Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa gris...  (läst 2933 gånger)

Nypålandet

Skaffa gris...
« skrivet: 23 okt-07 kl 22:03 »
Frugan har nu fullständigt övertygat mig om att vi ska ha ett par säsongssvin. Dels har jag ca 1000m2 som behöver bearbetas & dels vore det gott & kul att fixa lite av julamaten själv.

Just detta med egenfixet går jag igång på, uppväxt så...

Men det måste vara en hel del att tänka på för oss nystartare, stängsel/bostad/foder osv... Fram med alla erfarenheter nu! Vad måste jag köpa/tänka på/göra????????

Nypålandet

Re:Skaffa gris...
« Svar #1 skrivet: 25 okt-07 kl 10:08 »
OK. Inget att tänka på alltså...  ::)

amarantus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 okt-07 kl 10:13 »
OK. Inget att tänka på alltså...  ::)

Du hade behövt ta ett snack med min gubbe om det!!!! Han vet det du efterfrågar o lite av varjeproblem som dyker upp "för det brukar det göra"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 25 okt-07 kl 11:32 »
Tänk på att gärna göra en liten rymningsäker rastgård utanför hyddan med grindar eller träslanor.. där du släpper in grisarna första dagarna .. sätt då även upp ett par eltrådar  innan för så att de kan träna sig ...

så du inte släpper ut dem direkt i din nygjorda el hage då du hämtat dem...
då är de risk för att de rymmer.. o de är då nya på gården o känner inte varesig dig eller vart deras hem är...

Utan låt dem få bo insig i sitt hus få god mat, träna sig på eltråden i lugn o ro.. osv.. sen efter några dar då de verkar lugna så kan du släppa ut dem..

det finns kanske inte så måga jätte bra bra böcker om ute grisar men...

Gris till husbehov... är ju bra
husdjur till hus behov...
Man brukar kunna köpa boken om ekologisk djur hållning där behandlas utegrisar också..

även gris boken har ju mycket om sjukdomar osv.. man får ta den boken med en stor portion av sunt bond förnuft.. den handlar ju om vanlig svin uppfödning... innom hus... men det finn ju mycket mat nyttigt ändå..

Kolla tex på www.tradera.com där brukar det ibland finnas billiga böcker.. om det är äldre böcker får man ju naturligtvis ha det i åtanke... att det har blivit nya tider nu... men nog hittar du ett o annat i dem..

Lycka till..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 okt-07 kl 12:54 »
Nu rullar bra tips in.... ;)

Nypålandet

« Svar #5 skrivet: 26 okt-07 kl 13:03 »
Du hade behövt ta ett snack med min gubbe om det!!!! Han vet det du efterfrågar o lite av varjeproblem som dyker upp "för det brukar det göra"

Ska göra det!

Eva i paradiset

• Skratt är ett lugnande medel utan några biverkning
    • Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 31 okt-07 kl 23:28 »
Jag funderar också på att skaffa gris. Kan man ha olika djurarter tillsammans i en hage? T ex grisar och får? Jag har aldrig hört talas om det så det känns lite främmande.
Allt du förmår uträtta med din kraft må du söka uträtta

Eva i paradiset

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 31 okt-07 kl 23:41 »
Hittade just en annan tråd som gav mig svar på frågan. Det ska tydligen gå bra. Nå´n som har erfarenhet? :-\

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 01 nov-07 kl 00:01 »
Jag har haft fyra får och tre minigrisar i samma hage.
Det var aldrig några problem eftersom minisarna inte bökade upp betet så mycket. :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 01 nov-07 kl 07:57 »
Om fåren lammar skulle jag inte vilja ha grisar i samma hage, grisar är allätare :-\
och kan knipa sig ett lamm om de kommer åt.
                              Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #10 skrivet: 01 nov-07 kl 19:09 »
Känner flera får ägare som blev av med nyfödda lamm till sina linderödsgrisar.........

det är inte bra att ha grisar i samma hage som tex nöt... då endel av grisens parasiter kan gå över på nöt...

sen är det ju detta att grisen gräver ju upp hagen..

de förstör ju betes marken...

och jag vill då inte ha mina får gå i en skitig grishage....

däremot har vi grisar på tex åkrar som skall plöjas.. där är de suveräna... ;D
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Eva i paradiset

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 01 nov-07 kl 19:55 »
Känner flera får ägare som blev av med nyfödda lamm till sina linderödsgrisar.........

det är inte bra att ha grisar i samma hage som tex nöt... då endel av grisens parasiter kan gå över på nöt...

sen är det ju detta att grisen gräver ju upp hagen..

de förstör ju betes marken...

och jag vill då inte ha mina får gå i en skitig grishage....

däremot har vi grisar på tex åkrar som skall plöjas.. där är de suveräna... ;D

Det var just det där med parasiter som jag hade en misstanke om. Och sedan förståss att grisarna bökar upp betet. Nä, det får bli separata hagar. Åtminstone när det handlar om stora grisar. Tack för alla synpunkter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

153 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser