Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tycker Ni??  (läst 10304 gånger)

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Vad tycker Ni??
« skrivet: 25 jul-07 kl 10:53 »
Följande har hänt;
En av våra kompisarna här på forumet köpte en get och blev lovad märken hemskickade till sig eftersom hon krävde att få ett märkt djur och geten var inte märkt när hon hämtade henne. Inga märken dök upp på posten och den gamla ägaren kontaktades via mail med frågan om hon glömt bort att hon skulle skicka märken. Svaret hon då får är i korthet; "Nej jag har inte glömt dig utan snarare förträngt dig". Dessutom verkar det inte som nya ägaren får några märken eftersom gamla ägaren hänvisar till detta forumet på Alternativ, där man tydligen, enligt henne, anser att det plågar djuren att vara märkta.Den gamla ägaren menar också att hon köpt föräldrarna till getterna omärkta och därför inte kan märka killingarna. Att föräldrarna är omärkta är ju faktiskt inget skäl till att inte märka killingarna man säljer!!!

Synd bara att någon så rar och duktig med djuren (som den nya ägaren är) råkar ut för ett sådant här bemötande. Vad tycker Ni???
« Senast ändrad: 27 jul-07 kl 08:18 av Sajjbertjorven »
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Vad tycker Ni??
« Svar #1 skrivet: 25 jul-07 kl 13:16 »
Anmäl till jordbruksverket. Det verkar som om det är praxis hos en del att inte märka sina djur. Har råkat ut för samma sak nämligen.  >:(
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 25 jul-07 kl 14:26 »
Detta har varit uppe förut. D.v.s. varför tar man hem omärkta djur, om man nu vill ha dom märkta? Nej, reservera djuren och vänta tills djuret är märkt. DÅ först, tar man hem dom.

Men, i detta fall. Svaret "Nej jag har inte glömt dig utan snarare förträngt dig" sa väl en hel del om säljarens inställning. Både till djuren han/hon har sålt och till köparen. Det lät inte trevligt alls. Men vi vet inte den andres version.

För min egen del, skulle jag ställa mig själv frågan. Anmäler jag för hämndens skull, för djurens skull eller för att allt ska gå rätt till? Har jag själv tagit hem omärkta djur, går ju det sista fetbort i alla fall. För då har jag väl knappast ens kunnat fylla i blanketten "Transportdokument - Får och getter" och själv inte gjort allt rätt.

Djurens? Ja, andras djur i så fall. Som väl är tanken.

Så återstår hämnden. Vore det rätt när man själv är delskyldig genom att man själv tagit hem djuren? Blir världen bättre? Eller skulle det ens kännas bra då? Nä...

Bättre att lära sig av sitt eget misstag och berätta för alla ev. nya köpare. Att: "Gör inte så dumt som jag. Gör så här istället! Då slipper du gå igenom samma som jag gjort."

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #3 skrivet: 25 jul-07 kl 15:22 »
Anmäla eller inte anmäla är helt upp till vår kompis här på forumet. Trist bara att hon blev lite lurad bara för att hon är ny på det här med getter och att hon trodde på säljarens löften om att märkena skulle skickas.......

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 25 jul-07 kl 15:25 »
Och jag håller helt med dig Gruff, att anmäla någon enbart för hämds skull är ju kanske inte någon bra idé. Men om säljaren kanske också finns här på forumet så kanske det dyker upp några märken i hennes brevlåda snart och allt är frid och fröjd.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #5 skrivet: 25 jul-07 kl 16:19 »
Nu skulle jag vilja blanda mej i diskussionen....eftersom det e min get det handlar om!! Jag har varit korkad och köpt en get utan märkning,,ja! Jag va ny i gamet och visste inte "bättre" ( visste inte att det va lag på det! Jag trodde i min enfald att jag kunde märka dom själv. Fick sedan reda på fakta. Nu i efter hand kan man ju resonera om huruvida jag skulle tagit reda på detta innan...men gjort egjort. Att anmäla som hämd förstår jag inte riktigt vad du menar gruff. Lagen e väl till för alla att följa eller? Hämd gynnar väl ingen ..oavsett vad man har för åsikt.Det gynnar iallafall inte geten! Som läget e nu litar jag inte på nån säljare...( förutom av henne jag köpt mina andra getter av) Jag tycker det e skamligt att man hävdar att djuren mår dåligt av märkning...då hade man väl inte haft det som lag eller? Djur oavsett art blir ju märkta tex hund och katt. Det jag själv e mest upprörd över  e att man ska behöva tjata sej till en märkning och tigga och be....dock utan resultat. Vilket har resulterat i att jordbruksverket e på mej istället för att min get är över 6 mån och fortfarande utan märkning.....e detta rättvisst.  >:(
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jul-07 kl 17:14 »
Och vad har jordbruksverket föreslagit för åtgärd?

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #7 skrivet: 25 jul-07 kl 17:28 »
Att anmäla henne.....

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #8 skrivet: 25 jul-07 kl 17:57 »
Det enklaste för henne bör ju då vara att beställa märkerna, kostar henne inte så många kronor. Lite kan jag ju känna också att om man inte har något att dölja och föder upp getter i rätt stor skala så kan väl inte detta vara så konstigt........eller? ???
« Senast ändrad: 27 jul-07 kl 08:19 av Sajjbertjorven »

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #9 skrivet: 25 jul-07 kl 18:24 »
helt rätt :D  vi snackar ju inte en förmögenhet precis...   Håller med dej fullständigt

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #10 skrivet: 25 jul-07 kl 19:14 »
Hej!

Det är mig ni vill anmäla - så varsågoda!!! Det var aldrig tal om någon märkning när "minus" handlade geten av mig! Aldrig! Isf hade jag kanske rekommenderat en annan säljare. Efter att hon tog kontakt med mig om detta (den första av alla getköpare) så sa jag att jag skulle se vad jag skulle kunna göra. Igår mailade jag "minus" och skrev att jag inte hade glömt bort henne utan snarare förträngt henne ... MED EN STOR SMILEY efter, vilket många på detta forumet verkar ÄLSKA ... alltså med glimten i ögat!!! Jag skrev dessutom att efter att ha läst flera trådar på detta forum stärkt min ställning till att jag tycker att det är ett ofog att små besättningar ska tvingas märka sina djur och de olika argumenten som förs i debatten, vilka jag håller med ett flertal, bla att djurens öron skadas och att det är en himla massa byråkrati bara för att byråkrat-Sverige älskar detta och håller arbetslösheten nere. Till sist ställde jag frågan om "minus" trodde att vi skulle kunna lösa detta på något sätt, dvs jag har inte alls stängt dörren i huvudet på någon! Och till alla er "alternativ-poliser" - må den som aldrig syndat kasta första stenen! Jag har iaf inte sålt någon get med några falska löften!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #11 skrivet: 25 jul-07 kl 19:16 »
Detta har varit uppe förut. D.v.s. varför tar man hem omärkta djur, om man nu vill ha dom märkta? Nej, reservera djuren och vänta tills djuret är märkt. DÅ först, tar man hem dom.

Men, i detta fall. Svaret "Nej jag har inte glömt dig utan snarare förträngt dig" sa väl en hel del om säljarens inställning. Både till djuren han/hon har sålt och till köparen. Det lät inte trevligt alls. Men vi vet inte den andres version.

För min egen del, skulle jag ställa mig själv frågan. Anmäler jag för hämndens skull, för djurens skull eller för att allt ska gå rätt till? Har jag själv tagit hem omärkta djur, går ju det sista fetbort i alla fall. För då har jag väl knappast ens kunnat fylla i blanketten "Transportdokument - Får och getter" och själv inte gjort allt rätt.

Djurens? Ja, andras djur i så fall. Som väl är tanken.

Så återstår hämnden. Vore det rätt när man själv är delskyldig genom att man själv tagit hem djuren? Blir världen bättre? Eller skulle det ens kännas bra då? Nä...

Bättre att lära sig av sitt eget misstag och berätta för alla ev. nya köpare. Att: "Gör inte så dumt som jag. Gör så här istället! Då slipper du gå igenom samma som jag gjort."

Du är en mycket klok talare!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #12 skrivet: 25 jul-07 kl 19:17 »
Anmäla eller inte anmäla är helt upp till vår kompis här på forumet. Trist bara att hon blev lite lurad bara för att hon är ny på det här med getter och att hon trodde på säljarens löften om att märkena skulle skickas.......

Jag har fortfarande INTE lurat någon ... så sköt du ditt! >:(

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 25 jul-07 kl 19:19 »
Och jag håller helt med dig Gruff, att anmäla någon enbart för hämds skull är ju kanske inte någon bra idé. Men om säljaren kanske också finns här på forumet så kanske det dyker upp några märken i hennes brevlåda snart och allt är frid och fröjd.

Tror du att man ändrar inställning bara för vad en "fröken Duktig" säger på ett forum?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #14 skrivet: 25 jul-07 kl 19:28 »
Som läget e nu litar jag inte på nån säljare...( förutom av henne jag köpt mina andra getter av) Jag tycker det e skamligt att man hävdar att djuren mår dåligt av märkning...då hade man väl inte haft det som lag eller? Djur oavsett art blir ju märkta tex hund och katt.

Den andra tjejen du köpte av har köpt en del getter av mig, omärkta! Alltså är hennes djur inte ett dugg friskare än mina. Dessutom är det faktiskt jag som har tipsat henne om både det ena och det andra när det gäller getter ... allt för djurens bästa!

Själva märkningen tror jag inte att de mår dåligt av, däremot gillar jag inte öronmärkena som fastnar i både det ena och det andra och sliter upp öronen. Hade föredragit tatuering om det hade funnits. Det finns massor av lagar man mår dåligt av och ändå finns de! Tänk på att de flesta som sitter på SJV faktiskt aldrig har fått gödsel under sina loafers! Kommer det en lag om öronmärkta hundar och katter, då får du se på motstånd!

Hoppas verkligen att detta ska lösa sig, vilket jag skrev i mailet till dig!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #15 skrivet: 25 jul-07 kl 19:30 »
Det enklaste för henne bör ju då vara att beställa märkerna, kostar henne inte så många kronor. Lite kan jag ju känna också att om man inte har något att dölja och föder upp getter i rätt stor skala så kan väl inte detta vara så konstigt........eller? ???

Sen när blev tre getter stor skala, fröken Bredflabb?! Dölja? Absolut ingenting!!!

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 25 jul-07 kl 19:34 »
Låter som om detta hade kunnat lösa sig er emellan, utan att dra in "allmänheten" i diskussionen.

Jag är inte heller glad i märkningskraven, varför inte chipmärkning, som på häst och hund? Istället för dessa stora, fula plastmärkena, som dessutom skadar/smärtar djuret på ett helt annat sätt än chipet.

Tänk er en häst med ett gult märke i varje öra.............................. :o

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #17 skrivet: 25 jul-07 kl 19:37 »
 ??? ??? ??? ??? Jag tappar talförmågan - jag tror inte att Minus har hängt ut dig här på forumet, inga namn är någonsin nämnda. Och om det är mig du menar som köpt omärkta getter så är det inte sant, killingarna jag köpt har samtliga varit märkta sedan om föräldrarna varit felmärkta eller ej av säljaren är ju lite svårt för mig att säga.
Och fröken duktig????? Jag anser mig nog inte som fröken duktig men som en seriös uppfödare av getter sen får resten stå för dig själv.
Jag sköter nog mitt - precis som du säger men det kanske inte är så himla farligt att bara ta upp ämnet - som nämnt ovan, inga namn är ju någonsin nämnda, jag har aldrig ens träffat säljaren (om det nu är du??), utan bara hjälper en nybliven getägare med hur det är att äga getter.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #18 skrivet: 25 jul-07 kl 19:46 »
Dessutom har detta ebbat ut till mer personangrepp än en allmän fråga som det var från början, som sagt aldrig några namn nämnda utan bara en undran hur andra ställer sig till saken. Sen får du gärna kalla mig vad du vill, det bekommer mig inte. Utan det är bara en tråkig historia helt enkelt med olika åsikter om vad som är rätt och fel. (på alldeles för låg nivå.........)

Eldens Väktare

• -
« Svar #19 skrivet: 25 jul-07 kl 20:11 »
Tycka vad man vill om märkning kan man ju :-) grundorsaken är väl att kunna spåra smitta och sjuka djur. Sedan kunde det väl vara lämpligt att alla visste vilka djur dom har utan märkning ;-) Men stordriften slår ut all kontakt med/till de egna djuren! Då måste det till nummer och loggböcker, om det kan jag endast tycka illa. Ingen skall/borde ha fler djur än att vederbörande vet vem som kommer från vart.

Men nu är ju reglerna som dom är, och problem kan tydligen uppstå, finns det ingen möjlighet till förlikning? T.ex. ett återköp (då kanske Myndigheterna kan lämnas utanför till allas fromma).

"- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination -" Albert Einstein

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser