Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur att rena vatten från befintlig bäck eller vatten för övrigt för dricksvatten  (läst 7182 gånger)

bushwomen

hej!!!jag undrar om nån verkligen vet om det e möjligt att livnära sej på vattnet från en bäck efter att ha kokat det,och även från ett hav,har nån en aning om hur folk fick sitt vatten förr,när inte vi hade kommunalt vatten???naturligtvis vandrade vi,men om vi ska vara bofasta på en plats,e det då möjligt att dricka bäck vatten???har nån nån annan ide om vatten rening som e miljövänlig,naturligtvis har vi regnvattnet,men jag undrar om större mängd vatten???vore tacksam för olika ideer,m.v.h.bushwomen

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
hej!!!jag undrar om nån verkligen vet om det e möjligt att livnära sej på vattnet från en bäck efter att ha kokat det,och även från ett hav,har nån en aning om hur folk fick sitt vatten förr,när inte vi hade kommunalt vatten???naturligtvis vandrade vi,men om vi ska vara bofasta på en plats,e det då möjligt att dricka bäck vatten???har nån nån annan ide om vatten rening som e miljövänlig,naturligtvis har vi regnvattnet,men jag undrar om större mängd vatten???vore tacksam för olika ideer,m.v.h.bushwomen
Ja du kan dricka bäckvatten.
Koka 10 minuter och droppa i två droppar klorin per liter vatten med en pimpett.
Ska du lagra klorerat vatten så tänk på att klorets renande och bakteriedödande effekt minskar med c.a 50% på 6 månader. Och överdosera inte.

Havsvatten måste du destilera först. Enklaste sättet är att koka det med en "hätta" av aluminiumfolie över som fångar upp kondensen. Kondensen samlas på folien och rinner vidare längs foliens undersida.
Vik folien så kondensvattnet rinner/droppar ner i ett uppsammlingskärl bredvid kastrullen.

Försvaret änvänder sig av vattenreningstabletter (en sorts brustabletter) som är mycket effektiva (men vattnet smakar skit). Och jag vet inte om de är till salu för allmänheten.

/Fred

« Senast ändrad: 11 jul-07 kl 01:50 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Bo

Gräv en brunn nära bäcken
« Svar #2 skrivet: 11 jul-07 kl 09:35 »
om bäckvattnet verkar oaptitligt. Viktigt då att det är mörkt annars blir det lätt giftiga alger i stillastående vatten.

Nu har jag äntligen ordning på min solpump som förser mig från ett gruvhål men länge kokade jag kaffe och te på vatten från min trädgårdsdamm där ett rikt mikroliv och en frodig växtlighet håller vattnet friskt.

Blomme

• Gäst
Som Bo säger är det bättre att ta vattnet från brunn, om det är kass vatten från brunnen finns det filteranläggning. www.vattenteknik.se

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Som Bo säger är det bättre att ta vattnet från brunn, om det är kass vatten från brunnen finns det filteranläggning. www.vattenteknik.se

Det är nog enklare och framförallt billigare att samla regnvatten, med mkt låg dos av klorin. Kärlet bör, om inte det grävs ner, förvaras frosfritt och mörkt. Annars sätter fotosyntesen igång.

www.sgu.se är en bra länk att titta vidare på. Om man nu måste sätta ev filter kolla www.aquainvent.se så kan jag garantera att Ni får en billigare lösning och bättre.

Aqua Invent AB monterar och säljer filter till andra som sätter sina klistermärke på utrustningen.

Hälsn Leif

bushwomen

hej o tack till alla er som svarat!!!men en fråga "klorin"e inte bra att inta!!!aluminium-folie e giftigt,jag vill söka alternativa rena för naturen lösningar.när jag bodde med ett urfolk i norraste delarna av både sverige o finland,hettade vi upp snön,å sen drack vi den,vi la oxså gran-ris i å kokade med, gran ris har c-vitamin,har nån några synpunkter om det???förr i tiden vid sten åldern ex måste det ju inte ha funnits klorin o aluminium folie,alltså ingen kritik,utan tänker bara högt!!!det pratas ju om att snön e full av skit,ja i samband med avgaser från bilarna,men i skogen ex,,,???tack, å ha en bra dag,m.v.h.bushwomen

Vattendoktorn fd

Ett litet tillägg (som vanligt när det gäller mig) Vattenteknik blev uppköpta -93 av dat danska företaget HOH. Vattenteknik hade annars fått packa ihop. HOH levererade material till den avsaltningsanläggning,  jag byggde samma år. Det är inget fel på deras utrustningar, det var bara det jag ville tillägga.

Leif

bushwomen

hur tänker du nu???jag e själv ganska bra på att ge tillägg,det blir en diskusion då,å det e väl det vi vill ha???jag i.a.f.,skrattar

Vattendoktorn fd

hej o tack till alla er som svarat!!!men en fråga "klorin"e inte bra att inta!!!aluminium-folie e giftigt,jag vill söka alternativa rena för naturen lösningar.när jag bodde med ett urfolk i norraste delarna av både sverige o finland,hettade vi upp snön,å sen drack vi den,vi la oxså gran-ris i å kokade med, gran ris har c-vitamin,har nån några synpunkter om det???förr i tiden vid sten åldern ex måste det ju inte ha funnits klorin o aluminium folie,alltså ingen kritik,utan tänker bara högt!!!det pratas ju om att snön e full av skit,ja i samband med avgaser från bilarna,men i skogen ex,,,???tack, å ha en bra dag,m.v.h.bushwomen

Betr klorin, och dricksvatten, solen strålar desinficerar, men sätter samtidigt igång fotosyntesen.

På käringön utanför Orust finns ett antal regnvattensamlare, försök få kontakt med dom.

Jämförelsen med med stenåldern är lite haltande tycker jag, människorna var betydligt färre då, och utsläpp var det inte tal om.
Sen finns det en sak som inte talas så mycket om, men alla dessa häftiga regnperioder, och översvämmningar, är inte någon fördel, när det gäller dricksvatten. Som bad disk och tvättvatten fungerar det nog. Bara man inte duschar. (typ legionella,campylobakter, sallmonella, clostridium m.m.) Översvämningsproblemen kommer bara att öka.

Hälsn Leif

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser