Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ytvatten intängning i djupborradbrunn.  (läst 14407 gånger)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Ytvatten intängning i djupborradbrunn.
« skrivet: 30 jul-07 kl 18:22 »
Har efter denna regniga sommar, de tidigare stormarna (som fällt omgivande skog) fått inrängande ytligt vatten i min normaldjupa borrade brunn. Vattnet är surare än vanligt, vilket är ett mindre
problem då det kan åtgärdas med pH-höjande filter men det totala antalet bakterier per lit. vatten har dess  värre ökat oerhört.
Har någon på detta forum, erfarenhet av en tätningsmanchet vilken skall föras ner i den borrade brunnen och då skyddar grunvattentäkten?
Tätningsmanschetten ingår i Avanti-sortimentet men dess egentliga namn känner jag inte till.
Mina frågor är många men de viktigaste är; På vilket djup är Er manchett placerad?  Fungerar den bra? Hur länge har Ni haft den?  Vad kostade den?

Med många vänliga men blöta hälsningar

Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

louise

• Gäst
Re:Ytvatten intängning i djupborradbrunn.
« Svar #1 skrivet: 07 aug-07 kl 23:01 »
Har samma problem med min brunn! Har aldrig hört talas om manschetten, men om du får veta mer, säg till! Det enda råd jag har fått är att borra ny brunn..

Torptomten

• -
« Svar #2 skrivet: 08 aug-07 kl 19:20 »
Du kan själv söka beskrivning med bild på Manschetten genom att "GOOGLA" efter Avanti- vattenreningssystem.
En Brunnsborningsfirma i Skene (?? Stridsbergs??) känner bväl till denna metod. Enligt denna firma skulle kostnaden för denna med kopplingar och slang gå på ca 7000:- +arb och + moms.
En något normalhändig person bör klara jobbet själv.
Firman lämnar ej garanti, ¨å man i förväg ej vet om denna åtgärd är tillräklig.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #3 skrivet: 08 aug-07 kl 21:20 »
Du tog nog inte lärdom av mina erfarenheter, gå efter din egen övertygelse. Jag har inga affärsegenskapelser kring detta, bara erfarenhet. Den bjuder jag på.

Jag tänker inte gå vidare med problem jag varnat för, av praktisk erfarehet.

Leif

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 aug-07 kl 22:02 »
Vem pratar du med vattendoktorn? Har jag missat nåt? Borde jag akta mig för manschetten? Eller vad?

Vattendoktorn fd

« Svar #5 skrivet: 09 aug-07 kl 15:44 »
Vem pratar du med vattendoktorn? Har jag missat nåt? Borde jag akta mig för manschetten? Eller vad?

Hej, Lollo. Det var torptomten som jag avsåg.

Tätningsmanchett har funnits i mer än 25 år, och är inte helt lätt att applicera. Det är inget gör det självarbete.

Man måste veta var i djupled den skall appliceras, och under stålinfordringen, du får oftast bara ett försök.

Leif

Torptomten

• -
« Svar #6 skrivet: 10 aug-07 kl 17:31 »
Bäste Vattendoktor fd!
Förvisso har jag tagit till mig av vad Du sagt!
Håller som bäst på att kolla infiltrationssystemet och resorbtions/dränneringsanl.
Det hindrar inte att jag kan finna det nödvändigt att ta tid på mig och undersöka även andra felkällor.
Att borra ny brunn kanske bara blir som att försöka laga en punkterad cyckelslang genom att sätta på en ventil till- då får jag ju möjlighet att försöka hålla trycket uppe genom att tillföra dubbla mängden luft. Låt vara att liknelsen haltar eftersom det handlar om avtappning och inte tillflöde.
Så vitt för mig känt är, så är demontering av gummimanschetten möjlig men fodrar oftast nytt "stigrör".
Håller som bäst på att försöka finna ett "borrnings-protokoll" för brunnen.
Att den äng som innhåller vad som menats utgöra infiltrationssystemet, i höggrad behöver dränneras är jag förvissad om.
Men jag hetsar inte, hellre kör jag vatten ett par månader till.
För övrigt tycker jag det finns en förbluffade likhet mellan människans kärlsystem och ett till- resp. från- vattensystem.

Vattendoktorn fd

« Svar #7 skrivet: 10 aug-07 kl 18:32 »
Torptomten, det finns inga genvägar. Du måste avleda onödigt vatten från vattentäkt och avloppsanläggning, innan du utför andra åtgärder.
I avloppsvatten finns aeroba och anaeroba bakerier. (aeroba syrekrävande).

Det är de anaeroba som kan vara väldigt stygga för människokroppen. Dom uppstår när avloppet står under vatten, som sen sprider sig till dricksvattentäckten. De aeroba bakt jobbar 20 ggr snabbare att bryta ned avloppsvattnets organiska innehåll. Normalhushållet räknas 750-1000 lit/24h de aneoroba motsv då 40-50 lit/24h!!!

Det är inte säkert att man kan bli av med dessa genom att montera tätningsmanchet i borrhålet, eftersom man inte vet varifrån (sprickbildningar i berget) vattnet kommer ifrån.

I dricksvatten skall inte några coliforma bakt förekomma över huvud taget.

Dränera, dränera, dränera.

Leif

Torptomten

• -
« Svar #8 skrivet: 10 aug-07 kl 21:05 »
Okey, jag tar det en gång till i fall jag varit otýdlig.
Att jag måste få dränneringen att fungera och helst oxå förbättra luftningen av ängen vet jag. Att det inte bör råda baktryck av markvatten ända upp till avloppsröret mellan 3-k-brunn och f-brunn förstår jag oxå.
Idag går tre pumpar för att från olika äldre brunnar evakuerra vatten från ängen (ca 45 m3 /dygn).
Det är fler km till vattendrag och grannar så denna urpumpning stör nog ingen.
3-k-brunnen är tömd på allt innehåll nu.
Vidare kommer jag att ta ut Wc.et och sätta in en urinseparerande mulltoa med urintank under augusti.
Detta tillsammans med klorering av brunnen, vilket jag ser som en högst tillfällig lösníng, medan befintlig drännering öppnas, efektiviseras och utvidgas samty förses med luftning borde ge viss effekt.
Men jag ser det inte som en genväg att dessutom täta mellan berg och stigbrunn och täta brunnslocket.
Inte heller tycker jag det är en genväg att ersätta infiltrationen med markbädd och byta plats för denna. Detta så att den kommer ca 80 m längre bort från färskvattenbrunnen och får ordentlig luftning.
Senare kommer jag att drännera även gräsmattan runt huset (vilken ligger ovan den nuvarande sk infiltrationen och leda undan annat dagvatten till en annan sänka.

Kanske jag kommer att behöva en damm, efter markbädden, för efterbehandling av BDT-vattnet.
Kanske jag måste tappa den borrade brunnen på ca 60-70 m3 vatten/dygn de tider det är mycket vatten i marken. Det gör jag redan nu och leder det till en annan däld.
Kanske jag då behöver en andra damm för detta vatten.
Kanske jag behöver en gummimanschett trotts allt detta.
Men med regelbunden bakt-odling kan jag se hur det utvecklar sig. Givetvis efter att ha sköljt ut allt klor.

Jag vill tacka Dig, Leif för Dina synpunkter men jag är en envis faen alt. målmedveten människa (välj själv) och kan inte inse att det ena goda behöver ersätta det andra.

Men innan jag gör allt detta med flytt avmarkbädden, skall jag kunna så mycket att jag skulle kunna utföra arbetet själv.
Om entreppenörerna gjort rätt från början, så skulle det ha sett bättre ut än vad det gör idag.
 Att ta sig den tiden och offra den kraft som behövs för detta kanske inte är den snabbaste vägen att få ett bra vatten men då tar jag den tiden och ger den energin det kräver. Detta för att jag veta att det blir bästa möljliga resultat till lägsta möjliga kostnad.

svettiga hälsningar Tt

Vattendoktorn fd

« Svar #9 skrivet: 10 aug-07 kl 21:13 »
Lycka till, Leif ;)

Torptomten

• -
« Svar #10 skrivet: 06 sep-07 kl 19:45 »
 :DHar i dag ett bakteriefritt vatten! :D

Vattendoktorn fd

« Svar #11 skrivet: 06 sep-07 kl 21:07 »
:DHar i dag ett bakteriefritt vatten! :D

Grattis, antar att det var mödan värt. Men du visste ju och gjorde det du behövde göra.

Leif ;)

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #12 skrivet: 30 dec-07 kl 22:20 »
Finns en ny manschett som verkligen fungerar  (Ground Water Packer).  www.geovant.se    och kolla ytvattenläckage
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Vattendoktorn fd

« Svar #13 skrivet: 30 dec-07 kl 23:52 »
Finns en ny manschett som verkligen fungerar  (Ground Water Packer).  www.geovant.se    och kolla ytvattenläckage

Eurowater, och Avanti är seriösa, känner till dem sen gammalt, låter trovärdigt.

Leif  8)

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #14 skrivet: 31 dec-07 kl 05:13 »
Ett ytvattenläckage i en borrad brunn kan var bristfälligt svetsade foderrör, läckage mellan rör och berg (bristfällig gjutning eller ingen alls) eller en ytlig spricka i berget och den kan även ligga 15m under rören. Har du en djup brunn så montera Packern  på max 20m under vattenspegeln. Monterar du den djupare så har densvårt att tryckutjämna den dag du ska ta upp den.
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser