först!? Så gör jag med hästarna. När det introduceras en ny häst i hagen så släpper jag in den nya hästen själv först och sen den som är högs i rang oftast ett sto. När den nya blivit accepterad av "den högste" så brukar resten gå bra ocså, kan vara nått att tänka på.
Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

mli79

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 11 jun-07 kl 20:10 »

Svarar på lite av varje här i tråden :-)

Både vinterhagen och sommarhagen har mycket stora stenar, en stengärsgård och träd.

Nu är läget följande:

Getterna är helt plötsligt helt sams. Dom håller lite avstånd till den nya men det är inget bråk alls längre - så skönt!

Problemet nu är att lilla Britta har kommit på att man kan ta sig ur hagen genom att kliva igenom rutorna i fårnätet. Jag vet att fårnät inte är det bästa alternativet för getter men jag hade inget annat som funkade på de "stora" getterna...

Vad har man för staket till dvärgkillingar? Hönsnät?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #10 skrivet: 11 jun-07 kl 21:09 »
Till mina "små" flaskmatade "fyrlingar" har jag tvingats sätta upp
kycklingnät på insidan villtnåtet som ändock är rätt smårutat nertill. Kycklingnät för att de små rutorna hondrar allt för stor kraft från deras horn.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser