Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka Hedh-bröd har ni testat?  (läst 25576 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vilka Hedh-bröd har ni testat?
« Svar #40 skrivet: 25 nov-09 kl 21:54 »
Fina lufthål du fått till där!

Den store Surdegsguden?

Lord Voldemort!  :o
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #41 skrivet: 01 dec-09 kl 09:08 »
Tack javill

Spisen ger värme och mys på vintern.
Jag brukar göra en janssons i ugnen, det tar ca en timme.
Jag eldar med finhuggen ved först så att ugnen blir riktigt varm
Snurra på plattorna så att vågorna på undersidan av plattorna pekar mot ugnen först
Jag tycker att den blir godare än i vanlig ugn....  antagligen inbillning ? 

yggdrasil

• Småland
« Svar #42 skrivet: 06 dec-09 kl 12:52 »
Jag har testat att baka "sursött bröd" dock gjorde jag inte exakt enligt recept utan valde att göra lite "eget", resultatet blev hur som helst väldigt lyckat,

det jag ogillar med boken är att det är väldig komplicerade recept och många exakta mått som används, oavsett vad sär boken helt klart en inspirationskälla för vidare egna utsvävningar i bakandets ädla konst :)
"Do, or do not. There is no 'try.'" -- Yoda

jenses

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 17 dec-09 kl 15:07 »
Resultatet blev över alla förväntningar väldigt gott, nybörjartur  ???
Nej, det var det faktiskt inte  :D
Idag var det femte gången jag bakade efter recepturen,
efter små justeringar (Manitoba-mjöl, saltflingor, temperatur,ånga...)
blir det bara bättre och bättre:

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #44 skrivet: 22 dec-09 kl 23:17 »
Till julen har jag bakat:

Italienare
 med olika mjölblandningar jag hittat på själv. Bl a fullkornsdinkelmjöl i poolishen.
I en annan variant tog jag 200g råg vid bortgörningen + nymald anis fänkål kummin.
I alla varianter har jag använt Manitoba Cream som ÄNTLIGEN finns ute i handeln ( Finax på Konsum)-
Det blev otroligt bra volym.
Även Italienare med bara Manitoba. Ohhh... gott, gott, gott!

Provat" snabbpoolish" på 5 timmarsamt över natten - det var överlägset över natten.

Vörtbröd
 idag men blev för mörka med angiven tid.
Förbannat! Att bränna bröd man jobbat med i 7 timmar. Men jag kommer att äta upp inkråmet imorgon när rågen smakmognat. Dem bakade jag på tillkapade klinkers (istället för baksten). Kanske det blev för varmt?
Köpt vört på mitt lokala bageri. Billigt.

Laputabröd
 Jag tog hälften av sirapen för jag vill inte ha riktigt lika sött som Jan. Samma i vörten!

Allt är supergott!

Tidigare provat flera andra bröd, bl annat  Stollen, alla stormåt! Kul att göra eget vaniljsocker.

Igår startade jag en russinjäst. Det ska bli levain i mellandagarna... :D
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #45 skrivet: 23 dec-09 kl 15:07 »

Vörtbröd
 idag men blev för mörka med angiven tid.
Förbannat! Att bränna bröd man jobbat med i 7 timmar. Men jag kommer att äta upp inkråmet imorgon när rågen smakmognat. Dem bakade jag på tillkapade klinkers (istället för baksten). Kanske det blev för varmt?
Köpt vört på mitt lokala bageri. Billigt.

Bakade vörtbröd igår och de blev också för mörka.  >:( Följde receptet till punkt och pricka och hade plåt i ugnen istället för sten så jag tror att den angivna tiden är för lång helt enkelt. Annars blev de goda.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Wisteria

« Svar #46 skrivet: 23 dec-09 kl 15:54 »
Jag har inte hans brödbok, men däremot marmelad boken där det även finns brödrecept; på det ultimata franskbrödet. Det är 10 :o äggulor i det och blir fantastiskt gott. Men nu måste jag försöka få tag i hans brödbok också.

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #47 skrivet: 31 dec-09 kl 02:39 »
Bakade vörtbröd igår och de blev också för mörka.  >:( Följde receptet till punkt och pricka och hade plåt i ugnen istället för sten så jag tror att den angivna tiden är för lång helt enkelt. Annars blev de goda.

Jag har bakat vört igen och nu blev de bättre!  :)
Kortare tid eftersom jag mätte innertemp på brödet på slutet.
Drog ner till 175 efter fem minuter.
M. Gandhi

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #48 skrivet: 31 dec-09 kl 02:45 »
Har gjort russinjäst- mama- chef- levain- och på det  Russin & hasselnötsbröd och baugetter samt korgbröd på helvitt manitoba.

Det blev otroligt gott! Gräddar på klinkers och baugetterna "vände upp" i botten av hettan! :D Nu börjar det likna en riktig stenugn.

Men vad ska man göra av alla olika stadier av jäsningen??? Hinner inte baka upp allt.

M. Gandhi

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #49 skrivet: 31 dec-09 kl 10:19 »
Det blev otroligt gott! Gräddar på klinkers och baugetterna "vände upp" i botten av hettan! :D Nu börjar det likna en riktig stenugn.

Har du klinker i den vanliga ugnen? Spännande.

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #50 skrivet: 04 jan-10 kl 02:57 »
Ja, billigaste storten golvklinker från bygghandeln. 19x19 cm.
Jag har kapat till dom så att de täcker lika mycket som en plåt.
Lägger in dom i kall ugn på ugnsgallret.
Värmer till 250-275 grader och sätter in bröden med en gammal brödspade.(men det går lika bra med en tunn träskiva)

Jag jäser bröden på mjölade dukar eller i mjölad korg, tippar upp dem försiktigt på brödspaden och tippar in dem försiktigt på heta klinkers.
Det är bra med lite mjöl under så degen inte fastnar.
Samtidigt slänger jag in 1/2 dl kokhett vatten på botten av ugnen så att det bildas ånga.

Efter fem minuter tar jag ner värmen till 175-200.
Fungerar för mig!

M. Gandhi

Kristofer

« Svar #51 skrivet: 06 jan-10 kl 11:08 »
Jag har bakat flera bröd ur Hedh-boken, men det som jag alltid återkommer till är "Rågbröd med surdeg". För den som inte har boken så har jag lagt upp receptet här: http://matochpolitik.blogspot.com/2006/12/rgbrd-med-surdeg.html

Kullabo

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 08 jan-10 kl 15:36 »
Igår bakade jag Laputabröd och det blev smaskigt värre.
//Jessica

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #53 skrivet: 08 jan-10 kl 15:45 »
Jag har bakat baguetter med poolish och det italienska brödet (båda är i början av boken, jag arbetar mig framåt).

Inga äkta surdegar än, bara poolishar, men rätt fantastiskt att man kan göra fyra degar på en ynka 50 g paket jäst...

Baguetterna var goda färska med knaprig yta och lite segt innanmäte, till skillnad mot franskbröd jag bakade förr med massa jäst och kort jäsning, men efter ett par dagar var de torra och trista de också.

Det italienska brödet vet jag inte hur det hade smakat gammalt för det tog slut dagen efter bakning eftersom vi hade gäster. Men det var väldigt gott och såg imponerande proffsigt ut.

Men det är mycket i boken jag inte förstår. Mycket är så omständligt så jag orkar inte göra precis som det står, och sen har jag inte råd med något dyrt konstigt mjöl utan kör vanligt ica vetemjöl
special...

Ett tips är att göra skåror i bröden med skalpell eller rakblad istället för kniv, för det funkade inte alls med kniv för mig, det blir snygga skarpa skåror med skalpell (och nej jag är ingen hemma extraknäckande kirurg, jag använde den i jobbet på annonsavdelning på tidning förr, och jo, jag har bytt blad sen dess...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

jenses

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 08 jan-10 kl 15:57 »
Men det är mycket i boken jag inte förstår. Mycket är så omständligt så jag orkar inte göra precis som det står, och sen har jag inte råd med något dyrt konstigt mjöl utan kör vanligt ica vetemjöl special...
"Manitoba cream" är inte dyrare än vetemjöl special, såg det nyligen t o m på Willys.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #55 skrivet: 19 jan-10 kl 02:29 »
Nu har jag blandat till ett par surdegar med rivet äpple, en vete- och en rågsurdeg. Bara att hålla tummarna nu då...

I kylskåpet har jag poolish till Italienare som ska bakas i morgon, samt att jag tänkte sätta igång ett Olof Viktor bröd också.

Återkommer med rapport...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

mistel

• -
« Svar #56 skrivet: 19 jan-10 kl 19:34 »
Jag har bakat flera bröd ur Hedh-boken, men det som jag alltid återkommer till är "Rågbröd med surdeg". För den som inte har boken så har jag lagt upp receptet här: http://matochpolitik.blogspot.com/2006/12/rgbrd-med-surdeg.html

Samma här det är också mitt favoritrecept i boken, för att göra det lite lyxigare brukar jag ibland lägga till blötlagda fikon i receptet.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #57 skrivet: 19 jan-10 kl 20:49 »
Italienarna blev väldigt bra!

Jag gjorde inte den där knepiga formen som beskrivs i receptet, dels för att jag inte riktigt fattade hur han menade (tycker inte alltid det stämmer med 'se bilden sidan det och det) och dels för att det lät svårt att skära skivor och lägga pålägg på ett sådant bröd.

Jag gjorde två vanliga ovala limpor istället, de jäste bra och fick stora fina luftbubblor och de blev så stora så jag fick lägga dem på varsin plåt istället för båda på samma vilket jag tänkt mig.

Eftersom jag har varmluftsugn testade jag att sätta in båda plåtarna samtidigt vilket fungerade bra även om jag ett tag var rädd att nedersta brödet skulle fastna i plåten över och det översta brödet skulle fastna i översidan av ugnen...

Gott blev det! Och de såg proffsiga ut. Jag har fotat dem, lägger in foto sen.

Däremot gjorde jag en blunder med Olof Viktor... Jag gjorde en fördeg i dag och läste sen på vad jag skulle göra i morgon och hoppla, där skulle jag ha i vetesurdeg.... men den jag påbörjade i går är ju bara knappt två dagar i morgon, alldeles för tidigt för den att röras i då ju.

Vad gör jag, är det bara att slänga fördegen (2 g jäst, 150 g vatten, 200 g mjöl) eller kan man använda den till något annat slags bröd?

Funderade på det rivna äpplet i surdegarna också, blir det liksom upplöst i processen sen eller kommer de rivna äpplebitarna liksom finnas kvar? Hur blir det? Jag rev på grövsta sidan på rivjärnet för på fina sidan blev det bara mos.

mistel

• -
« Svar #58 skrivet: 20 jan-10 kl 09:13 »
äppelbitarna löser upp sig

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #59 skrivet: 20 jan-10 kl 20:38 »
Jag har bakat ett par omgångar med Olof Victors bröd. Jag har tagit i både vetesurdeg och rågsurdeg och så har jag struntat i jästen i andra halvan av receptet. Istället har jag haft i mer surdeg och några skedar honung.

Brödet blir gott, men jag tycker inte att det håller? Efter bara en dag så är det torrt.. Gör jag nåt fel och isåfall vad?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser