Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Översvämningsproblem  (läst 3692 gånger)

vilde

• Skåne
Översvämningsproblem
« skrivet: 28 jul-07 kl 12:56 »
Med allt det här regnet har jag haft problem med vatten i källaren, det är inte första gången, då var det en meter vatten i källaren, denna ett par dm. Så som källaren och golvavloppet är gjort kan jag nog inte riktigt bygga mig från problemet men jag kan möjligen minska vattentrycket utifrån lite. Jag har en idé om hur jag ska göra, tänkte lufta den här för att kanske få några synpunkter eller andra friska idéer.

Källaravloppet funkar så här (se skiss nedan): Avloppsröret från källaren mynnar ut i en rensbrunn till ett nedgrävt dike, ett täckdike. Problemet uppstår när det regnar mycket och länge, då klarar inte täckdiket av att svälja alla vattenmassorna från skogen, vattnet stiger i rensbrunnen (och i och till slut i marken runt omkring). När vattennivån i brunnen ökar trycks till slut vatten baklänges upp i avloppsröret till källaren. (OBS att detta avlopp endast används för spilllvatten i källaren samt dräneringar under källargolvet, alltså inget förorenat vatten).

Om ni studerar min lilla skiss nedan kan ni se att det lilla avloppsröret från källaren mynnar ut i rensbrunnen  i något motsatt riktning mot vattenflödet i täckdiket, detta förhållande tror jag gör att baklänges-trycket i avloppsröret blir högre än än nödvändigt när vi är i en översvämningssituation. Även om täckdiket inte klarar av att svälja alla vattenmassorna direkt och nivån höjs så är där ju en enorm fart på vattnet hela tiden så jag tänkte att en lösning för att minska trycket vore att bygga på en böj på mitt avloppsrör nere i rensbrunnen så att mynningen blir i nedströms riktning i förhållande till vattenströmmen, det borde skapa ett litet undertryck i avloppsledningen (se den streckade rörbiten). Detta tillsammans med en eventuell backventil i avloppsröret kanske kan göra att jag kan minska risken för översvämning i källaren något.

« Senast ändrad: 28 jul-07 kl 12:58 av vilde »

Fridolf2

• Gäst
Re:Översvämningsproblem
« Svar #1 skrivet: 28 jul-07 kl 13:33 »
Ja, det är ju ingen helt tokig ide :) vet inte hur skalenligt du ritat, men det ser ju ut som om man t.o.m skulle kunna föra in en bit rör från din krök in i utloppsröret, för att ytterligare öka suget.. En backventil skulle ju sen lösa resten, när det är så mycket vatten i brunnen så det står mer still.
Men egentligen är det ju lite fel väg att lösa problemet..Är det ofta så här?  Du har skrivit att drän-röret är 40-50cm i diameter..?jag antar du menar mm? Hur långt är utloppet från brunnen, och vart tar det vägen? Det riktiga vore ju att gräva upp den delen från brunnen och lägga ner en grövre dimension, för det är ju inte bra om det alltför ofta står så mycket vatten i dräneringen vid huset...

vilde

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 28 jul-07 kl 14:25 »
Mina mått är rätt, det är ett täckdike som har så stora ledningar,  täckdikets rör är 40-50 cm i diameter, mitt avloppsrör är ett vanligt cementrör 6 tum eller något sådant. Täckdiket är alltså ett stort sådant som avvattnar  flera kvadrat-kilometer skog. Jag kan inte gräva om något eller så, det gör ingen skillnad. Så länge täckdiket fungerar blir jag av med allt vatten här, när täckdiket är översvämmat finns ingenstans att göra av något vatten. Det är inte så ofta det hänt, två gånger på 17 år, men ska det fortsätta att bli mer regn och fler stormar så kommer det att bli oftare. Fler stormar ger mindre skog vilket i sin tur ger mer vatten på en gång som ska evakueras.
« Senast ändrad: 28 jul-07 kl 14:29 av vilde »

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #3 skrivet: 28 jul-07 kl 15:28 »
Mina mått är rätt, det är ett täckdike som har så stora ledningar,  täckdikets rör är 40-50 cm i diameter, mitt avloppsrör är ett vanligt cementrör 6 tum eller något sådant. Täckdiket är alltså ett stort sådant som avvattnar  flera kvadrat-kilometer skog. Jag kan inte gräva om något eller så, det gör ingen skillnad. Så länge täckdiket fungerar blir jag av med allt vatten här, när täckdiket är översvämmat finns ingenstans att göra av något vatten. Det är inte så ofta det hänt, två gånger på 17 år, men ska det fortsätta att bli mer regn och fler stormar så kommer det att bli oftare. Fler stormar ger mindre skog vilket i sin tur ger mer vatten på en gång som ska evakueras.

Än värre kan tänkas bli av ev skogsavverkning. Du får prova dig fram, ang böjen.

Ngt du absolut bör överväga är att på något sätt blockera vatten som kan tänkas gå bakvägen via dina golvbrunnar i källaren.

Antar att de är ingjutna i källargolet, annars vore ett förslag att byta golvbrunn mot en modernare variant med backventil.

I annat fall får du lägga något tungt och tätt över golvbrunnarna, vid risk för översvämmning den vägen.

Rör i storleken du angivit, är inte alls ovanliga betr dia, men kanske inte räcker framöver, med ökade nederbörder.

Leif

vilde

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 jul-07 kl 19:03 »
Citera
Antar att de är ingjutna i källargolet, annars vore ett förslag att byta golvbrunn mot en modernare variant med backventil.
Går inte för det är bara ett gjutet hål där det också kommer in flera dräneringsledningar som ligger direkt under golvet.

Citera
I annat fall får du lägga något tungt och tätt över golvbrunnarna, vid risk för översvämmning den vägen.
Det var vad jag gjorde senast, en plastboll i lämplig storlek som jag tryckte ner i hålet gjorde att det inte tryckte in mer vatten än vad jag kunde pumpa ut med en dränkbar pump.

Lösningen skulle vara en backventil i andra ändan, ute i utloppet i täckdiket men jag vet inte om det finns backventiler till (röda) avloppsrör?

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #5 skrivet: 28 jul-07 kl 19:22 »

Lösningen skulle vara en backventil i andra ändan, ute i utloppet i täckdiket men jag vet inte om det finns backventiler till (röda) avloppsrör?
Citera

Om de finns, vilket jag inte vet, är de säkert vara väldigt dyra, antar jag.

Alternativt, att du gör en själv. Typ backventil i våtsugare. En boll helt enkelt som ligger i en liten nätbur, som flyter upp mot hålet (i en böj 90 gr, och täpper till hålet.
En tanke bara.

Leif

vilde

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 jul-07 kl 21:14 »
En boll i röret, ja det är ju en idé men då kan jag inte göra min version för att få hjälp av vattenflödet. Jag får ta och kolla upp vad som finns nästa vecka

Fridolf2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 jul-07 kl 10:29 »
Du skulle ju kunna sätta din krök neråt ute i brunnen, då mister du ju sugfunktionen, men får ju ett litet utrymme som du kan sätta din bollkonstruktion i. Men en annan lösning som skulle vara säkrare är ju att du hackar upp golvet  vid ytterväggen där röret går ut, och så sätter dit en riktig kran. Swedol har ju stora såna som sitter på lastbilar, nu hittar jag inte katalogen precis, men det kan jag kolla om du vill. Så ersätter du det vanliga handtaget med en stång upp längs väggen och ett nytt handtag en bit upp. Beroende på hur mycket avloppet används så kan den ju antingen vara stängd utom när du behöver avloppet, eller så är den öppen och du stänger bara vid översvämningsrisk...

Dela detta:

* Inloggade just nu

134 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser