Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Vaccinerar du dina grisar mot Rödsjuka ?

a
1 (12.5%)
ej
7 (87.5%)
ka börja vaccinera
0 (0%)

Antal personer som röstat: 7

Författare Ämne:  Ledinflamation på gris ?  (läst 937 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Ledinflamation på gris ?
« skrivet: 01 jan-08 kl 11:40 »
Bakgrund:

Grisar utomhus visar t.ex. en högre mängd ledinflammationer än grisar
inomhus.
Men ledinflammationerna hos svin kan dämpas med vaccinering mot rödsjuka.

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:Ledinflamation på gris ?
« Svar #1 skrivet: 01 jan-08 kl 12:16 »
Jag vaccinerar mina minigrisar, men det är inte i försa hand för att minimera ledinflammationer, utan det gör jag för att minska risken för sjukdommen Rödsjuka.

Mina grisar går ute den största delen av året. Bara under de kallaste månaderna och under grisning bor de inne i stallet.
Jag har under mina 18 år med minigrisar inte haft någon med ledproblem. (Förutom min gammelgris som kan vara lite stel i bland. ::))
Däremot vet jag att det är vanligare bland produktionsgrisar.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Fridolf2

• Gäst
Re:Ledinflamation på gris ?
« Svar #2 skrivet: 01 jan-08 kl 13:05 »
Vi gjorde det i början, men som med allt annat, det är en viss kostnad och en hel del jobb. Så jag testade att sluta med vaccineringen av slaktsvin, och det har fungerat bra. Dom är ju skyddade av mammans vaccin till 3 månaders ålder(för suggorna vaccinerar vi 2 ggr/år) Nån enstaka gris har fått rödsjuka, men den är så extremt lättbekämpad, så vi tycker det räcker att ha lite koll på dom. En rejäl dos penicillin så är dom pigga igen dan efter, därför ger jag en rejäl dos, för man får kanske bara en chans att spruta ett utegående slaktsvin ;)  Det har inte heller varit några speciellt många anmärkningar från slakteriet.
Det var ett större problem med ledinflammationer hos dom riktigt unga smågrisarna, men efter att även ha slutat med rutinmässig tandslipning, så har även dom problemen minskat kraftigt.
« Senast ändrad: 01 jan-08 kl 13:08 av Fridolf2 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser