Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  PRRS  (läst 3754 gånger)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
PRRS
« skrivet: 18 jul-07 kl 15:32 »
I måndags fick vi ett brev från SJV med information om PRRS.
Är det någon annan som har fått det?
Jag antar att dom har skickat ut det till alla med SE-nummer

Jag tycker att det är jätteläskigt med sånt här. :P
Man vet ju inte om man törs ta emot kunder/besökare längre...
Vet inte heller om jag törs köpa in några nya avlesdjur heller ???
Eller är jag bara nojjig?
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
Re:PRRS
« Svar #1 skrivet: 18 jul-07 kl 16:05 »
Jodå, det har vi fått också, så det är nog ett massutskick. Ja visst är det trist med alla dessa bokstavssjukdomar, man undrar ju om detta verkligen är nåt man ska hålla på med. Men jag tycker det visar ganska tydligt att man måste börja inse att grisar är levande varelser, och behandla dom därefter, det är inga maskiner.
Jag blir rent ut förbannad när man är på kurser,möten osv och alla håller på och ojar sig om hur eländigt det är med alla regler i Sverige, och tänk så bra allt skulle bli om vi bara fick ha det som i Danmark eller Holland. Jag tycker det måste vara mer än en tillfällighet att dom flesta av dessa nya sjukdomar kommer just från Danmark. När man låser fast sina suggor, satsar på att avvänja smågrisarna vid 3 veckors ålder, ingen halm..ingenting... ja, då tycker jag inte det är konstigt att sjukdomar kommer.
Är det verkligen det vi vill ha? nej, satsa istället på att få vettigt betalt med dom regler vi har här.
Sen är ju folk märkliga i sina beteenden också, bara för att det finns en regel så måste den ju inte vara tokig, alla sjukdomar som finns utanför våra gränser, likväl så ska folk smuggla med sig djur och allt möjligt..likadant om det ska utfodras med restaurangmat och man försynt påpekar att den måste kokas för att inte vi ska få in svinpest, nej då är man mesig.
Nej du är inte nojig.Var rädd om dina djur, det finns alltför många som inte har vett att vara det.
Har också blivit tveksam när det gäller avelsdjuren, det bästa är nog om man sluter sin besättning och tar fram egna djur, men det tar ju lite tid.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 18 jul-07 kl 17:14 »
Vi har inte fått detta utskick men det kommer nog i dagarna. Du är inte nojjig, gris-eva.

Jag skriver mer sen, det var en massa bra som Fridolf2 skrev.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 18 jul-07 kl 19:05 »
Jag satsar på att det ska vara på grisarnas vilkor dvs de ska kunna bete sig normalt som en gris ska göra.

Sen också att man inte har för många individer på liten yta utan de ska kunna dra sig undan vid behov. Försöker hålla mig till reglerna och arbetar också efter sunt förnuft.

Tar hem mat till grisarna från affären det mesta kokar jag. Jag avvänjer vid 8-9 veckors ålder då det brukar märkas att suggan börjar bli irriterad.

Att sjukdomar sprids beror mycket på stora besättningar, stress, minimal stimulans, enformig kost, hög ljudnivå i stallet osv.

Nej, jag tror på småskalighet och grisar som kan få vara ute och beta på sommaren. Glada grisar är lika med friska grisar. ;)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 19 jul-07 kl 21:34 »
Jag håller med er.
En småskalighet för oss närmare djuren och vi ser dom mera som individer än en massa. Vi känner våra djur och har lättare för att upptäcka om något inte står rätt till.

Jag kan bara hoppas att folk tar sitt ansvar för att hindra att smittor sprids och att man tar hand om sina djur på bästa sätt.

I mitt fall är jag väldigt orolig.....
Vi som har minigrisar som husdjur i stället för t.ex. en hund, rör oss mycket ute på olika platser, och det är tyvärr inte alla som vet att även som minigrisägare så måste man ha ett SE-nummer. (Även om du så bara äger en kastrat och bor i ett villa område.)
Dessa minigrisägare får tyvärr inte denna information från SJV.
Informationen om SE-nummer till minigrisägare har tack och lov blivit bättre dom senaste åren.

Värre är det med dessa ägare som tror att det är fritt att ta med sig sin gris över landets gränser. (Det är ju deras husdjur och man får ju ta med sig "hunden".)
Jag vet också att det finns ett antal "ilegala" minigrisar i vårt land. Då främst ifrån Norge. Det förekommer även att Norrmännen tar med sig sin gris till Sverige när de är här på semester.
En mycket skrämmande situation.

Vi får väl tacka regeringen för att dom har öppnat alla gränser så att vi i Sverige har fått det lättare ta del av allt som finns i Europa. ::) :P :-X
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 jul-07 kl 15:36 »
Massutskicket kan inte gå på SE-nr, för jag har inte fått något.
Jag har dessutom haft två SE-nr, tills bara för någon vecka sedan. Inget brev till någon av adresserna.

Jag står i och för sig i deras register som innehavare av just Minigris, inte gris i allmänhet. Kanske det är en anledning till att de sollat bort mig.

/A

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 22 jul-07 kl 09:00 »
Samma här,har SE -nummer men har inte fått info. :(
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 09:00 av Ponnier »
Du får det svar du förtjänar.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jul-07 kl 11:57 »
Ni måste vara med i grisregistret, det räcker inte med SE-nr. det är väl jordbruksverket man anmäler till tror jag.

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #8 skrivet: 22 jul-07 kl 18:03 »
Men jag har anmält,dock minigrisar.Vet inte om det kan ha med antalet att göra eller något sådant??
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 18:03 av Ponnier »
Du får det svar du förtjänar.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 jul-07 kl 20:01 »
Jag fick mitt SE-nr när jag anmälde mitt grisinnehav på SJV´s grisregister.
/A

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #10 skrivet: 22 jul-07 kl 20:35 »
Varför har då jag fått informationen om PRRS och inte ni andra?.
Är det för att jag även fyllde i att jag berdriver avel av minigrisar i min ansökan tro?

Vad är det för mening att ha ett SE-nummer som minigrisägare om inte ALLA  grisägare får ta del av en sådan här viktig information? ??? >:(

Nu får faktiskt SJV bestämma sig.
Är minigrisen ett sällskapsdjur, eller ska den räknas som ett lantbruksdjur?
I dagsläget är minigrisen ett lantbruksdjur och vi ska följa de regler som finns för grisar. Som t.ex. öronmärkningen, rapport vid flytt, karantäner etc. Vi får ju inte ens chipmärka våra grisar i stället för att ha dessa stora lappar eftersom chippet inte innehåller SE-nummret.
Enl. SJV ska minigrisar vara märkta med födelseplatsens SE-nummer, som vilken gris som helst.

Nu är jag lite arg på SJV >:(
I morgon kommer jag att ringa till dom för att ifrågasätta det här.
Jag ska även ringa till några andra minigrisuppfödare för att höra om dessa har fått samma brev som jag.
Det kanske bara är vi "producenter" som har fått det och då är SJV ute och cyklar....

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 jul-07 kl 21:33 »
Hm.. intressant om de strular till det, fast jag blir lite förvirrad. SE-numret är nåt helt annat än grisregistret. Hur många här är med i grisregistret alltså? Jag har fått "varningsbrevet", är med i registret.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 jul-07 kl 10:50 »
Rätta mig om jag har fel.. men så här har jag fått uppfattningen att det är:

SE-numret är en platsbeteckning. Alltså gården med närliggande betesmark har ett SE-nummer. Om du har getter, grisar, höns eller vad du nu har så har du väl samma SE-nummer?

Har man gris så anmäler man det till grisregistret för att de ska kunna spåra smitta vid ev. sjukdomsspridning etc.

Så om man bara har en minigris så får man ett SE-nummer eftersom man inte tidigare har ett SE-nummer och i samma veva så hamnar man i grisregistret som innehavare av gris.

Är det så här?

/A
« Senast ändrad: 23 jul-07 kl 10:51 av AnnaPanna »

christine

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 23 jul-07 kl 12:36 »
Helt rätt anna-panna.

Tror det är så här, ni som bor i södra sverige som haft en smitta har fått ett varningsbrev, så de skickar inte ut till alla.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 jul-07 kl 13:15 »
 ;D

Fast det konstiga är att jag bor längre söderut än Gris-Eva...  ;D
Men annars så låter det ju som en logisk teori tycker jag, Christine.
/A

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 jul-07 kl 22:21 »
Grisregistret hamnar man i när man skickat in ett särskilt tranpsortpapper som man får av säljaren. Eller om det var säljaren som skulle skicka det... minns inte, det är olika för får och grisar.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 24 jul-07 kl 11:52 »
Med minigrisar är rutinen annorlunda.. men det spelar ju egentligen ingen roll. Huvudsaken är väl att man är registrerad som grisinnehavare och att registret fyller någon funktion.
/A

Minnie

« Svar #17 skrivet: 25 jul-07 kl 23:43 »
Det har gått ut information till flera av oss uppfödare av Linderödssvin också. Jag finns med i grisregistret både som uppfödare av Linderödssvin och minigrisar med ett SE nummer naturligtvis.Ett utskick med information om sjukdomen och vad man skulle tänka på kom i måndags.
All flytt av grisar ska ju rapporteras till grisregistret, kanske det utskicket gjorts till dem som rapporterar?
Ja, vad vet jag.....
Född i början av 70-talet, tvåbarnsmor, älskar att fotografera, jobbar som djurvårdare i djurpark, mkt intresserad av lantraser, har en hel del djur hemma, bland annat Linderödssvin, höns, kalkoner, marsvin, hundar, katt, amazonpapegojor, chinchillor, minigrisar och en del andra smågnagare.

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 jul-07 kl 11:49 »
Ledsen, men det argumentet håller inte heller..
Jag rapportera förflyttningar eftersom jag ofta har besök av andras grisar.

/A

Fridolf2

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 jul-07 kl 16:09 »
Intressant att se hur fokus i denna tråden har flyttats från en eländig sjukdom och dess följder, till pappersformalia på jordbruksverket... ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser