Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förlåt Eva,för länkstöld ;)  (läst 2195 gånger)

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
Förlåt Eva,för länkstöld ;)
« skrivet: 14 okt-07 kl 19:00 »
Men som trogen besökare av Lord Levers blogg så blev jag så illa tillmods.
Ja inte av bloggen i sig (den är en höjdpunkt att läsa!) utan av sidan ni hittat på nätet.
http://www.dyreparken.com/index.jsp?a=102956
Jag blev bestört av fotot som ligger på den hemsidans första sida. Jag skrev även till djurparken, ifrågasatte varför djuren är undernärda och att de visar en totalt snedvriden bild hur en minigris ska se ut. Jag hoppas de svarar!
Kanske fler kan ifråga sätta?
« Senast ändrad: 15 okt-07 kl 07:54 av Ponnier »
Du får det svar du förtjänar.

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Förlåt Eva!
« Svar #1 skrivet: 14 okt-07 kl 19:25 »
Det var det jävligaste jag sett sen i vintras jag fick hem 3 undernärda linderödssvin. Det här var värre men man kan tro de kommer från Umeå där det är populärt med magra grisar på grillen.

Jag är så upprörd. Skriver mer senare. :'( :'( :'( :'( :'(
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

christine

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 14 okt-07 kl 19:43 »
Min första reaktion : -Är folket på djurparken blind ? Ser dom inte att grisarna är kraftigt undernärda?  :o :o :o

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 okt-07 kl 19:58 »
Ursäkta en som inte begriper... Varför ber du Eva om förlåtelse?

Visst är det otäckt! Norge har långt, långt kvar när det gäller insikten kring minigrisar. Tyvärr verkar Grettegrisen få alla att tro på det de säger.

Men vad fan.. kolla denna länken med så får ni se hur deras andra grisar ser ut:
http://www.dyreparken.com/index.jsp?a=36878

Jag skickade oxå ett meddelande till djurparken. Tycker alla ska göra det!

/A
« Senast ändrad: 14 okt-07 kl 20:03 av AnnaPanna »

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 14 okt-07 kl 21:05 »
Min första reaktion : -Är folket på djurparken blind ? Ser dom inte att grisarna är kraftigt undernärda?  :o :o :o

Det var också min första tanke, men tjejen på bilden ser ju faktiskt inte så glad ut.
Troligtvis så har grisarna blivit beställda utan att någon i personalen har sett dom först.
(Så var det när vi sålde tre minigrisar till Ree-Park Zoo i Danmark. Men i vårat fall så hade vi Borås Zoo som referens. De har också köpt grisar av oss och vi mailade hela tiden bilder på hur grisarna såg ut.)

Nu vet vi ju inte hur de stackars grisarna ser ut i dagsläget. Dom kom till djurparken i mars tror jag och förhoppningsvis så har dom fått lite mer "kött på benen"
Bara det inte blir FÖR mycket kött som fetknoppen har/hade.
Att vara så fet är också snudd på djurplågeri.
Nä... lagom är bäst! 8)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Ponnier

• Blekinge
Re:Förlåt Eva,för länkstöld .
« Svar #5 skrivet: 15 okt-07 kl 07:45 »
AnnaPanna.

Hrmmm, jag såg det också nu,jag skrev aldrig det jag tänkte.Men har ändrat rubriken till den rätta! :-[

Ponnier

• Blekinge
Re:Förlåt Eva,för länkstöld .
« Svar #6 skrivet: 15 okt-07 kl 07:51 »
Men det står på deras info ang minigrisen,att den aldrig väger mer än 10-15kg(som vuxna). Jag tänkte också att de kanske fått grisarna av en oseriös uppfödare men ju mer jag läste info texten så verkar det som om de faktiskt medvetet anser att minigrisar ska se så sjukligt magra ut. Därför valde jag att skriva till djur ansvarige på parken.
Och om jag fattat det rätt så får de lära sig att få ut kraftfodret från en pet flaska och som till lägg till detta äter de då Havregryn,potatis,blomkål,morötter,äpple. Jag återkommer när (om) de svarar.

christine

• Västmanland
Re:Förlåt Eva,för länkstöld ;)
« Svar #7 skrivet: 15 okt-07 kl 13:42 »
Ja, vi får avvakta svar från dom. Är fortfarande upprörd sen jag läste det igår. Har inte tänkt på annat då det känns som en flashback för mig sen i vintras angående Umeå historien. :'(

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 21 okt-07 kl 12:11 »
Har det kommit något svar från djurparken.  ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 okt-07 kl 13:02 »
inget svar på mina två mail till dem
/A

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 okt-07 kl 08:56 »
Nu har jag fått svar från deras marknadschef, men han kommenterar bara mitt mail ang. den tjocka grisen.
De vet inte hur de ska kunna kombinera att ha gris i barnbyn och samtidigt få besökarna att inte mata dem. De har byggt om och hoppas att de nu får bättre kontroll.
En bit på väg.... men jag släpper inte taget än.
/A

Ponnier

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 22 okt-07 kl 10:37 »
Och jag har inte fått något svar alls.Väldigt dålig stil! >:(

teufel

« Svar #12 skrivet: 22 okt-07 kl 18:52 »
Om man nu "måste" ha djur i en hage där barn går och får klappa djuren, får man väl varva dem med andra djur så att de turas om att "gödas" en stund, och sen gå på avmagringsdiet en tid.

Har för mig att de gör/gjorde så i Barnens Zoo i Slottsskogen i Göteborg.

Mvh Patrick

christine

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 22 okt-07 kl 23:56 »
Och jag har inte fått något svar alls.Väldigt dålig stil! >:(

Ja, dålig stil. >:(

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 29 okt-07 kl 14:11 »
Jag skickade länken till en seriös (den enda?) uppfödare i Norge som också reagerade kraftigt och tog kontakt med dom.

Så här skrev hon i ett Norskt forum.
"Nå har dyreparken i Kristiansand kjøpt seg fire grettegriser.
Se her: http://www.dyreparken.com/index.jsp?a=102956
Se hvor tynne de er!!! Flere svensker har sendt e-post og klaga på denne dyremishandlinga. Dyra er jo bare skinn og bein!!
Noen som vil sende klage til dem? Jeg har gjort det.
En dyrepark burde vite bedre, ikke la seg manipulere av en oppdretter som anbefaler sulteforing."

Och så här blev svaret hon fick från djurparken.
"Jeg har fått svar fra sjefen for dyra i parken. Han skulle se næmere på kostholdet og personlig ta ansvaret for at grisene skulle få skikkelig mat, sa han. Det har vi bestemt oss for å sjekke, så det blir nok en tur nedover til Kristiansand om noen måneder."

Jag hoppas att vi får höra fortsättnigen också....

Dela detta:

* Inloggade just nu

176 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser