Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus  (läst 1125 gånger)

sommarsol

Hönshus
« skrivet: 27 nov-07 kl 18:36 »
Funderar på att skaffa höns till våren ;)
Har idag ett förråd med fönster som jag tänkte bygga om till ett hönshus. Frågan är hur stor plats behöver hönsen?

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
Re:Hönshus
« Svar #1 skrivet: 27 nov-07 kl 19:33 »
Hej :)
Det beror ju på hur många du tänker skaffa och vilken ras :-\
MVH Cizzi
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

sommarsol

« Svar #2 skrivet: 27 nov-07 kl 19:48 »
ras är inte bestämt än men kanske 5-7 stycken och en tupp.

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 27 nov-07 kl 22:15 »
Det finns regler för hur mycket yta per höna, men jag har inte koll riktigt på det. Hur som helt tror jag inte det är så många här som har så trångt som det faktidkt är tillåtet.
Det jag bara ville inflika är att det är bra om sommaroch vinterhuset inte är samma ställe. För ohyra bl a är det bra om varje ställe får stå tomt några månader. På sommaren krävs inget jätteavancerat för då är de ju ändå ute hela dagarna. Det är mest på vintern som de är bra om de har lite större och trevligare innomhus eftersom de då vistas mycket där. Beror kanske på vart i landet du bor.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 27 nov-07 kl 22:45 »
Det behövs inte särskilt stort. Tänk bara på att de ska få plats att bre ut vingarna när de flyger ner från pinnen och tar sig upp på kvällen. Sen vill man ofta utöka efter några år, kunna ha kycklingar osv så har du möjlighet skulle jag ta så stort du får plats med. Det är dock bra att ha en avskiljd del i huset där du kan ha foder och verktyg odyl. Titta i Höns i trädgård tex av Karin Neuchutz eller vad hon heter. Där finns en bra beskrivning av hur man kan bygga ett hönshus.

Lycka till!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

119 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser