Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sumpgas?  (läst 10387 gånger)

amarantus

• Gäst
Sumpgas?
« skrivet: 08 sep-07 kl 17:39 »
Just när vi hade borrat en ny brunn så började den grävda lukta ruttna ägg, och vi trodde att sumpgas vad det som vad gällande!

Nu slängde vi ner 2 dl klorin i brunnen för några dagar sedan och lukten försvann.

Luktar mindre o mindre klorin nu men men kommer gasen tillbaka sen eller vad säger ni som kan det här?

Bott här i 4 år och har aldrig haft problem med doft innan :-\

Vad kan det komma ifrån? vi har inga avloppsrörsproblem.

Please någon snäll :-*

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Sumpgas?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-07 kl 22:57 »
Just när vi hade borrat en ny brunn så började den grävda lukta ruttna ägg, och vi trodde att sumpgas vad det som vad gällande!

Nu slängde vi ner 2 dl klorin i brunnen för några dagar sedan och lukten försvann.

Luktar mindre o mindre klorin nu men men kommer gasen tillbaka sen eller vad säger ni som kan det här?

Bott här i 4 år och har aldrig haft problem med doft innan :-\

Vad kan det komma ifrån? vi har inga avloppsrörsproblem.

Please någon snäll :-*

Varför skall du använda den gamla brunnen, har du tänkt använda för bevattning ?

Att denna förändring uppståt efter nyborran är inget ovanligt, de geohydrologiska förutsättningarna i mark och berg har förändrats.

Du bör vara observant att det även kan bli så med vattnet i nyborran. Lukten är med största sannolikhet svavelväte, och med det brukar följas åt av järn och mangan.
Har du elvattenberedare kan det plötsligt börja lukta skit om duschvattnet. Då kan det vara offeranoden i beredaren som behöver bytas mot annan sort. Den sitter oftast undertill på beredaren. Har du inte elberedare så skit samma.

Att klorera vattnet är både dålig lösning och förbjudet. Och lämpar sig inte för bevattning. Du kan dock skaffa en akvariepump med stor luftsten som du sänker ner till bottnen av brunnen, och lufta av vattnet på det viset.Det är säkert den billigaste lösningen för luftning av vattnet.

Har du frågor, maila mig gärna, Leif  8)

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #2 skrivet: 28 sep-07 kl 08:28 »
Lånar tråden lite.

Jag har en grävd stenad brunn på 7,5m som sinade i sommras. för att försöka få vatten igen så borrade jag 2m till nere i brunnen & sprängde. brunnen vart 0,5m längre & det började rinna upp vatten. efter att ha spolat ur brunnen många många gånger såvart vattnet bra.  MEN nu börjar det lukta ruttet & även smaka ruttet. Hur är det med sumpgasen kommer den försvinna?  vatten är klart.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 28 sep-07 kl 11:27 »
Är brunnslocket tätt?
Finns det små springor kan det komma in ödlor, möss och annat som ramlar ner i brunnen och drunknar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Vattendoktorn fd

« Svar #4 skrivet: 28 sep-07 kl 14:35 »
Är brunnslocket tätt?
Finns det små springor kan det komma in ödlor, möss och annat som ramlar ner i brunnen och drunknar.

Låter tyvärr som trolig orsak. Jag har vid ett tillfälle, varit på plats för att göra undersökning på vatten som smakade illa. När jag sedan skruvade bort silen i köksblandaren, möttes jag av en ganska obehaglig upptäckt. Pälshår.

Det kändes lite obehagligt i magen plötsligt. Så med ett kvastskaft och påmonterad kökssil fiskade jag upp resterna från brunnen.
Hoppas att inte ni har så i er brunn.

Leif  8)

Ursus

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 29 sep-07 kl 17:21 »
Lånar tråden även jag. I förra huset så var det en borrad brunn. Vattnet kunde ibland lukta vidrigt, och det missfärjade porslinet. Nalysen visade på rätt höga halter järn och mangan. Nu bor vi ofs inte i huset längre, men vad hade varit det bästa sättet att komma tillrätta med problemet?

Vattendoktorn fd

« Svar #6 skrivet: 29 sep-07 kl 21:05 »
Lånar tråden även jag. I förra huset så var det en borrad brunn. Vattnet kunde ibland lukta vidrigt, och det missfärjade porslinet. Nalysen visade på rätt höga halter järn och mangan. Nu bor vi ofs inte i huset längre, men vad hade varit det bästa sättet att komma tillrätta med problemet?

Luftning, och filtrering.  Helt beroende på vilka parametrar man avläsa ifrån. Så ett bra tips, kontakta miljökontoret, och hör vad de har för erfarenheter inom kommunen. Vattenprovet bör utföras på ackrediterat lab. Provet kan ni ta själva, bara att ni läser föreskrivningarna så allt blir rätt.

Nu är det ju inte ett problem just nu, men jag la till tips på  på vägen, problemet ärt inte sällsynt, eller billigt att utföra, det finns många sätt att göra. Då är en fullständig vattenanalys ligga som grund för. Du får det du betalar för, så nåon prutning dimensionering bör inte accepteras.

Sånt brukar miljökontoren känna till, ialla fall dom mindre lyckade.

Leif :)

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #7 skrivet: 03 okt-07 kl 07:26 »
tror inte det är någojn djur som har ramlat i för förra veckan så var vattnet bra igen.  ingen lukt & bra smak.  men igår kom lukten & smaken tillbaka igen.

Vattendoktorn fd

« Svar #8 skrivet: 03 okt-07 kl 21:50 »
tror inte det är någojn djur som har ramlat i för förra veckan så var vattnet bra igen.  ingen lukt & bra smak.  men igår kom lukten & smaken tillbaka igen.

Luftning och filtrering, är de huvudsakliga åtgärderna för detta vatten. Ett fullständigt fysikaliskt- kemiskt vattenprov behövs, för rätt åtgärd.
Gör inget annat förrän detta skett. Du bör göra detta prov när problemen är som värst.

Bakt prov kan göras då, men labbet kanske inte kan göra detta veckan alla dagar då ett sådant prov behöver några dagar på labb då vattnet sätts under odling. Men jag tror att i första hand du behöver göra labbprovet enbart som fys/kem-prov till att börja med. Det kostar, men är också en säkerhet för att du gör rätt åtgärd. Följ labbets anvisningar för provtagning. Använd ett ackrediterat labb, annars kan du lika gärna pengarna till Världens barn, där gör dom mer nytta.

Det finns kanske ganska enkla åtgärder, men kolla först vattnets egenskaper först, det är värt varje krona, jag lovar. Jag finns alltid till hands, maila mig gärna privat om du så önskar. Jag kostar inget här på forumet.

Hälsningar Leif  8)

amarantus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 okt-07 kl 22:00 »
Nu helt plötsligt så är gasstanken borta och vattnet smakar ljuvligt igen :D

Vi skulle ju lufta men blev inte så då vi hade lätt för att hämta fint vatten i krokarna och vi höll på o grejade med den nya borrade brunnen o dess nya pump och höll ut tillfälligt.

fattar ingenting hur det bara gick över sådära ??? men tur e det :D

Vattendoktorn fd

« Svar #10 skrivet: 03 okt-07 kl 22:12 »
Nu helt plötsligt så är gasstanken borta och vattnet smakar ljuvligt igen :D

Vi skulle ju lufta men blev inte så då vi hade lätt för att hämta fint vatten i krokarna och vi höll på o grejade med den nya borrade brunnen o dess nya pump och höll ut tillfälligt.

fattar ingenting hur det bara gick över sådära ??? men tur e det :D

Ibland har man oförtjänt tur, hoppas att det håller i sig, annars så vet du hur du bör göra.

Hälsn Leif  8)

GTA

• CorvetteGTA
« Svar #11 skrivet: 11 okt-07 kl 07:59 »
min brunn har &så blivit bra.  luktar & smakar bra.  grannen sa att det berodde på det låga grundvattnet som var orsaken..  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser