Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min gris har blivit sparkad!  (läst 2142 gånger)

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
Min gris har blivit sparkad!
« skrivet: 06 sep-07 kl 15:34 »
Hjälp  :'(!

Min lilla going Nasse har blivit sparkad av antingen min shettis eller en inhyrd D-ponny.
Han hade rymt som vanligt och gick å bökade i hagen hos hästarna som han brukar göra och rätt som det var så hoppade han på tre ben...
Han måste ha blivit sparkad för han e ganska närgången av sig.
Nu vet jag inte vad jag ska göra, det har gått tre dagar och han stödjer inte på det än.. Har kännt å klämt men han reagerar inte och det är ju inte helt brutet för det hänger inte löst å dinglar.
Nasse är ett linderödssvin på 5 månader, vanligtvis som en pansarvagn i kroppen (tål det mesta) men nu är jag lite orolig för honom.
Ett gott tecken är att han har god aptit iaf.
Nu är han inomhus i grishuset så att han inte belastar det onda benet för mkt utan vilar. Men vad ska jag göra?
Ska avvakta en vecka å se om det blir bättre annars får ja ta hit vetrinären.
Jag är så orolig vad vetrinären kommer å säga bara, för jag vill inte avliva honom, kosta vad det vill  (shit..  :o)
Detta är ingen vanlig gris, han är min lilla gullegris å e så söt å go  :)
Pussar till min lilla Nasse  :-* :-* :-*
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Norrgårds Anna

Re:Min gris har blivit sparkad!
« Svar #1 skrivet: 06 sep-07 kl 15:37 »
Oj, stackars lilla gris...

Kanske är bäst att du åker till veterinären? Du får väl säga att grisen är som en liten hund för dig, hundar avlivar man ju inte hur som helst...  ;)

Cujsan

• Hermansdal
« Svar #2 skrivet: 06 sep-07 kl 15:42 »
Jo, jag får väl göra det..
Ibland undrar man varför man skaffar sig djur, för jag är så blödig av mej. Mår så dåligt när dom är sjuka och allra helst när de dör.
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 06 sep-07 kl 16:28 »
Jag har haft en minigris som visade precis samma symtom.
Hon visade ingen smärta när man kände på henne, och hon linkade också på tre ben men stödde på det ibland. Och hennes aptit var det heller inget fel på.

Jag trodde att det bara var en sträckning först, men eftersom hon inte blev bättre efter tre dagar så lät jag en veterinär titta på henne.
Och tro det eller ej, men det VAR brutet :o.
Man kunde höra hur det "krasade" i brottet när han kände efter och hon sa ändå ingenting!
Min tappra lilla tjej.....

I mitt fall så gav veterinären mig rådet att avliva henne. :'(
Det är jättesvårt att gipsa grisar och tyvärr finns det sällan några veterinärer som vill försöka heller.

Men jag vet i alla fall en minigris som dom "lagade" benet på. :D

Endast 10 v. gammal var hon och hade ramlat utför trappen.
Hon gipsades, men innan de hade kommit ut till bilen så ramlade det av. In på kliniken igen för att göra om det. :-\
Denna gång höll det i två dagar, sen ramlade det av i gen.
Då kom hennes veterinär på den geniala idén att fixera benet genom att borra ett litet hål i klöven för att fästa en ståltråd i, böja benet och på något sätt sätta fast det över ryggen och runt magen.
(Som att ha armen i en mitella ungefär.)

Hon fick hoppa på tre ben ett tag, men det läkte i alla fall ihop. :D
I dag är hon 2 år gammal och helt återställd. ;D

Jag hoppas av hela mitt hjärta att Nasses ben går att rädda.
Berätta hur det går.

*kramar om*
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 sep-07 kl 17:46 »
Jag hade en sugga precis nyligen som var i slagsmål och sen hoppade på tre ben, ett bakben hängde i luften. men jag la märke till att hon trots allt gick på det ibland om hon blev skrämd t.ex, så hon fick gå ensam i box och jag iakttog henne noga, och kunde se att hon stödde lite på det ibland när hon bytte ställning eller så. Så efter ett par veckor var hon helt återställd. Så ge grisen en chans, det kan mycket väl gå bra. Du har möjligtvis ingen Romefen hemma? Då kan du ge lite som smärtstillande, så ser du om benet verkar funka, ett par magnecyl funkar också.. ;)

Cujsan

• Hermansdal
« Svar #5 skrivet: 06 sep-07 kl 21:01 »
Tack för svaren  :)
Jag hoppas det blir som för dej Fridolf2... Att han blir bättre snart, hoppas hoppas...  

Å tack för kramen, den värmde  :)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #6 skrivet: 09 sep-07 kl 00:19 »
Hur har det gått med Nasse?  ???

*undrar oroligt*
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Cujsan

• Hermansdal
« Svar #7 skrivet: 10 sep-07 kl 07:48 »
Tack för omtanken.
Nasse är fortfarande inte bra, haltar fortfarande men jag tycker att han blivit lite lite bättre (eller så vill jag väl få mig att tycka det...).
Våran kingsize ardenner haltar han oxå...  :-\  Blir tokig snart... Så idag ska vi ringa vetrinären så får han titta på både Ceasar och Nasse.
Håll tummarna!!

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 10 sep-07 kl 11:17 »
Tack för att du "uppdaterar" oss.

Men vilken otur du har! :(
Jag hoppas att vet. kan hjälpa dig och dina kära vänner att må bra igen.

Jag håller tummarna allt jag kan! :D

vårlök

« Svar #9 skrivet: 20 sep-07 kl 22:54 »
Hej!

Hur gick det med veterinärbesöket? Har Nasse blivit bättre i benet?
...undrar nybliven minigrisägare
Alternativare i startgroparna

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #10 skrivet: 22 sep-07 kl 20:54 »
Jag undrar också hur Nasse mår.  ???

Cujsan

• Hermansdal
« Svar #11 skrivet: 12 nov-07 kl 20:57 »
Oj förlåt att jag inte svarat!
Nasse mår prima, haltar inget alls längre. Vet. var hos han och klämde och kände lite som hastigast (kändes som han inte förstod min oro, det är ju "bara" en gris...).
Nasse fick vara i stian utan att gå ut, stackare, i jag tror det var två veckor. Sen hade jag inte hjärta att ha han instängd längre, då hade han blivit bättre i benet men haltade fortfarande lite grann.
Nu är han helt återställd och gallopperar emot mig när jag närmar mig hagen!  :D
Min lilla Nisse-Nasse, helt återställd. Slutet gott allting gott  :)

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #12 skrivet: 12 nov-07 kl 21:16 »
Det glädjer mig att höra att han är helt OK nu. :D
Nu kan jag sussa gott om natten igen. ;D

Tack för att du informerade oss. ;)

Cujsan

• Hermansdal
« Svar #13 skrivet: 12 nov-07 kl 21:31 »
Tack själva för omtanken!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser