Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka Hedh-bröd har ni testat?  (läst 25582 gånger)

leifhh

• Gäst
Re:Vilka Hedh-bröd har ni testat?
« Svar #20 skrivet: 05 jan-08 kl 14:32 »
Majsbrödet var helt OK som bröd till mat men det bästa brödet från Hedh är ännu så länge FRUKTBRÖDET!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #21 skrivet: 05 jan-08 kl 18:54 »
Nu har jag provat lite fler:
*Italienare var jättegoda som nybakade, men torkade ganska snabbt. *Solrosbrödet var salt och mjukt, supergott till hemgjord lemon curd  ;D
*Pain de Campagne rustique var svårt att få att jäsa, men ett helt ok bröd, ingen sensation dock.
*Le pain de Lodève smakade lite scones-aktigt. Helt ok.

Min favorit hittills är helt klart olof-viktors ljusa, med LÅNG jäsning av fördegen. Då smakar det jättemkt!

Jag gillar verkligen Jan Hedhs recept, och boken! Har hört många som haft svårt att ta den till sig, men jag älskar den. Det börjar vattnas i munnen bara man läser recepten ju!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #22 skrivet: 08 jan-08 kl 09:02 »
det bästa brödet från Hedh är ännu så länge FRUKTBRÖDET!

Nu har jag provat och jag håller verkligen med! Vilket fantastiskt bröd!!! Helt enastående! Maken kallade det "festbröd".
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

annan

« Svar #23 skrivet: 08 jan-08 kl 10:40 »
fruktbrödet blir aldrig liggande i skafferiet :-[
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #24 skrivet: 08 jan-08 kl 15:21 »
Nej verkligen inte, men jag tvingade ner ett par limpor i frysen för annars hade familjen nog redan satt i sig allt  ;D

Idag har jag bakat majsbröd, det var inte höjdare... Ett ok matbröd, men inget mer. Kommer jag inte baka igen...

mejram

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 09 jan-08 kl 22:08 »
Har provat dinkelbrödet, hette det finskt rågbröd, tro och pizzadegen.

Pizzadegen är suverän - otrolig skillnad mot vanlig vetedeg - poolishen gör susen.

De andra var lite omständliga för en brödnovis som jag själv, men väldigt goda. Tycker att boken är såååå inspirerande, jag tar ofta fram och dreglar över den. Synd bara att det tar sån tid för alla bröd att bli klara för när jag blir inspirerad vill jag ha resultat omedelbums, inte om fem dagar... Har en ny surdeg på g nu, så i helgen ska det bli brödbak, tänkte se till att ha färdiga bröd som får jäsa över natten till lördag och baka lagom till lördagsfrukosten.  :P

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #26 skrivet: 10 jan-08 kl 11:29 »

De andra var lite omständliga för en brödnovis som jag själv, men väldigt goda. Tycker att boken är såååå inspirerande, jag tar ofta fram och dreglar över den. Synd bara att det tar sån tid för alla bröd att bli klara för när jag blir inspirerad vill jag ha resultat omedelbums, inte om fem dagar...

Visst är boken inspirerande! Jag bakar för tillfället varje dag nu (är mammaledig ett par veckor till och vill fylla frysen med goda bröd...) sätter en eller kanske två fördegar/poolishar etc dagen innan och så bakar jag. Så kul!

Jag har ändrat uppfattning om majsbrödet också, med smör och lite salt på var det riktigt gott! Har även bakat brödet med russin och hasselnötter, jättegott!

Just nu står två degar och jäser: citronbröd och fougnole des pyrénées med levain. Återkommer med resultatet sedan!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #27 skrivet: 10 jan-08 kl 14:21 »
MMMMM!

Vilka bröd jag har bakat idag! Jag tror att jag blir bättre och bättre på att baka, bröden jäser så fint så!

Både citronbröd och fougnole des pyrénées med levain är riktigt "konditoribröd", så otroligt goda att jag nog skulle bjuda kungen på dem om han kom besök  ;) Citronbrödet måste ni bara testa, så otroligt annorlunda!  (OCH GOTT!)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #28 skrivet: 22 jan-08 kl 12:24 »
Nu har jag testat mitt första bröd, det blev blåbärsbrödet!

Gott blev det, men ena brödet blev lite degigt. Det berodde dock säkert på att jag tog lite för många egna initiativ under jäsningen... :P

Levain blir nästa steg!

Jag måste få ordning på min assistent bara, för knåda förhand blev lite för jobbigt.. :-\
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
SV: Vilka Hedh-bröd har ni testat?
« Svar #29 skrivet: 12 feb-08 kl 22:56 »
vem är Jan Hedhs? något jag missat? känns nästan så.. antar att ni rekommenderar boken?

*klurar*

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #30 skrivet: 13 feb-08 kl 09:11 »
vem är Jan Hedhs? något jag missat? känns nästan så.. antar att ni rekommenderar boken?

*klurar*

Jan Hedh är en väldkänd sockerbagare som gett ut flera böcker. Googla på namnet så hittar du massor med info!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

jaktfalk

• Jämtland
SV: Re:Vilka Hedh-bröd har ni testat?
« Svar #31 skrivet: 14 okt-09 kl 12:17 »
Jag gillar Olof Viktors, särskilt när jag gör det i järnspisen. Det blir på något magiskt sätt godare skorpa, och mer smak. Sen har jag provat några bröd där man gör en poolish först, så numera blir det poolish till många bröd.
Hönökakan har jag bakat några gånger, väldigt god. Gärna med något riktigt onyttigt pålägg  ;D

Jag gjorde en poolish igår med grahamsmjöl och den blev inte som en pannkakssmet som det står i hans bok. Hur blir din?

Frid!
/Markus

Kabo

« Svar #32 skrivet: 14 okt-09 kl 14:12 »
Jag har inte bakat ett endaste recept ur boken däremot har jag tagit till mig informationen och bakar enligt samma princip kan man säga.
Jag var redan rätt duktig på grova surdegsbröd men ljusare och lättare bröd har absolut förbättrats med kunskaper från boken.
Just nu håller jag på att experimentera fram ett rostbröd där jag försöker hitta en balans mellan konsistensen från vitt mjöl som används i boken och mustigheten och nyttigheten av grövre mjöl.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #33 skrivet: 18 okt-09 kl 14:16 »
Jag fick boken för ett par år sedan och den låg länge i kökssoffan, det var meningen att jag skulle använda den... men hann aldrig ens titta i den...

Nu är vi snart klara med vår köksrenovering, så fort det är färdigt tänkte jag börja baka mer bröd, vore kul att testa den här boken då kanske. Vad rekommenderar ni för bröd till en nybörjare som bara bakar såna där vanliga frallor som blir torra en kvart efter att de är klara...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #34 skrivet: 16 nov-09 kl 12:03 »
Har haft boken ett tag och bakat något som mer var inspirerat av de olika recepten i boken. I helgen bakade jag dock Laputabröd som väl kan beskrivas som limpa. Hade köpt manitoba cream-mjöl för att prova om det gjorde skillnad. Nu vet jag inte om det var mjölet som gjorde det men, bröden blev kanonbra. Som bageribröd fast bättre!  ;) Nu ska jag prova fler bröd med nya mjölet och se om det blir lika bra.

jenses

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 25 nov-09 kl 12:11 »
Inget, hela bokens attityd känns föga inspirerande  :-\

Däremot tycker jag mycket om "Riddarbageriets bröd", och igår var det dags att göra slag i saken.
Det blev en variant av brödet HMD (det som behagar en tyskfödd drottning kan inte vara helt fel för en tyskfödd skogsgubbe),
men med bara rågsur (som jag fick av personen-vars-namn-inte-får-nämnas) istället för en blandning av råg- och vetesur.
Resultatet blev över alla förväntningar väldigt gott, nybörjartur  ???

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #36 skrivet: 25 nov-09 kl 15:38 »
Fina lufthål du fått till där!

personen-vars-namn-inte-får-nämnas

Den store Surdegsguden?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #37 skrivet: 25 nov-09 kl 16:04 »
Tyckte väl att jag kände igen namnet.
Boken stod i hyllan, med extraprislappen kvar 129.00
jag skall sätta en poolish imorgon för att ta med till landet
och baka i den vedeldade ugnen

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #38 skrivet: 25 nov-09 kl 18:40 »
Idag har jag bakat S:t Gallen Bürlibrot. Gjorde dem som bullar. Vet inte riktigt om jag hade rätt sorts mjöl, men bortsett från det har jag aldrig följt ett recept så noga :o. Det är ingen lek att baka bröd enligt den boken... Bullarna blev goda hur som helst.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #39 skrivet: 25 nov-09 kl 21:53 »
Tyckte väl att jag kände igen namnet.
Boken stod i hyllan, med extraprislappen kvar 129.00
jag skall sätta en poolish imorgon för att ta med till landet
och baka i den vedeldade ugnen

Åh, vilket snyggt kök! Sådär hade jag tänkt att vi skulle kunna få till det i lilla stugan. Där finns en liknande kåpa, vedspis och bakugnslucka. Bara att någon klant satt in en JÄTTEvedspis som tidigare stod i stora huset och i och med det satt ett skorstensrör för bakugnsluckan så den inte går att använda. Tanken är att sätta in en mindre vedspis och så ha en vanlig spis brevid precis som på er bild!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

178 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser