Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsgård, hur har ni det?  (läst 2320 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Hönsgård, hur har ni det?
« skrivet: 11 dec-07 kl 23:40 »
Nya hönshuset byggs för fullt och tanken är sedan att hönsen ska vara frigående. Har inte tänkt bygga någon hönsgård men, några jag pratat med anser att det är ett måste. Så hur tänker ni? Har ni hönsgård eller går hönsen fritt ute alltid, ibland?

Edit, självklart kommer hönsen att stängas in för natten.
« Senast ändrad: 11 dec-07 kl 23:41 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
Re:Hönsgård, hur har ni det?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-07 kl 00:00 »
Jag har hönshus på ca 7 kvm och en hönsgård utanför dit de kommer genom en lucka som jag stänger på nätterna. Den är kanske 30 kvm och rätt trist, lite skuggig och inte så mycket växtlighet längre. Det växer ett par träd i den och det är kycklingnät över hela hönsgården (lite trixigt med träden, men det gick...)

Men när vi inte är hemma på dagarna får de hålla tillgodo med hönsgården. Men de håller med mig om att den är trist...

När vi är hemma får de gå fritt i trädgården, men jag tittar till dem iaf ett par tre gånger i timmen. De rör sig över hela tomten på tretusen kvm och gör lite utfärder in i skogsbrynet, ut i hagen etc.

Två gånger har höken varit här och skrämt upp dem, fajtats med tuppen lite, men inte mer som tur var (ta i trä  ::)) men man får väl resonera som så att går de ute så kan knappast alla gå åt, kommer ett rovdjur in i hönsgården/hönshuset så kan det ta allihop.

Fast jag skulle ändå inte våga ha dem ute i trädgården när vi inte är hemma.

Samma sak, att vi alltid stänger luckan till hönshuset på nätterna, om en räv mot all förmodan skulle gräva sig förbi alla stenar och taggtråd vi lagt ut längs med hönsnätet (en bit ner i marken). Vi såg rävspår (eller hund el dyl) runt hönsgård och hönshus när det var snö här)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

anders 67

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 12 dec-07 kl 00:05 »
Det kan vara bra att ha en liten räv-/hök säker rastgård där hönsen kan gå när du inte är hemma.Det är oftast när det blir tyst och lungt på gården som rovdjuren slår till,även på dagen.Så har jag,den lilla rastgården kan täckas om /när det blir,t.e.x fågelinfluensa så kan hönsen gå där då.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 12 dec-07 kl 09:07 »
Se hönsgården som en säkerhetsanordning.
Den skyddar dina höns under perioder av rodjursangrepp eller när jakthundarna släpps lösa >:(.
Du kanske behöver freda dina rabatter och odlingar under försommaren.
Eller de dagar då du inte är hemma och ser till hönsen, då är det tryggt att veta att de är (rel.) skyddade i sin inhägnad.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #4 skrivet: 12 dec-07 kl 11:38 »
Hej!
Jag valde att slakta ut inför vintern och är numera hönsfri  :(
en av anledningarna till detta var att vi saknar hönsgård och bara haft dem helt frigående. Det valde helt enkelt att vara frigående just på de platser som vi vill vara hönsbajsfria, de har inte heller haft hönslucka utan använd dörren. Till våren bygger vi hönsgård och lucka och skaffar höns igen!
Jag ser det som att hönsgård kombinerat med ett litet utsläpp i trädgården på efermiddag/källen, blir en bra lösning för oss. Så jag tror att behovet av hönsgård beror på hur man bor! Sedan kanske man får räkna med att bli av med något djur om de är helt frigående. Jag har totalt blivit av med fyra under tre år! Det har varit höken de gångerna! Att ha hönsgård kan vara tryggare om man inte står ut med det!

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #5 skrivet: 12 dec-07 kl 12:33 »
Min dröm när jag startade med höns var frigående. En romantisk bild av idylliskt pickande höns i blandade färger lyckligt sprättande runt på gårdstunet :-[
Verkligheten är en annan. Under mina 15 år på gården har minst ett 10-tal olika lösspringande hundar varit här (mina egna inte inräknade).
Så jag är glad över min stora rastgård (rasthage!) som härbärgerar mina 30 djur på ett bra sätt. Där finns både skugga och öppna platser, flacka partier och kullar. De verkar trivas och jag känner mig trygg, men visst ser jag att de blir saliga när de någon gång lyckas smita ut ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Anna

• -
« Svar #6 skrivet: 12 dec-07 kl 14:51 »
Jag har som många andra en hönsgård runt mitt sommarhönshus. De flesta åren har jag haft dem instängda när jag varit borta och de har fått gått fritt på gården och sprätt så fort någon är hemma. Olika raser är olika och de dvärgraser jag haft har inte gått speciellt långt från hönsgården. De har inte ens utforskat hela tomten innan hösten kommit. Andra raser rör sej över mycket större ytor.
Jag har haft duvhök här nå'n gång men inte i år. Största problemet för mej har varit grannars jakthundar och har de väl tagit sej in i hönsgården så biter de ihjäl allt. I somras hade jag nästan bara Chabo och de flyger rätt upp i trädtopparna vid fara så då fick hönsen gå lösa jämt oavsett om vi var hemma eller inte. Jag resonerade så att om jag stängt in dem så hade alla dött om nå't djur tagit sej in men om de gick lösa så skulle en hund tex aldrig fått tag på mer än en. Därför blev de helt frigående. Många valde att sova uppe i träd också. När vi var ute var de runt fötterna på oss. Hönsen var nog nöjda med sommaren.
De raser jag har nu verkar inte flyga upp i träden på samma sätt så till våren ska jag se över hönsgården och så får de förmodligen vara inne i den när jag är borta.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 12 dec-07 kl 18:56 »
Har hönsen och de andra fjärderfäna frittgående.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 dec-07 kl 19:28 »
Har rastgårdar att växla mellan, och sen är de frigående dagtid för det mesta....

Ett tips är att bygga en rastgård för om/när influensan kommer så är det bra att de kan vara ute med en ex presenning över nättaket. Eller att man åker bort över en dag så slipper de vara instängda!

Jag stänger aldrig luckan förrän det blir minusgrader eftersom de då kan gå ut tidigt el sent om de önskar...och jag får sovmorgon ;)

När jag byggde 3 rastgårdar så trodde jag i min enfald att gräset skulle växa upp emellanåt men det blir inte det lika lätt så jag lägger grus o sand vilket ser trevligt och mindre gegg när det regnat en längre period.

anemone59

« Svar #9 skrivet: 12 dec-07 kl 19:59 »
Jag har ett hönshus och utanför det en hög rastgård ca 12 m2 och den ansluter direkt mot växthuset som de får vara i när det är off season och inga tomatodlingar.
Rastgården är täckt med nät.
När vi är hemma och lediga då går de fritt på och omkring tomten. Ut mot åkern har jag satt upp ramar med hönsnät. Hönorna kan flaxa över dem och buskarna och in på tomten men hundar måste springa runt.
Vi har förlorat  Tuppen Arne till en jakthund och en höna till en draghund i byn och sen har vi haft flera besök till där vi lyckligtvis klarat hönsen.
Vi har bra med buskar och träd att ta skydd i.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 12 dec-07 kl 22:13 »
Tack för att ni delar med er. Tanken är att hönsen ska vara bakom stallet i hagen.För då kommer inte våra hundar åt dem pga elstängslet. På vintern så går fåren där också. Kanske hjälper de till att hålla rovdjur borta? Har sett räv i krokarna och någon rovfågel men, jag vet inte vad det är för sort. Sen är där ett gäng fasaner lite då och då. Ja, hönsen vill i alla fall gärna komma ut, så det ska bli skönt när hönshuset blir klart.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 12 dec-07 kl 22:31 »
Vi skall bygga rastgård med tak till rashönsen. Värphybriderna får gå fritt.
Har blivit av med för många djur i år.
Dom är ju inköpta för att generera pengar.
Så vi ha inte råd att bli av med flera.

Taggis

• vänner
« Svar #12 skrivet: 13 dec-07 kl 09:30 »
Jag har hönsgård men jag släpper ut höns & ankor varje morgon så dom får röra sej fritt som dom vill .Det är bara om vi är borta några dagar som dom får stanna i hönsgården & det är för att underlätta för vår granne som brukar se till dom + att jag inte behöver oroa mej för att han skulle glöma stänga för dom på kvällen .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Dela detta:

* Inloggade just nu

99 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser