Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Banta!  (läst 1969 gånger)

Pastorn

• -
Banta!
« skrivet: 30 jul-07 kl 11:10 »
har blivit ägare till en misskött minigris som har blivit uppfödd på vetelängder och därför är ofantligt överviktig. skulle gissa att hon behöver gå ned minst tio kilo för att må bra. nu går hon tillsammans med fåren och sin kompis dvärggeten och får endast äta gräs. nu till frågan: kommer hon att kunna tappa i vikt även om hon har fri tillgång på gräs? eller kommer hon att äta sig lika tjock på gräs?
om detta är fallet måste jag ju göra en mindre hage till henne och geten (de är oskiljaktiga) hmmm... vad tror ni?

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Banta!
« Svar #1 skrivet: 30 jul-07 kl 15:19 »
Lyckliga gris som kom till en vettig människa som förstår att minigrisar inte är några "slaskhinkar"  :-[
Och en stor ros till dig som tog hand om henne. :D

Hur gammal är hon?
Hur länge har du haft henne?
Har du möjlighet att visa ett kort på henne?

Att minska hagen om det är ett kraftigt bete är naturligtvis en bra början, men hon kommer att behöva lite "vettig" mat i alla fall.  
Berätta gärna mera om henne. Det är lite lättare att ge bra råd då.
Att banta en minigris är inte så lätt alla gånger. :-[
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Pastorn

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jul-07 kl 15:48 »
Halloj, tack för rosen  :-[  :)

hur gammal hon är har jag ingen aning om, jag vet bara att hon varit omhändertagen p.g.a vanvård och misshandel,
hon har nu varit hos mig i ett par dagar, jag skall fixa en bild på henne så fort jag kan. det besvärliga med att minska hennes hage är att hon inte kan skiljas från sin getkompis som kommer från samma ställe, jag misstänker att geten då skulle bli (ännu mer) rymmningsbenägen om den fick mindre och magrare bete?

grisen heter Sivan och geten heter Ida kan ju va värt å nämna.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 30 jul-07 kl 17:23 »
Stackars lilla gris och get :'( som har farit så illa.
Har du någon aning om hur länge dom hade varit hos dom andra innan du la dina skyddande vingar över dom?

Kan det vara läge att skaffa dom en varsin artfrände?
Grisar och getter har väldigt olika behov och beteende.
Jag tror inte att dom skulle må dåligt av det.

Har du en "skogshage" eller en gräshage?
En skogshage gynnar dom bäst.
Grisen kan inte äta bara gräs och geten får sitt viktiga sly. ;)

Än så länge vill jag inte ge dig några råd.
Jag väntar med spänning på hur hon ser ut.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 08 aug-07 kl 21:01 »
Kan man få se "lilla" raringen?  ::)

Pastorn

• -
« Svar #5 skrivet: 02 nov-07 kl 08:50 »
Ber tusen gånger om ursäkt för att jag inte svarat tidigare  :-[ kommunikation är inte min starkaste sida :P
nå, dagsrapporten ser ut som följer, denna bild är ganska nytagen och hon har gått ner rejält i vikt redan, dock skulle jag tro att hon måste ner ytterligare. hon har även fått en griskompis som heter sebastian, en betydligt smärtare kastrerad grabb. bild på honom finns inte ännu..
de två kompisarna delar dagligen på en knapp liter klara 130, dessutom betar och bökar de för fulla muggar.
lite märkligt tyckte jag för sebastian med sin smäckra figur har tidigare serverats en hel liter suggfoder dagligen, han borde ju ha blivit klotrund av detta? nu med halverad kost klagar han inte och verkar hålla formen fint.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 02 nov-07 kl 12:34 »
Hmm, verkar vara ganska vanligt med övergödda mini-grisar. Med min Bosse går det bra med Gris-Evas diet. Han är mer pigg och är ute mycket i hagen. Han bökar mycket efter smått och gott i jorden.

Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #7 skrivet: 17 nov-07 kl 20:36 »
Hur går det med bantningskurerna?  ;D

Får man se några bilder "Före" & "Efter" kanske. ;)

Pastorn

• -
« Svar #8 skrivet: 21 nov-07 kl 11:21 »
det går sakta men säkert tycker jag, men som sagt, fort går det inte! dock känns det som att det går bättre nu när det är lite kallare och betet är typ slut, enklare att kontrollera hur mycket de får i sig per dag. jag ger dem en halv liter klara var per dag plus hö och några godsaker ibland. för mycke? man vill ju inte att de ska svälta stackarna  ::) ska ut med kameran senare för en färsk bildrapport så får vi se om det har hänt nåt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser