Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man upp vatten ur brunnen  (läst 3124 gånger)

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
Hur får man upp vatten ur brunnen
« skrivet: 09 okt-07 kl 11:52 »
Hej!
Min grundors pump har pajat.
Vilket är bäst?
Laga den köpa ny likadan?
Annan som man sätter på slangen ner i brunnen?
Hudrofon?
?????
Har djupborrad brunn på 80meter utan filter smalt hål
i brunnen
hjälp!!!!!!!!!!!
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

Blomme

• Gäst
Re:Hur får man upp vatten ur brunnen
« Svar #1 skrivet: 09 okt-07 kl 22:30 »
En hydrofor bör du skaffa, på så vis får du ett jämnare vattenflöde.
Det beror lite på vad du har för pump och hur gammal, troligtvis är det inte lönt att laga om den har varit med ett tag.

Sörgårn

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 okt-07 kl 00:35 »
Jag skulle nog rekommendera att du skaffar en djupvattenpump (sätts nere i brunnen) i och med att du har en såpass djup brunn, och en hydropress i stället för hydrofor.

Då får du en mindre anläggning med samma eller bättre kapacitet.

Beroende på hur din anläggning ser ut kan det ju också vara av intresse att du slipper ljudet från pumpen då...

Fridolf2

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 okt-07 kl 22:50 »
Nja, man kan ju ha en pump som är avsedd för djupborrade brunnar, då går det två slangar ner, en lite klenare som vatten går ner i och trycker upp vatten i den andra..en så kallad injektorpump. Men en nere i brunnen är ju bäst, tycker nog jag också..

kattanna

• Ha en bra dag!
    • Välkomen
« Svar #4 skrivet: 13 okt-07 kl 18:30 »
Tack för alla svar!
Det blir en djupvattenpump och en tryktank
Den vi hade var rena stenåldern.
Älskar katter har 8. 3 hundar och tuppen Ove hönan Agda hönan Carina med 3 vita hönor och lille Hönan Gullefjuni 6 karpar i inomhusdamm Hoppsan som äter ur handen Kal Ada Beda Rosa Guldis 2 scalarer Bertil och Elsaoch två malar

Dela detta:

* Inloggade just nu

159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser