Jag har fått slaktat och finstyckat på ett litet slakteri i närheten.
Sålt för 70,- kilot och folk är nöjda med pris och kvalité. Tänk på, vad svensk lamkött kostar i butiken. Har fått styckat ryggen som racks, populärt i barnfamiljer!
Två lam var lite sämre klassade är de andra. Det ena behöll jag själv, på det andra gav jag en liten bonus i form av en ekstra bog. Då tycker jag dett blev rättvist.
Men när jag pratar med folk, skulle de nog hällre bara köpa godbitarna - stek, sadel, kotletter, racks eller hur man nu styckar och evt. bog. Men det är tyvärr inte många som orkar med att mala kött från slag och hals eller göra något annat vettigt av det. Så i fortsättningen tror jag at jag antingen ber slakteriet om at mala allt sådant eller behåller det för eget förbruk. (Evt kunne man också göra en receptlapp med förslag och lägga i lådan)
För at få fram ett vettigt pris på det paketet, kan man ju ta vanlig kilopris på hela slaktvikten, och så räkna bort vad man anser är värdet på hals och slag - Skilnaden blir inte stor, och det är nog bättre affär för alla.
Finns det någon av er som gör så?