Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering av varmvattenrör och legionella?  (läst 5811 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Isolering av varmvattenrör och legionella?
« skrivet: 25 aug-07 kl 11:02 »
Har noterat att våra varmvattenrör är oisolerade, och går fritt i krypgrunden. Vintertid innebär detta lite kallare varmvatten och speciellt mkt längre tid innan vattnet blir varmt, eftersom kopparrören måste värmas upp på vägen innan vattnet blir varmt.

Någon risk för att rören fryser finns nog dock inte.

Spontant tänkte jag isolera rören för att ordna problemet och även minska energiförbrukningen (marginellt). Snabbt och enkelt gjort.

Men skall man det? Finns risk för att varmvattnet blir stående för länge och det blir ngn risk för legionella? Har dock hört att risken för legionella i privata bostäder är obefintlig, speciellt om man har egen brunn.

Någon som kan bringa klarhet i detta?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Fridolf2

• Gäst
Re:Isolering av varmvattenrör och legionella?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 13:06 »
Klart du ska isolera! så billig är ju inte strömmen ;) Själv har jag en beredare vid varje tappställe..badrum och kök... då kommer varmvattnet direkt.  Min uppfattning om legionella är att den uppkommer i beredarna om vattnet bara är ljummet hela tiden, jag har ca75-80 grader på mitt och då är det ingen risk, och jag har svårt att se hur den skulle kunna uppkomma i rören om den inte finns från början så att säga...

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 25 aug-07 kl 13:27 »
Citera
Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark.

En djupborrad brunn borde alltså vara det säkraste för att undvika få in legionellabakterier i dricksvattnet?!?

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1644&epslanguage=SV
« Senast ändrad: 26 aug-07 kl 00:16 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #3 skrivet: 25 aug-07 kl 16:39 »
En borrad brunn borde vara det säkraste för att undvika få in legionellabakterier i dricksvattnet?!

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1644&epslanguage=SV

Vi har djupborrad brunn. Men det kan säkert förekomma ändå.

Nåja, efter att ha läst på länken ovan, plus annat, så borde isolering av varmvattenledningarna snarare minska risken för legionella...

Dels spolas ju varmvattenledningarna dagligen, vilket ger låg risk, och ju varmare varmvattnet är vid blandaren, desto bättre. Genom att isolera ledningarna kommer ju varmvattnet vara varmare vid blandaren och inte alls tappa lika mycket i temperatur på vägen.

Så visst blir det isolering! Tack för länken, bra att ha någon att bolla med.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #4 skrivet: 26 aug-07 kl 00:09 »
Vi har djupborrad brunn. Men det kan säkert förekomma ändå.

Nåja, efter att ha läst på länken ovan, plus annat, så borde isolering av varmvattenledningarna snarare minska risken för legionella...

Dels spolas ju varmvattenledningarna dagligen, vilket ger låg risk, och ju varmare varmvattnet är vid blandaren, desto bättre. Genom att isolera ledningarna kommer ju varmvattnet vara varmare vid blandaren och inte alls tappa lika mycket i temperatur på vägen.

Så visst blir det isolering! Tack för länken, bra att ha någon att bolla med.

Jag har inte läst länken, men vet att om man har ett varmvatten som överstiger temperaturen av 60 gr celsius, så är man säker. Så är du osäker, se till att varmvattnet överstiger 55+, i ledningarna för varmvatten innan du duschar. Det är just detta som kan vara smittsamt då duschstrålen bildar en aerosol dimma, som tar sig in genom duschstrålarna, och genom våra lungor. Och kan orsaka "Legionella".

Det har inte att göra med om man har borrad brunn eller inte, vill du veta mer, så finns uppgifter om detta på Boverkets hemsida.

Hälsn Leif

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 26 aug-07 kl 17:39 »
Så är du osäker, se till att varmvattnet överstiger 55+, i ledningarna för varmvatten innan du duschar.

Enligt siffrorna på länkarna räcker det med 50+ grader.

Att villor och småhus har så korta varmvattenledningar som används dagligen gör att risken för legionella i småhus är minimal. Isolering av varmvattenrören gör att temperaturen blir högre i blandaren (dvs vid tappstället), och minskar därmed risken för legionella.

Så 60+ C i varmvattenberedaren och varmvattnet har 50+ vid tappstället, och risken blir obefintlig.

Blomme

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 aug-07 kl 20:57 »
Byt ut rören till mindre dimension. Räkna med en hastighet som motsvarar max 10 sekunder innan varmvattnet når blandaren. Kanske inte jätte lönsamt men man behöver inte stå och spola för att vattnet ska bli varmt... Det verkar som att både KV & VV rör dimensionerades likvis på den gamla goda tiden då man eldade för kung och fosterland i pannorna.

Vattendoktorn fd

« Svar #7 skrivet: 30 aug-07 kl 01:10 »
Byt ut rören till mindre dimension. Räkna med en hastighet som motsvarar max 10 sekunder innan varmvattnet når blandaren. Kanske inte jätte lönsamt men man behöver inte stå och spola för att vattnet ska bli varmt... Det verkar som att både KV & VV rör dimensionerades likvis på den gamla goda tiden då man eldade för kung och fosterland i pannorna.

En annan metod som användes för längre rörsträckor (isolerade), är cirkulationspump för tappvarmvatten.

De har kommit till av två anledningar, spara varmvatten (onödig avtappning av dyrbart varmvatten), samt eliminera Legionella.

En annan notering ang klenare vattenledning, vattenströmningen blir mindre turbulent, nästa statisk strömning, fördelen med detta är mindre "rörvattenbrus".

Leif  :)

Vattendoktorn fd

« Svar #8 skrivet: 30 aug-07 kl 01:12 »
Med statisk strömning avses linjär strömning, om man ska vara korrekt.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 sep-07 kl 22:11 »
En annan metod som användes för längre rörsträckor (isolerade), är cirkulationspump för tappvarmvatten.

Kan du förklara det lite närmare? På vilket sätt skulle varmvatten sparas genom att det får cirkulera?

Vattendoktorn fd

« Svar #10 skrivet: 01 sep-07 kl 23:10 »
Kan du förklara det lite närmare? På vilket sätt skulle varmvatten sparas genom att det får cirkulera?

Du får varmvatten direkt du öppnar varmvattenkranen.

Och i och med detta behöver man inte fylla på motsvarande kallvatten i VVB för uppvärmning av det vatten som går ut i avloppet innar du får varmt vatten i kranen. (om du inte har cirk pump).

Om du har egen panna för ved kanske det inte gör så mkt. Däremot, har du det, bör du absolut se till att duschvattnets temp ligger över 50 gr C, alltid.

Beträffande Legionella finns beskrivet  under boverket, en onödig sjukdom.

Leif

Fridolf2

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 sep-07 kl 08:28 »
Måste ju vara en högst marginell energibesparing, visst förstår jag tanken, men istället så har du ju då en pump som står och går dag ut och dag in,året runt. Den tiden som man öppnar varmvattenkranar är ju trots allt en ganska liten procent av ett dygn. Däremot om man har en kulvert in från ett fristående pannrum så får ju vattnet cirkulera genom en slavberedare inne i huset.

Vattendoktorn fd

« Svar #12 skrivet: 04 sep-07 kl 13:44 »
Måste ju vara en högst marginell energibesparing, visst förstår jag tanken, men istället så har du ju då en pump som står och går dag ut och dag in,året runt. Den tiden som man öppnar varmvattenkranar är ju trots allt en ganska liten procent av ett dygn. Däremot om man har en kulvert in från ett fristående pannrum så får ju vattnet cirkulera genom en slavberedare inne i huset.

Just det, eller lång vv-slinga. Annars är det ingen vits med pump, förrutom då Legionella.

Leif 8)

Blomme

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 sep-07 kl 19:31 »
Till en villa är det onödigt med VVC.
I industrin däremot med långa stammar är det en nödvändighet,
men visst det är ju inte fel komfortmässigt om man vill unna sig det.

Vattendoktorn fd

« Svar #14 skrivet: 04 sep-07 kl 21:27 »
Till en villa är det onödigt med VVC.
I industrin däremot med långa stammar är det en nödvändighet,
men visst det är ju inte fel komfortmässigt om man vill unna sig det.

Vad menar du med vvc, jag har bara erfarenhet av vv. (VarmVatten).  Menar du VarmVattenCirkulation? Jag kan enbart hänvisa till Boverkets hemsida, en onödigig sjukdom. Jag har inte själv erfarenhet av legionella, men väl campiliobakter. Det vill jag inte att min värsta fiende komma i kontakt med. (fick jag genom kyckling, som arbetsledare på ett sjukhem, sista matgästen, annars hade patienter dött).

Hälsn Leif  8)

Blomme

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 sep-07 kl 18:41 »
Ja VVC är samma sak som varmvattencirkulation.
Benämningen används bl.a. på VA ritningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

209 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser