Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris på "vitt" kött?  (läst 3544 gånger)

louise

• Gäst
Pris på "vitt" kött?
« skrivet: 16 dec-07 kl 22:56 »
Tänkte mina grisar skulle bli "vitslaktade" nästa år men undrar om jag kommer upp så mycket i pris. Vad ligger högkvalite-eko-närproducerat på per kilo? Och ange ort om du ger exempel, nära storstäder är priserna mycket högre. ( Och det är där jag bor)

RiverCottage

• Halland
Re:Pris på "vitt" kött?
« Svar #1 skrivet: 21 dec-07 kl 12:27 »
Hej Lollo!

Ring bort till Dalsjöfors slakteri och prata med Helen.

/ Slaktar´n  ;)
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 21 dec-07 kl 20:17 »
Vet någon möjligen minsta antalet gris för att slaktbilen ska komma och hämta? Och för att hämta för legoslakt?

Och Lollo, 49 kr per kg tog de för grisköttslådorna i gårdbutiken i lindome (nära storsta´n)!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 23 dec-07 kl 01:41 »
Om du inte kör själv så brukar de ta betalt för transporten..

det här är vad vårt närmaste slakteri tar.. för legoslakt av gris...

LEGOSLAKT AV GRIS  
 Slaktkostnad 300:-
 Styckning 200:-
EU-tillägg 0,27/st
 Frakt 200:-/gång 50:-/gris

Bäst är nog att ringa o fråga.. ditt närmaste slakteri..
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Fridolf2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 dec-07 kl 11:39 »
Sitter här med fakturan från vårt slakteri...Det är då på kött vi tagit tillbaka när vi skickat en sändning.  20,80 har vi gett för enbart slaktat och klyvd. Och runt 24 kr/kg för styckat och klart.  Så dom tar ca 7 kr för slakten och ytterligare 3 då för att stycka.
Transport har vi aldrig betalat för, men då skickar vi aldrig mindre än 20 st, mest för jag tycker det är pinsamt att skicka mindre :-[..

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 dec-07 kl 17:25 »
49 kr /kg är för billigt! Suck, varför vågar folk inte ta betalt. Inte för att man kommer upp så vansinnigt mycket mer i pris, men inte 49 tycker jag.

River - kan man lita på att dalsjöfors har koll på andra priser än massproducerad plågad gris?
« Senast ändrad: 25 dec-07 kl 17:27 av Lollo »

RiverCottage

• Halland
« Svar #6 skrivet: 25 dec-07 kl 20:09 »
Hej lollo!
De brukar vara rätt lätta och snacka med, så de kan säkert ge dig riktpriser på Ekosvin med.. =)

God Jul på dig btw!
 ;)

Fridolf2

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 dec-07 kl 20:11 »
Ska man räkna med att sälja några mängder så måste man hålla ett konkurrenskraftigt pris. Och jag betalar då sällan mycket mer än runt 50-lappen/kg när jag handlar griskött i vanlig affär. Och jag köper enbart svenskt kött.  Tyvärr är det bara så, det är prislappen som styr folk. Visst finns det dom som kan tänka sig att betala mer, men frågan man alltid måste ställa sig är om det finns tillräckligt med såna i området där man tänker sälja sitt kött. Alltså tillräckligt många för att ge dig en omsättning som gör att det är lönt att hålla på.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 dec-07 kl 21:33 »
Nej men pris i vanlig affär är ju lågpriset, det är massproducerat lågkvalitet.  Lyxpriset hittas i gårdbutiker m.m. Men den i Lindome var ju en gårdsbutik, skumt. Jag tänker mig nog ändå runt 60 kr kg, det är vad jag har hittat på hemsidor för eko-närproducerd-kvalitets-gris. Men det är få hemsidor, så det räcker ju inte som guide.

River, jag är fortfarnde skeptisk till dalsjöfors. Måhända ekokött, men sånt som hamnar på ica. Inte lyxkött med miljoner mervärden för den rike stadsbon som ska rädda världen:) Men, det klart, jag slår dem en signal, man vet aldrig.
« Senast ändrad: 25 dec-07 kl 21:35 av Lollo »

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 dec-07 kl 21:42 »
nä.. nu surfade jag lite till, runt 50 spänn ligger det på. Jag måste ha kommit förbi nån skum sida. Det var några på Gotland som sålde för säkert 65.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 dec-07 kl 21:47 »
jaha här är jag igen. hittade dem i Lindome, och de säljer både eget och Scan-kött. Kan det vara scan-köttet för 50 pix?

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 dec-07 kl 22:01 »
hm.. jodå, 70 kr kg på ett ställe, 80 för lam och 55 för nöt. Nä, nu får jag sluta:)

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 26 dec-07 kl 18:58 »
De i Lindome tog 80 kr för nöt. Och det var fullsmockat i butiken tre dagar innan jul. Vi orkade inte ens vänta för att köpa KRAV-rapsoljan jag gärna ville ha.

Men så hade de ju en "riktig" charkuteridisk också, och allt kött var färskt!

Det är ju dock lite svårt att konkurrera när en del hobbybönder skänker bort sitt kött också, hörde en som sålde gris för 20 kr per kg och en som sålde nöt för 35 kr :o
« Senast ändrad: 26 dec-07 kl 19:00 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

RiverCottage

• Halland
« Svar #13 skrivet: 26 dec-07 kl 19:37 »
Vad hette han? Tel?
 ;D

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #14 skrivet: 26 dec-07 kl 19:48 »
Det skulle du bra gärna vilja veta va  ;)

RiverCottage

• Halland
« Svar #15 skrivet: 26 dec-07 kl 19:50 »
Haha... ja, inte ens om jag säljer till mig själv kommer jag undan billigare...  ;D

Fridolf2

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 dec-07 kl 23:23 »
Nej men pris i vanlig affär är ju lågpriset, det är massproducerat lågkvalitet.  Lyxpriset hittas i gårdbutiker m.m. .

Enligt mig så är det där en farlig syn på sina tänkbara konkurrenter. Trots allt så är ju säkert 90% av det kött som säljs, då enligt dig massproducerat och av låg kvalitet..Kan man verkligen påstå det sådär tvärsäkert?  Fast jag har mina grisar ute så vet jag inte om jag tycker det är sån skillnad på kvalitet..lite trevligare färg är det ju på vårt förståss, men för mig är det ju att jag vet att grisen haft det hyfsat som är huvudskälet till att dom går ute, inte att köttkvaliteten skulle vara så otroligt mycket bättre.
 Jag tycker att om man ska satsa på en butik, så måste man tänka sig att få lite volymer sålda också. Och volymer får man om t.ex barnfamiljer återkommer hela tiden och köper allt sitt kött hos dig, och inte bara såna som kan tänka sig att betala lite extra för att få en fläskfile till fredagsmyset.  Tänk på att om du driver en sån här sak själv så är ju en omsättning på 1 miljon om året det minsta man behöver ha, och det är ju trots allt knappt 3000 om dan...Och därefter brukar man ju räkna en miljon i omsättning per anställd....
 Jag tycker 50-55 kr är bra betalt för griskött, Att som jag såg nu på ICA ta 130Kr/kg för ekologiska fläskkotletter är ju bara löjligt, ett rent hån mot konsumenterna och bara ett sätt att försöka suga ut så mycket som möjligt ur miljömedvetenheten. Tillägget som EKO-bonden får för griskött är ju bara 10 kr/kg, så varför kotletterna ska vara dubbelt så dyra i affären är ju en gåta..
Nej, vill du tjäna pengar på din butik så är jag helt övertygad om att man måste se till att förädla köttet genom ett bra utfört charkuteri, det uppskattas och ger bra intäkter, att bara konkurrera med råkött tror jag blir svårt.

Sen tror jag inte du får några vettiga besked om eko-grisar från dalsjöfors, dom sysslar ju inte med det, inte än iaf. För närvarande så finns det bara Scan bland det större slakterierna som handlar med ekologiskt griskött, inget privatslakteri gör det ännu, men Skövde annonserar ju lite om att dom vill få kontakt med uppfödare.

Däremot så tycker jag inte det var konstigt om det var fullt i den här lindome butiken om dom både har chark och säljer nöt-kött för 80 kr/kg...det var ju väldigt billigt...

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 dec-07 kl 07:45 »
Ja det är tänkvärt alltihop du säger fridolf.  Inte alls säkert att det hemgjorda småskaliga köttet är bättre, vi hade en tråd om det nånstans.

Men det är det jag fått lära mig av charkuterister som har erfarenhet från både eget slakteri och jobb i chark och också lärt mig om hur man tar betalt. Det går att få ut mer pengar  när man plussar på mervärdena eko, närproducerat och snällt mot djuren.

Jag har väl framför allt Öströö fårfarm som förebild. De har 600 tackor och har de högsta priser jag har sett, på nåt sätt får de sålt de volymerna.

« Senast ändrad: 27 dec-07 kl 07:52 av Lollo »

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 27 dec-07 kl 10:47 »
Det har gjorts massor med undersökningar och studier av olika producerat kött och det finns inga skillnader i kvalite / smak mellan storskalig - småskalig produktion.

Däremot kan ju den subjektiva upplevelsen vara olika.

Öströö fårfarm är ju med ditt resonemang massproducerat kött och av låg kvalitet för dom är ju storproducent.

RaggarBonden  8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 dec-07 kl 22:49 »
Ja det har du rätt i att de egentligen är. Jag ser nog till "konceptet" och marknadsföringen. Äkta, upplevelse av småskaligt och mycket vidareförädling - köparen uppfattar det som småskaligt helt enkelt. Samma kött på ica upplevs massproducerat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

196 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser