Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka Hedh-bröd har ni testat?  (läst 25565 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Vilka Hedh-bröd har ni testat?
« Svar #60 skrivet: 21 jan-10 kl 00:53 »
Jag bakade ut min olofvictorfördeg med resten av ingredienserna i bortgörningen, minus surdegen då som ju inte var klar än (attans vad klantig jag är, men den ser ut att arta sig riktigt fint! ska bli så spännande att baka på den sen).

Jag kunde inte ta i så mycket mjöl som det stod, så det blev fyra rätt ynkliga limpor, de står i kylskåpet nu och ska in i ugnen i morgon förmiddag. Jag hoppas det blir någorlunda lyckat.

Vad synd mille att det inte står sig, det var ju vad jag hoppades, att det skulle ha en längre hållbarhet, hålla sig gott och 'färskt' längre än sånt franskbröd jag bakade förr med mycket jäst och kort jästid, gott första kvarten och torrt till oätlighet sen...

Italienaren tyckte familjen iaf mycket om, det påminner mycket om ett bröd vi brukade köpa av bagaren som 'grekiskt lantbröd' som vi äter till grekisk sallad som vi ofta äter, skönt att slippa köpa!

Funderar på om Hedhboken har något bra recept på 'hålkakor' runda brödkakor på rågsikt som min man älskar, kunde vara kul att höja ett sånt bröd några snäpp kanske, även om han tycker det är bra som det är...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #61 skrivet: 21 jan-10 kl 15:37 »
Brödet är klart, det jäste inte så mycket och blev rätt platt, men det smakade riktigt gott! Det ska bli spännande att se hurdant det blir med surdeg i, ska testa det sen!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #62 skrivet: 23 jan-10 kl 23:39 »
Brödet blir gott, men jag tycker inte att det håller? Efter bara en dag så är det torrt.. Gör jag nåt fel och isåfall vad?

Hur förvarar du brödet?
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #63 skrivet: 23 jan-10 kl 23:41 »
Hur förvarar du brödet?

Hej,

Efter gräddningen så fick det svalna utan bakduk för att få en hård skorpa och sedan har jag haft det i plastpåse. Det håller sämre (blir torrt fortare) än mitt vanliga jäsbröd.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #64 skrivet: 24 jan-10 kl 17:12 »
Jag slängde in mitt i frysen med en gång, och när vi tog upp en limpa (de blev rätt små eftersom jag gjorde lite fel  :-[ ) så gick den åt med en gång så vi hann inte märka om de blev torra.

Ett annat problem jag har med Hedh... är att poolishen som sägs ska bli som pannkakssmet mer är som en deg...

... och surdegen som jag alltid inbillat mig ska vara som en deg är mer som pannkakssmet, dvs så som poolishen skulle vara. Varför blir det så?

Sen märkte jag idag när jag bakade Olof Victorbrödet (degen står och jäser nu, den här gången med surdeg i...) att det kändes som att det blev för mycket mjöl, jag litade på att receptet stämde (det står ju överallt hur noga allt är på grammet) och hävde bara i och tyckte att degen blev stabbig.

Är det någon mer som upplevt att Olof Victordegen inte behöver så mycket mjöl som det står, eller att poolishen blir deg och surdegen blir smet?

Och vad gör jag med surdegen jag hade nu när jag tagit 350 g av den, det är knappt hälften kvar, är det bara att stoppa i mer mjöl och vatten allt eftersom? Det är den som är baserad på rivet äpple från början.

Jag tycker det här var svårt och krångligt, men brödet blir så pass gott så jag lär nog få hålla på nu...

Italienaren är det jag klarat bäst, där fick jag också öka vattenmängd/minska mjölmängd för att få en ickestabbig deg.

Eller är det för att jag inte har köpt det dyra ekologiska stenmalda mjölet utan bara icas vetemjöl special? Jag hade svårt nog att förklara för min man varför det inte gick med det vanliga vetemjölet, ännu värre att argumentera för ett mjöl som är fem gånger så dyrt (eller mer?) när ekonomin redan knakar och rasar... (det var ju mycket därför vi skulle baka själva)

Kabo

« Svar #65 skrivet: 25 jan-10 kl 01:40 »
Jag prövade just idag att baka franskbröd typ rundstycken.
Vägde mjölet och allt annat och degen blev väldigt stabbig.
Trodde det skulle vara perfekt:(
Jag som mest pytsar i på känn i vanliga fall blev lite besviken.

mistel

• -
« Svar #66 skrivet: 25 jan-10 kl 08:06 »
Jag tror Jan Hedh har annat typ av mjöl för det blir alldeles för mycket mjöl ifall man följer recepten jag brukar ta mindre av alla mjölsorter i recepten i boken.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #67 skrivet: 25 jan-10 kl 10:51 »
Det jag har bakat har jag använt Manitoba Cream vetemjöl till. Har vägt upp mjölet (och alla andra ingredienser) exakt och bröden har blivit kanonbra.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #68 skrivet: 25 jan-10 kl 13:40 »
Skönt att höra att det inte bara var jag... Jag har aldrig testat Manioba cream men det får ja ta och göra, det var väl inte jättedyrt heller eller hur var det? (måste ju vända på örena här  :(   )

Jag bakade rågbröd med surdeg (s 74) i går och blev inte jätteimponerad tyvärr, det blev rätt 'platt' och smakade inte så mycket, blir det bättre om det får ligga till sig lite kanske?

I dag på morgonen slängde jag in Olof Victor bröden som stod och jäste i kylen över natten och tog av det till lunchen när jag kom hem nu, det var jättegott! De blev högre och finare nu än första gången också (den gången utan surdeg) om det var surdegen eller för att jag täckte bröden med handdukar den här gången ska jag låta vara osagt, mumsigt var det i alla fall!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #69 skrivet: 25 jan-10 kl 13:53 »
Betalade runt 23 kronor för två kg Manitoba cream sist. Visst det är dyrare men, bröden blev såå mycket bättre att det var värt det. Vetemjöl special är ju ganska dyrt det också och Manitoba var såå mycket bättre tycker jag.

Kabo

« Svar #70 skrivet: 25 jan-10 kl 17:27 »
Fast mina fraller var just Manitoba cream.
Det var därför jag vägde så noga eftersom jag testade en, för mig, ny sort.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #71 skrivet: 25 jan-10 kl 17:48 »
Fast mina fraller var just Manitoba cream.
Det var därför jag vägde så noga eftersom jag testade en, för mig, ny sort.

Vilken sort var det du gjorde? Tänkte att jag kunde prova dem och se vad det blir för resultat.

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #72 skrivet: 25 jan-10 kl 19:50 »
Hej,

Efter gräddningen så fick det svalna utan bakduk för att få en hård skorpa och sedan har jag haft det i plastpåse. Det håller sämre (blir torrt fortare) än mitt vanliga jäsbröd.
Ja men det låter ju bra. Bäst är en stor kruka. Har du provat att lägga ner ett halvt äpple i påsen? Det blir mjukare.
Kanske även mer vätska i brödet nästa gång? Olja kan också fungera. :D
/MT
M. Gandhi

Kabo

« Svar #73 skrivet: 25 jan-10 kl 21:31 »
Vilken sort var det du gjorde? Tänkte att jag kunde prova dem och se vad det blir för resultat.
Franskbröd (sidan 60 i min bok)
Jag gjorde ingen fördeg.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #74 skrivet: 25 jan-10 kl 22:57 »
Det är pöligt att hålla på med fördegar och poolishar och sånt men jag tycker smaken blir så mycket bättre så det är värt tiden det tar.

Rågsurdegsbrödet smakar fortfarande ungefär lika trist, kanske kunde testa att ta i brödkryddor nästa gång? Jag trodde att surdegen och den långa jäsningen skulle ge mer smak än det gjorde. Men det mättar bra! Det är ändå inte stabbigt utan fina porer i.

regnpipan

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 27 jan-10 kl 18:31 »
Följande hedhbröd har jag bakat:
-olof viktors
-italienare
-baguette
-hönökaka
-vörtbröd
-kavring
-fruktbröd

Italienaren och fruktbrödet är de jag oftast bakar.

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #76 skrivet: 29 jan-10 kl 00:35 »
Bakade stollen.
Mest spännande var att göra eget vaniljsocker. Det är urgott :)
MT
M. Gandhi

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #77 skrivet: 31 jan-10 kl 21:49 »
Idag har jag bakat tekakor. De blev jättegoda. Är lite svag för tekakor, hönokakor och liknande så jag får väl prova receptet på hönökaka också framöver. Sen gjorde jag en fördeg till franskbröd (det på sid. 60) också men, nu måste jag in till stan imorgon och köpa mer mjöl.  ::)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #78 skrivet: 01 feb-10 kl 00:31 »
Jag har bakat ännu mer Olof Victor, min äldste son blev väldigt förtjust i det (fast han kallar det för Karl Oskar...), jag testade att ta rågsurdeg istället för vetesurdeg i en sats men jag tror inte det blev riktigt lika bra.

Ett problem jag har med det brödet är att det flyter ut och blir så platt när det jäser i kylen över natten. Jag försökte stuffa upp med mjölad handduk runt bröden men det hjälpte inte. Trots att det blir så breda platta limpor är det ändå väldigt fina luftbubblor i så det är inget fel på jäsningen, bara formen.

Gott är det i alla fall!

regnpipan

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 01 feb-10 kl 08:27 »
Bakade stollen.

Ja den ja. Den har jag ju gjort. Det glömde jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser