Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nitrat i vattnet  (läst 6571 gånger)

emos

nitrat i vattnet
« skrivet: 19 dec-07 kl 21:21 »
Vi har egen brunn och förhöjd nitrathalt i vattnet. Antagligen pga läckage från åkrarna bredvid. Så vi kan inte åtgärda saken innan vattnet hamnar i brunnen. Men sedan? Finns det en annan möjlighet att rensa vattnet från nitrat än att låta vattnet rinner genom ett speciellt filter innan det används till att dricka och till matlagning?

Vet någon...?

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
Re:nitrat i vattnet
« Svar #1 skrivet: 30 dec-07 kl 22:07 »
Jag förmodar att du har en grävd brunn!!??
Grävda brunnar är väldigt svåra att få ordning på, men att rena vattnet är inga större problem.
Det finns speciella Nitratfilter men jag tror det skulle fungera att bygga ett filter med en massa av Zeloiter.
Danny
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #2 skrivet: 31 dec-07 kl 00:07 »
Jag förmodar att du har en grävd brunn!!??
Grävda brunnar är väldigt svåra att få ordning på, men att rena vattnet är inga större problem.
Det finns speciella Nitratfilter men jag tror det skulle fungera att bygga ett filter med en massa av Zeloiter.
Danny

Det är ungfär som att "kissa" på sig, det värmer för stunden, sen blir det bara kallt.

En avskärande dränering, uppströms brunnen, kanske vore att rekommendera i första hand. Vinkelrätt mot marklutningen, 30 cm under vattennivån i brunnen.

Leif   8)

Geo-Vant

• -
« Svar #3 skrivet: 31 dec-07 kl 04:52 »
Visst ska man försöka att lösa problemet i brunnen,men med grävda brunnar så är det svårt att få ett bra slutresultat.
Se till att samtliga ringar är täta och att det inte kan rinna in vatten från locket. Dränera runt brunnen och vill du göra det riktigt bra så, gräv ner en pressenning 30cm kring brunnen. Gör ett hål lika stort som ringarna och den bör vara 3-4m i diam. Detta gör att vattnet runt brunnen inte kan rusa ner.  
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 02 jan-08 kl 19:30 »
Jag har samma vattenproblem fast i la´gårdsbrunnen. Den är stenad och inne i la´gårn så jag kan inte göra några åtgärder utanför. Hur påverkas vi (och djuren) av nitrat i vattnet?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Geo-Vant

• -
« Svar #5 skrivet: 03 jan-08 kl 23:38 »

emos

« Svar #6 skrivet: 06 jan-08 kl 19:06 »
Jag har samma vattenproblem fast i la´gårdsbrunnen. Den är stenad och inne i la´gårn så jag kan inte göra några åtgärder utanför. Hur påverkas vi (och djuren) av nitrat i vattnet?

För vuxna ligger gränsvärdet för nitrat i dricksvatten på 50mg/l, men för spädbarn/bebisar under ett år ska det inte vara högre än 10mg/l. Nitrat förhindrar syreupptaget i blodet (hos så små) och kan leda till att de kvävs... Är barn mer än ett år ska deras tarmsystem ha utvecklats så pass mycket att det kan handskas med nitratet...

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser