Älskar såna här diskussioner om hundar

Men det är svårt att veta vad man ska svara när massor av raser klumpas ihop i benämningen "jakthundar". Vad är en jakthund? Vilka raser räknas som det nu för tiden?
Vad räknas som jägare förresten? Räknas man som det om man en gång om året hänger geväret under axeln och hänger med jaktlaget ut en runda? Eller ska man vara en mkt hundkunnig person som aktivt arbetar året runt för att få fram den ultimata jaktmaskinen?
Jag tror man måste specifiera det mkt mer för att det inte ska bli missförstånd här på forumet!
Personligen tror jag att det handlar om mer att man är en person som värnar om att hunden mår bra och gör sitt bästa för att hunden ska aktiveras.
Det finns ganska gott om "jägare" som låter sin jakthund dygnet runt, året om sitta isolerad i hundgård utan träning eller chans att träna upp konditionen. Sen plockar de fram hundarna när det är dags för jakt och förväntar sig att hunden ska klara av sin uppgift galant! Helt sjukt...
Sen finns det icke-jägare som skaffar sig en jakthund utan att kunna något om dess behov. Och när hunden inte är en gullig valp längre och börjar visa vad den är avlad för så går allt åt helvete och hunden säljs eller blir avlivad.
*där har vi exempel på fel sorts ägare, både jägare och inte
Men det finns också folk som inte jagar som klarar av en jakthund väldigt bra ändå. De gör allt för att hunden ska må bra och aktiverar den på annat sätt än jakt. Jag tycker det är helt ok att skaffa en jakthund då.
MEN det ultimata skulle ju självklart vara en person som både var duktig på att ta hand om sin hund OCH använda den till jakt. Då anser jag att hunden mår som bäst.
Detta tycker jag gäller så gott som alla raser. Oavsett om det är en vall, bruks, jakt eller sällskapshund- det ultimata är en omtänksam ägare som använder hunden till vad den är avlad för. (då räknar jag självklart inte med hundar som tidigare avlades för slagsmål!)
Väldigt individellt vem som passar att ha en viss hund eller inte...!