Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  koppar i vattnet  (läst 3052 gånger)

soleskog

koppar i vattnet
« skrivet: 04 nov-07 kl 09:28 »
Finns det någon här som har erfarenhet av att minska kopparmängden i vatten från egen brunn? Vi bor på en gård där vattnet verkar innehålla för mycket koppar - håret får en trevlig ton av grönt... Till saken hör ju att vi också har kopparledningar, men det vet jag många som har som inte har grönt hår! Vart vänder man sig?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Vitis

• Skåne
Re:koppar i vattnet
« Svar #1 skrivet: 04 nov-07 kl 12:31 »
Börja med att göra en vattenanalys. Ring "miljö och hälsa" i din kommun hälper dom dig. Om du inte vet exakt vad som är fel med vattnet så är det ju svårt att åtgärda det.

Har ni småbarn brukar vattenanalysen vara gratis, annars kostar det kring 500:-

emos

« Svar #2 skrivet: 19 dec-07 kl 21:02 »
Vattenanalysen som kan göras kommer bara med svar hur mycket koppar som finns i vattnet, inte hur man kan åtgärda mängden. Vi har också 'grönt' vatten, d.v.s. grönt handfat, badkar etc., förorsakat av en halt av 0.53 mg koppar per liter, som i sin tur härrör sannolikt av korrosion på kopparledningarna. Rekommendationen vi fick av laboratoriet som gjorde analysen är, att spola vattnet några minuter innan det används till dryck och matlagning, särskilt vid beredning av barnmat. Men vi har även andra ämnen i förhöjd mängd i vattnet och ovanstående rekommendation gällde sammanfattande alla problemämnen.

emos

« Svar #3 skrivet: 19 dec-07 kl 21:07 »
Med det vad jag skrev nyss menade jag inte att ni inte ska låta undersöka vattnet via 'miljö och hälsa'. En analys tycker jag också är en bra idé, och kommunen subventionerar den verkligen delvis när ni har småbarn. Man kan göra både en kemisk och en mikrobiologisk analys.

Lycka till!

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #4 skrivet: 30 dec-07 kl 22:10 »
Antingen har du koppar i vattnet eller så kan ditt vatten frigöra koppar från dina ledningar.
Återkomm när du har en analys
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #5 skrivet: 31 dec-07 kl 00:03 »
Med det vad jag skrev nyss menade jag inte att ni inte ska låta undersöka vattnet via 'miljö och hälsa'. En analys tycker jag också är en bra idé, och kommunen subventionerar den verkligen delvis när ni har småbarn. Man kan göra både en kemisk och en mikrobiologisk analys.

Lycka till!

Det är precis just vad man skall, innan någon annan åtgärd vidtages. Låt M&H-skyddskontoret i din hemkommun ge dig anvisningar.

Lek inte med hälsan o livet.

Leif   8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser