Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  döda grisen?  (läst 2651 gånger)

Thor Modéen

döda grisen?
« skrivet: 30 okt-07 kl 00:16 »
Vad är det för regler som gäller för en död gris i Sverige? Vart står dessa paragrafer? Vad får man, respektive inte göra? Begravning, var? Någon som varit med om det sorgliga när ens kära vän inte kan leva längre? :'( Några positiva repektive negativa veterinärerfarenheter? Share please! Hur brukar griskompisen reagera när han plötsligt blir ensam efter många år tillsammans?
SKÅL PÅ ‘RE - HEJ PÅ ‘ RE - TJENARE!

AnnaPanna

• Gäst
Re:döda grisen?
« Svar #1 skrivet: 30 okt-07 kl 06:24 »
Hej! Jag har tack o lov sluppit det än så länge... men det drabbar oss alla djurägare förståss. Jag beklagar verkligen sorgen!

Men jag har fått ett mail av en djurägare som var helt förtvivlad, du får delar av hennes berättelse här. Allt för att du ska få höra hur illa det kan gå om man inte använder rätt tillvägagångssätt.

Mitt råd är att du tar hem en veterinär som ger en insomningsspruta. Det finns mycket preparat idag! Men om veterinären är osäker välj bort den veterinären och kontakta en annan. Tyvärr finns det många veterinärer som inte kan så mycket om gris, helt förklarigt. Ibland finns det ingen annan utväg än att använda en jägare som hjälp. Det låter grymt, men för grisen är det inte grymt, utan sker fort och smärtfritt, samtidigt som han/hon njuter av ett skrovmål.

Nu till den hemska berättelsen:
"Nu till själva avlivningen. Det var fruktansvärt! Vi hade kontaktat veterinären och bett att han skulle göra det hemma, för hennes skull. Han rekommenderade inte injektioner på grisar, han talade om att han skulle skjuta med en bultpistol sen gå in med en skruvmejsel och se till att det var "riktigt gjort". Vi höll till i vårt garage, Bea fick en stor, stor skål med foder. Hon backade flera gånger när han satte vapnet mot hennes panna. Han sköt en gång, hon sprattlade något så fruktansvärt, jag hade känslan av att hon ville upp. Jag var på golvet med henne, min man höll henne i kopplet. Jag hade fullt sjå att kunna hålla henne. Veterinären sa att han ville ladda om och skjuta en gång till. Jag blev hysterisk, men efter andra skottet blev det lugnt. Det är det absolut värsta jag gjort i hela mitt liv, hon var ju min lilla flicka som jag älskade så mycket!"

/A

Fridolf2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 okt-07 kl 10:20 »
Låter iofs som en rätt klantig veterinär, men jag kan trösta dig med att efter första skottet så vet din gris inte om nåt längre. Visst ser det hemskt ut när det sprattlas  men det är inget medvetet. jag tycker det är jobbigt, men det går så fort så jag tror inte dom hinner fatta nåt om dom står och äter eller nåt sånt.
Det där med skruvmejsel fattar jag inte, det man enligt lag ska göra inom 30 sekunder efter skottet, är ju att sticka dom med kniv, så att blodet rinner ut och hjärtat stannar, då slutar dom även sprattla rätt omgående.. :-\

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 okt-07 kl 10:33 »
Ja jag vet att det var en oerhörd klantig vet. Men jag ville bara visa på hur illa det kan gå om man anlitar "fel" veterinär.

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 30 okt-07 kl 10:59 »
Inget klantigt alls med den veterinären. Detta är helt normalt när man avlivar grisar. Att skjuta två ggr är en säkerhetsåtgärd för att säkerställa att djuret är helt dött inte bara medvetslös.

Sprattlar gör alla djur. Tjurar, grisar, hästar, hundar, människor  :o osv. det är bara så. Värst är höns som kan springa runt utan huvud.

Sprattlet är inget bevis på liv utan bara totalt kaos i nervbanorna. Är man ovan vid att se djur dö kan det verka lite skrämmande första gången.

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Fridolf2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 okt-07 kl 11:15 »
Har aldrig varit med om att behöva skjuta två gånger med bultpistol, hjärnan är ju helt utslagen, om man träffat, vill säga.

Dandelia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 okt-07 kl 11:50 »
Första gången jag nackade en höna blev jag skitskraj. Den sprang utan huvud *reflex* och jag trodde den levde :P Tur att inte grisar gör likadant :P
« Senast ändrad: 30 okt-07 kl 11:51 av Dandelia »

violentlyknits

« Svar #7 skrivet: 30 okt-07 kl 12:49 »
hej
beklagar verkligen.

gissar att du undrar över hanteringen "efteråt". Det är ingen rolig läsning på jordbruksverket.  Din kära vän blir antagligen en "animalisk biprodukt" när han dött.

Beroende på var du bor är det lite olika regler för hantering av den döda kroppen. I vissa delar av sverige är det tillåtet att begrava honom, men det är i glest befolkade mest fjällområden.
sidan 52 på den här länken:
http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo05_17.pdf

I resten av sverige ringer du din lokala "kadavertransportör" som kommer och hämtar och forslar bort mot en avgift.
http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=7

Vet inte vad som händer sen. Det beror nog på var du bor. Det kommer säkerligen inte finnas nån minneslund att gå till...

beklagar ännu en gång

AnnaPanna

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 okt-07 kl 14:11 »
Empati för ägaren kan man väl ändå begära.. oavsett tillvägagångssättet.

Södergården

• Ann-Charlott och Börjes hemsida
« Svar #9 skrivet: 30 okt-07 kl 22:03 »
Kan man inte ta den med till djursjukhuset precis som en hund?
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

memma

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 30 okt-07 kl 23:08 »
 :'( :'( sorgligt värre...

teufel

« Svar #11 skrivet: 31 okt-07 kl 13:48 »
Vad är det som gör att man inte kan använda avlivningssprutor, som man gör med ex.vis hundar, katter och hästar?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 okt-07 kl 19:26 »
Enligt vår veterinär så är det för svårt att hitta exakt på en blodåder på en gris, risken är att man missar och då blir det bara en plågsamt långsam död..

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 01 nov-07 kl 19:18 »
det bästa är att låta en van slaktare eller jägare av liva grisen...

och ja.. grisar sprattlar o sparkar i flera minuter då man skjutit dem...
och man sticker dem för att avbloda dem...
det är normalt..

de sparkar så hårt att man måste se till att fötterna inte tar emot tex väggen - för då kan det bli blod o köttet o benen kan gå av... det är döds reflexer...

alla djur sparkar då de avlivas.. kor, hästar, grisar, kaniner.. o jag är säker på att folk också gör det... även om man aldrig visar det på tex tv..o film..

man kan även skjuta dem med 22an...

Sen får man INTE begrav djur hur som helst...
men man kan lämna dem till Kadaverhömtningen -Lantbrukstjänst det kostar ca 300 kr för en vuxen vanligt gris...

Man kan nog begära dispence hos kommunen om man vill begrava dem...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 02 nov-07 kl 08:00 »
Javisst sprattlar nyskjutna grisar, värre än många andra djurslag.  Jag har sett en skjuten gris hoppa på bakbenen så att slaktaren fick hoppa undan illa kvickt.  Men nog hade han träffat i hjärnan, alltid.  Och de sprattlar mera om de är upphetsade, även om upphetsningen är av positiv anledning, exempelvis ett härligt skrovmål extrasmaskigt godis.

Hästar lär ska röra sig mycket lite efter skott, och givetvis beror det också på hur man träffat, vilka centra i hjärnan som slagits ut.  Det förekommer också att de "tvärdör", och inte sprattlar alls, särskilt om man laddat extra.  Då brukar även hjärtat ha stannat.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser