Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vatten ledningar under jord  (läst 32691 gånger)

bushwomen

vatten ledningar under jord
« skrivet: 27 dec-07 kl 22:37 »
hej!!!hörde av nån som ville sälja sitt hus:att d går att gräva runt ledningarna med sommarvatten å isolera dem med enkla medel.min fråga: e de så enkelt???min vännina sa att d inte e så enkelt utan d måste läggas ner el värme kablar i längs med rören å grävas ner med dem,vilker är rätt???kan nån snälla tala om d för mej tack   alltså för att få vintervatten.d e dags för mej att hitta ett objekt på landet,så jag vill inte gå på så många nitar om jag kan undvika,tack på förhand å ha d gott hälsar bushwomen

eka

• Värmland
Re:vatten ledningar under jord
« Svar #1 skrivet: 28 dec-07 kl 21:29 »
Vatten som ligger för grunt kan man normalt inte isolera mot frysning. De måste ligga tillräckligt djupt, hur beror på vart du bor.
Jag vill minnas att ca 2 meter är normalt. Sedan måste det användas för att inte frysa på vägen upp till huset om det t.ex. har torpargrund.
Man kan genom att lägga in en värmekabel i röret hjälpa till men det kostar elström och bör inte användas på för långa sträckor.

Så för att sammanfatta.
Rör måste ligga tillräckligt djupt från början.
Vatten bör användas hela tiden.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

trädman

« Svar #2 skrivet: 30 dec-07 kl 00:52 »
Vatten som ligger för grunt kan man normalt inte isolera mot frysning. De måste ligga tillräckligt djupt, hur beror på vart du bor.
Jag vill minnas att ca 2 meter är normalt. Sedan måste det användas för att inte frysa på vägen upp till huset om det t.ex. har torpargrund.
Man kan genom att lägga in en värmekabel i röret hjälpa till men det kostar elström och bör inte användas på för långa sträckor.

Så för att sammanfatta.
Rör måste ligga tillräckligt djupt från början.
Vatten bör användas hela tiden.

Förstår inte riktigt varför man inte skulle kunna isolera vattenledningar mot frysning. Att isolera en befintlig nedgrävd ledning är väl inte direkt lätt och smidigt, men nog finns det material som isolerar bättre än jord och därigenom gör att ledningen kan ligga grundare utan att frysa.

Värmekabel för förläggning invändig i ledning har jag sett i längder upp till 135 m. Om inte vattenledningen ligger extremt grunt behöver inte värmekabeln vara på så väldigt långa perioder och kostnaden borde därför inte bli så förfärligt hög (beror naturligtvis på var i landet man befinner sig) Kostnaden för att spränga ett dike (om berget hindrar grävning) för att få ner slangen till frostfritt djup ger nog utrymme att betala en hel del el till värmekabeln. Går det att gräva ner en ny ledning till frostfritt djup utan allt för mycket krångel är det förmodligen det långsiktigt billigaste alternativet, eftersom man slipper driftskostnaderna för värme. Vattenslang är billigt.

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 30 dec-07 kl 20:35 »
Jag är kanske otydlig. Frågan var om man kunde förbättra en sommarledning.

Visst kan man förbättra mot frysning med isolering. Men för att isoering skall fungera måste man förbruka en del vatten så att man hela tiden tillför energi innanför isoleringen. Till ett fritidshus eller ett ställe där man inte använder så mycket vatten är det ingen bra lösning. Risk för frysning finns alltid där. Det kan bli så att man alltid får ha en kran rinnande.

Att klämma in en elkabel i rör resulterar (för utom i en höjd elräkning) i tryckfall som inte alltid är så bra. Duchen blir dålig. Vissa hushållsmaskiner fungerar sämre. Har en bekant som har självfall från brunnen. Trycket var så dåligt att när de senast fick ny diskmaskin så fick man installera en extra tryckhöjande pump.

Skall man alltås göra om ett sommarhus till åretruntboende så måste man rimligen räkna med att förr eller senare göra om vattnet.

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 30 dec-07 kl 21:39 »
Vi använde värmekabel i huset vi bara bodde i över jul och sportlovet. Just där vattenledningen gick upp i huset blev det ofta fruset då ju inget vatten kunde värma. Då blir det ju ingen vits med isoleringen som Eka skriver.

Dessvärre fick värmekabeln sämre och sämre effekt. När det gått några år blev det inget motstånd alls i kabeln så den fick bytas ut. Vi gjorde det tre gånger på c:a 30 år. Vi hade bara en stump på 2 m men det drog en hel del ändå i början av kabelns livslängd.

Köper du kabel så kolla om du kan få en som inte åldras så snabbt.

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 30 dec-07 kl 23:44 »
Tack Olle. det var ny information som jag inte hört. :D
Men det käns helt logiskt. Värmekabel bygger på halvledande material som ändrar egenskaper med temperatur. Vi vet också att en förhöjd temperatur även åldrar material.
Ta detta tillsammans med att anläggningen är dold och man inte märker om kabeln långsamt drar mer ström.

Skall ta detta med mig och höra hos mina bekanta som själva har eller installerar dylika åt andra.

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #6 skrivet: 30 dec-07 kl 23:50 »
Tack Olle. det var ny information som jag inte hört. :D
Men det käns helt logiskt. Värmekabel bygger på halvledande material som ändrar egenskaper med temperatur. Vi vet också att en förhöjd temperatur även åldrar material.
Ta detta tillsammans med att anläggningen är dold och man inte märker om kabeln långsamt drar mer ström.

Skall ta detta med mig och höra hos mina bekanta som själva har eller installerar dylika åt andra.

Polarröret, alt Extenaplast tillverkar isolerat rör med självreglerande värmekabel, har gjort under många år, så vitt jag känner till. Hör efter med dem.

Hälsn Leif  8)

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 06 jan-08 kl 14:08 »
Angående djupet så varierar det i Sverige. Det brukar finnas rekommendationer för frostfritt. Tror i västsverige ca 90-100 cm.
Jorden som ligger ovanpå röret är isolering och olika isoleringsmaterial är olika bra. Därför finns det exempelvis markskivor som isolerar bättre än jord. Då kan röret läggas grundare. Alltså det handlar om vad man vill betala för:
Grävning = ingen extra isoleringskostnad.
Lite grävning = kostnad för isolering/el.

Satsa på att få ner ledningen ca 1 meter ner i backen! Och skulle det j-as med bergknallar eller dylikt förstärk med isolering. I sista hand el...

ES

trädman

« Svar #8 skrivet: 06 jan-08 kl 16:41 »
Jag är kanske otydlig. Frågan var om man kunde förbättra en sommarledning.

Visst kan man förbättra mot frysning med isolering. Men för att isoering skall fungera måste man förbruka en del vatten så att man hela tiden tillför energi innanför isoleringen. Till ett fritidshus eller ett ställe där man inte använder så mycket vatten är det ingen bra lösning. Risk för frysning finns alltid där. Det kan bli så att man alltid får ha en kran rinnande.

Att klämma in en elkabel i rör resulterar (för utom i en höjd elräkning) i tryckfall som inte alltid är så bra. Duchen blir dålig. Vissa hushållsmaskiner fungerar sämre. Har en bekant som har självfall från brunnen. Trycket var så dåligt att när de senast fick ny diskmaskin så fick man installera en extra tryckhöjande pump.

Skall man alltås göra om ett sommarhus till åretruntboende så måste man rimligen räkna med att förr eller senare göra om vattnet.

Är det inga problem att gräva är säkerligen det bästa valet att gräva ner en ny plastslan till frostfritt djup. Både grävning och plastslang är billigt i jämförelse med markisolering, värmekablar etc.

När det gäller det ökade tryckfallet vid invändig förläggning av värmekabel är det beroende av slangdiametern. Är det en hyggligt grov och inte allt för lång ledning är areaförlusten av värmekabeln nog nästan försummbar. Är det en snålt tilltagen och/eller lång ledning kan det kanske bli problem. Ska man lägga ny slang (och det kan bli aktuellt med värmekabel) är det lika bra att inte snåla på diametern. Plastslangen kostar inte mycket i sammanhanget.

eka

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 06 jan-08 kl 21:59 »
Klart att det beror på diameter men återgår man till grundfrågan. Elkabel i befintligt rör, samt sommarvatten så är normalt dimensionen smal och värmekabeln är lite grövre.
Klart att man alltid vid nyinstalltion kan bestämma själv.

Här uppe i värmland räknas nog att man bör ner 2 meter för att få  frostfritt men det är inte säkert att det räcker alla gånger.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 08 jan-08 kl 19:39 »
En inte alltför bra karta finns längst ner. Även övrig info är användbar?

http://www.dow.com/styrofoam/europe/sw/insulate/swisgr09.htm

ES

wikhall

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 jan-08 kl 14:38 »
Fråga någon byggnadsinspektör på ditt lokala bygglovskontor. De vet på sina fem fingrar vilka frostfria djup som finns i Sverige. Om funderingar finns på att gräva ner ledningen på sådant.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 24 jan-08 kl 20:28 »
Fråga någon byggnadsinspektör på ditt lokala bygglovskontor. De vet på sina fem fingrar vilka frostfria djup som finns i Sverige. Om funderingar finns på att gräva ner ledningen på sådant.
Fast skulle ma bo i samma kommun som vi så skulle iallafall jag kolla upp någonannanstans...  :P

ES

Rödskägg

• Småland
SV: vatten ledningar under jord
« Svar #13 skrivet: 05 feb-08 kl 21:33 »
Några saker:
Att i efterhand på befintlig ledning göra något i isolerväg utan att gräva fram den blir svårt. Värmekabel funkar ju i sådanafall men det medför ju en del driftskostnader.
Gräver man fram den varför då inte öka på djupet om det inte är galvledning(bytes) eller koppar. Har man berg under går det utmärkt att isolera med markskivor, enkel tumregel en cm skiva = en dm mark. Tjälfritt djup varierar över hela landet rent geografiskt och ännu mer beroende på marförhållandena. Det finns ex. ställen i E-län där tjäldjupet kan gå ner till ca. tre meter (j-t extremt) och ställen där jag har svårt att se att det skulle nå en meter utan radikala klimatförändringar.
Sedan har vi ju det här med vägar/hårdgjorda ytor som drar ner tjälen fort och djupt. Det går inte att ge ett rakt svar utan att se den berörda marken.
Till sist ett litet tillrättaläggande det är ju inte riktigt så att det är vattnet som värmer under isoleringen utan det är underliggande mark som gör det. Det är alltid varmare ju närmre Hin Håle man kommer :o
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

168 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser