Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trekammarbrunnar  (läst 7019 gånger)

Justin Case

• Gäst
Trekammarbrunnar
« skrivet: 12 nov-07 kl 21:02 »
Jag läste en väldigt intresant och uttömmande diskution om trekammarbrunnar och dess funktion men faan inte svaret på min fråga.
Vi bor i ett hus på västkusten från 82, vi har egen brunn och eget avlopp i form av trekammarbrunn.
Senaste halvåret har vi reagerat på att det har tagit lite längre tid innan vattnet rinner undan, inte mycket men ändå så pass att vi har märkt det. Nu i helgen vaknade jag av att det bubblade i toaletten, stora luftbubblor. Det pågick i 10-15 minuter o sen har vi inte hört någe mer förens nu ikväll, nu var det dock en annan toalett men det pågick även nu i 10-15 minuter.
Vad kan det bero på?

//Erik

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Trekammarbrunnar
« Svar #1 skrivet: 12 nov-07 kl 21:15 »
I förra huset fick vi stopp i köksavloppet någonstans mellan huset och trekammarbrunnen. Det betedde sig precis som du beskriver. Jag rensade flera gånger efter bästa förmåga med högtryck, då blev det bättre men inte bra. Till slut tog vi dit en firma som fick högtrycksspola med riktiga prylar och sedan rann det.

Säkert sitter det en propp någonstans. Man kan anlita någon som kommer och filmar inne i avloppet. Det finns också firmor som skär bort rötter som kan leta sig in och täppa till. Man skall inte låta träd växa längs avloppet. Har man otur spränger rötterna isär rören och då får man gräva upp och byta.

Det finns mycket otrevligt som kan hända med avlopp.

Justin Case

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 nov-07 kl 22:34 »
Jo jag börjar nog inse att det kan vara någon typ av stop. För nu upptäckte vi att när man dushar så bubblar det i badkars avloppet på den andra toaletten.
Det finns inga "propplösare" man kan änvända som inte riskerar att fräta sönder avloppen? För detta verkar ju vara ett problem mellan huset och brunnen då det uppkommer i olika avlopp varje gång.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 12 nov-07 kl 22:39 »
Man kan hyra högtryckstvätt med särskild slang och munstycke för spolning av ledningar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 14 nov-07 kl 21:40 »
Gör en extra kontroll i trekammarbrunnen och se att inte nivån där ligger för högt. För då är problemet i infiltreringen.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

kartografen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 dec-07 kl 00:36 »
Vi har haft stopp i avloppet en gång - gammal brunn och avlopp - vi fick lös den gamla proppen (julafton klockan 3 för ett par år sedan) med ett rensband modell grövre som vi lånade av kommunen mot en kaffelängd och som vi kopplade, eller snarare tejpade, på vår trädgårdsvattenslang som en slags högtrycksspolning light. Kanske värtatt prova innan man ringer efter seriösare grejer.

Rödskägg

• Småland
« Svar #6 skrivet: 16 dec-07 kl 10:58 »
Det är ju lite märkligt med tanke på att avlopp från 82 borde ha luftning. Det skulle ju snarare tyda på att stoppet vore mellan den aktuella avsättningen och luftningen (Uppströms!)
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #7 skrivet: 31 dec-07 kl 00:35 »
Gör en extra kontroll i trekammarbrunnen och se att inte nivån där ligger för högt. För då är problemet i infiltreringen.

En infiltrationsanläggning, efter avslamning i trekammare brunn håller max 10 år.  (25 år sedan)

Rådgör med miljökontoret i Er hemkommun.

Det är miljöfarlig verksamhet det handlar om. Tänk efter vad vattnets kretslopp i naturen handlar om.

Hälsn Leif   8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser