Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka Hedh-bröd har ni testat?  (läst 25532 gånger)

Sorno

• Östergötland
SV: Vilka Hedh-bröd har ni testat?
« Svar #80 skrivet: 21 feb-10 kl 09:54 »
Mmm.. älskar Hedh-boken. Den känns lite överkomplicerad ibland, men bra är den! Här är de jag provat.

• "Franska baguetter med poolish" - Riktigt, riktigt bra!
  • "Weggli" och "Zopf" - Tror jag gjorde nåt fel på dessa, för inget blev så där jättebra. Zopf blev gott rostbröd, men inte mycket mer.
  • "Vitt bröd med levain" - Fint bröd, även om jag nästan föredrar Pain de Martins "Folklevain".
  • "Klassiskt franskt lantbröd med levain" (med varianter)
  • "Dinkelbröd" - Mitt mjöl kanske var gammalt, men det här blev rejält stabbigt. Förstår inte riktigt poängen med de små kluttarna uppe på brödet heller, vilka mest blev hårda.
  • "Olf Viktors kavring"
  • "Rabarberbröd" - En pärla! Mycket saftigt, och lite sött. Riktigt gott ställe att stoppa alla rabarberstjälkar man inte orkar göra fler pajer. :) Riktigt snyggt bröd, men om jag får erkänna att jag inte förstod receptet första gången gällande att göra "långa strimlor" av rabarbern. Missade att de skulle vara långa och breda och draperas runt brödet. Men det blev bra ändå!
  • "Kräftbröd" - Bakades lite hårt och blev torrt tyvärr. Dessutom bredde det ut sig så kräftformen blev lite si så där.
  • "San francisco sourdoughbread med levain" - Riktigt bra, hade lite lur att få dem helt genombakade i botten dock.
  • "Laputabröd" - Mycket gott!
  • "Sursött bröd" - Mycket gott!

Håller på att baka Hedhs Ciabatta just nu. Bara provat Pain de Martins Ciabatta tidigare, vilka blev mycket bra. De är dock baserade på vetesurdeg och jag har gett upp att hålla liv i både råg- och vetesurdeg. Hedh använder istället en poolish, som jag drog igång med lite levain.

Var sugen att prova på Hedhs recept på Skånska smörgåspepparkakor, men där kommer det där överkomplicerade in igen då det innehåller pottaska. Det får nog bli att hålla kvar vid mammas recept ändå. :)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #81 skrivet: 21 feb-10 kl 17:53 »

Var sugen att prova på Hedhs recept på Skånska smörgåspepparkakor, men där kommer det där överkomplicerade in igen då det innehåller pottaska. Det får nog bli att hålla kvar vid mammas recept ändå. :)

Ja, de där vill jag också baka men, var i hela friden hittar man pottaska?  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #82 skrivet: 21 feb-10 kl 22:04 »
Samma här... jag blev väldigt sugen på de där smörgåspepparkakorna, men som sagt, var få tag på pottaska, vågar ju inte börja experimentera själv med att försöka elda björkved och rena beståndsdelarna... Jag hittade detta på ica.se:

"Vad är pottaska?
I gamla pepparkaksrecept används ofta pottaska. Pottaska kan vara svårt att hitta idag. Det går bra att byta 1 1/2 tsk pottaska mot 1 tsk bikarbonat."

Kanske att man skulle testa och göra så?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sorno

• Östergötland
« Svar #83 skrivet: 22 feb-10 kl 19:52 »
Jo, har oxå sett det att det går att ersätta. Hedh har dock redan bikarbonat och verkar vilja ha i pottaskan av andra orsaker eftersom det står efter receptet:

"Pottaska är kaliumkarbonat som är hygroskopisk och används för att hålla pepparkakan mjuk. Bikarbonat och hjorthornssalt tillsätts för att kakan ska få en hög och luftig volym ..."

I det recept jag följt tidigare har det varit bl.a. ägg och mjölk vilket kanske gör dem mjukare än Hedhs(om pottaskan utesluts)? Får väl ta tag i det och provbaka en liten sats.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #84 skrivet: 17 mar-10 kl 11:42 »
Ska bli intressant att höra hur ni lyckas med smörgåspepparkakorna, för även jag har varit sugen, men det där med pottaskan har ställt till det för mig. =)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

esten

• -
« Svar #85 skrivet: 17 mar-10 kl 11:48 »
Pottaska = asklut dvs björkaska det samma som används när man lutar fisk i aska eller tillverkar såpa

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #86 skrivet: 17 mar-10 kl 12:28 »
Tack för upplysningen Esten, det kanske är lättare att få tag på. (fast det är samma sak alltså)

Någon som köpt (eller tittat i) Hedhs nya bok? http://www.bokus.com/b/9789113023458.html?pt=category_level_1_1
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Sorno

• Östergötland
« Svar #87 skrivet: 21 mar-10 kl 11:51 »
Det går förvisso att köpa pottaska i affärer som säljer saker för snustillverkning, men det är ofta i stora förpackningar.

Men receptet fungerar utmärkt utan pottaskan. Jag ökade på mängden bikarbonat till 20g, och helt sonika uteslöt pottaskan. Blev jättefina och goda kakor. Svårt att veta hur det påverkar hållbarheten, men det brukar inte direkt vara ett problem med dessa. I värsta fall så får man doppa dem i mjölken.

Obs, Hedh tycker man skulle baka ut degen till 1 cm tjocklek. Jag gjorde den typ hälften så tjock och kakorna blev definitivt tillräckligt höga.

esten

• -
« Svar #88 skrivet: 21 mar-10 kl 12:03 »
Ersättningstabell för jäsmedel :
1 tsk bikarbonat = 2-2½ tsk bakpulver
1 tsk hjorthornssalt = 2 tsk bakpulver
1 tsk pottaska = 1 tsk bikarbonat

Bakpulver är en bl, av bikarbonat , stärkelse och sura fosfater . Kan användas till alla degar .

Bikarbonat ska doseras försiktigt då det kan ge bittersalt smak om det överdoseras . Det verkar bara om degen innehåller sya tex filmjölk , gräddfil , sirap eller lingonsylt .

Hjorthornssalt kan ge ammoniak smak i stora doser . Men torra kakor blir väldigt spröda och luftiga .

Pottaska kan bytas ut mot bikarbonat , Förr var det pepparkaksdegens speciella jäsmedel

Skulle man inte ha receptets jäsmedel hemma går det att byta mellan dessa hursom .Alla funkar .

Tornsvalan

• Med gröna fingrar i blodet
    • Värmland
« Svar #89 skrivet: 12 apr-12 kl 18:17 »
Jag har en riktig favorit i röbetsbrödet!! Är underbart saftigt och gott håller sig bra och blir lika gott efter frysning.
Blåbärsbrödet som någon nämde är oxå en riktig delikatess.
 Finns många bra bröd i den boken.
Men några som jag bakar oftaare än andra.
Tyckte hans recept på pita bröd var jätte bra.

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #90 skrivet: 12 apr-12 kl 21:21 »
Fick/köpte boken genom en bokklubb för många år sen. (Hade glömt avbeställa "månadens bok") Boken blev liggande och vi köpte allt bröd.
En dag hittade jag boken och tänkte att det skulle vara kul att prova på att baka ...
Efter det blev det inga köpebröd på flera år ;D
Har bakat många av bröden ... Några favoriter: Olof Viktors, Italienare, Knäckebröd (underbart gott, men för tjock fördeg), Dinkelbröd (med surdeg), Blåbärsbröd, Pitabröd, Ciabatta, Hönökaka ...
Kräftbrödet är roligt att duka fram på kräftskiva :)
Surdegen vilar i kylskåpet mellan bakningarna och matas med mjöl och vatten vid behov ...
Oj, nu blev jag sugen på att baka, det får nog bli pitabröd imorgon ;D

IdaMiaMaria

• Västergötland
« Svar #91 skrivet: 14 apr-12 kl 17:57 »
Tycker att alla recept jag har provat har blivit supergoda!!
Fick hans "277 sorters kakor" när jag fyllde år, men har inte hunnit testa något där än :)

Ölbröd - blev jätte gott! Men öltoppingen blev som en hård skorpa som trillade av, lite trist
Tekakor
Kameltungor - Blev nog inte riktigt som det skulle.. Smakade jätte bra ändå!
Knäckebröd -  Blev sött!
Baselbröd
Rågbröd med surdeg
Zopf - nog det godaste jag ätit! Kändes kanske inte speciellt nyttigt att äta :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

88 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser