Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryckutjämning ???  (läst 5471 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Tryckutjämning ???
« skrivet: 05 jan-08 kl 12:41 »
Jag har bytt hydropresspump och till den har jag en 50 liters tank.
Problemt med den nya pumpen är att det slår till i röret när den startar.
Det blir ett ganska så rejält ljud och det är väl knappast bra för ledningarna.
Varför är det så tro.Den gamle pumpen var aldrig sådan .
Är det kanske en för enkel pump så det saknas någon slags utjämningsfinnes.
Pumpen heter jet och skall vara en hyfsat bra pump sägs det.

Tacksam för ideer.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Filip Skräplund

Re:Tryckutjämning ???
« Svar #1 skrivet: 05 jan-08 kl 12:59 »
Jag har samma "problem" sen jag bytte ut den gamla ringpumpen till en nyare modell.
Pumpen står i källaren en bit från huset, men man hör hur det smäller till i vattenledningen i marken när pumpen startar.
Det har funkat ett antal år nu men det finns kanske en risk att det sliter extra på slangkopplingar mm.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-08 kl 13:12 »
Min pump står också i källaren .Konstigt att den nya är sådan .Den gamle var som sagt inte sådan ens när den var ny och "kraftig".
Jag tror att det frestar ledningen .Jag minns när jag bytade wcstol och skulle gänga av kopplingen och fick slankopplingen och gängerna i handen.
Jag undrar när det slår så om det bara blir påfrestning nere vid pumpen och det röret där eller det slår även upp till ovanvåningen.

Lars

Bo

Måste fresta på pumpen också
« Svar #3 skrivet: 05 jan-08 kl 13:34 »
Boten måsta vara att få till en fjädring nära pumpen. Prova med en t-koppling till en rörstump som pekar uppåt och är luftfylld.

trädman

Re:Måste fresta på pumpen också
« Svar #4 skrivet: 06 jan-08 kl 16:44 »
Boten måsta vara att få till en fjädring nära pumpen. Prova med en t-koppling till en rörstump som pekar uppåt och är luftfylld.

Borde inte hydropresstanken fungera just så. Det är ju en behållare med luft och vatten skilda åt av en gummiblåsa. Kan det vara "fel" lufttryck i hydropressen i förhållande till tryckströmbrytarens inställning?

Bo

Jovisst
« Svar #5 skrivet: 06 jan-08 kl 18:12 »
Om hydroforen fanns strax intill pumpen, vore det inga problem.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 06 jan-08 kl 18:32 »
Ok  Bo,jag skall testa att sätta ett t-rör  efter pumpen ,så får vi se om det slutar slå i röret som går upp..
Undrar om det inte på dyrare pumpar finns något inbyggt som förhindrar detta fenomen.
Lars

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 06 jan-08 kl 18:47 »
Bo:s idé verkar vettig i princip, men jag misstänker att luftvolymen i en rörstump kan vara för liten för att ge tillräcklig "fjädring".
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Winnie

« Svar #8 skrivet: 06 jan-08 kl 20:21 »
Ok  Bo,jag skall testa att sätta ett t-rör  efter pumpen ,så får vi se om det slutar slå i röret som går upp..
Undrar om det inte på dyrare pumpar finns något inbyggt som förhindrar detta fenomen.
Lars

I detta hänseende så är det ingen skillnad på dyra resp billiga pumpar.

Håller däremot med "Trädman": Har luftkudden i kontrollerats?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 06 jan-08 kl 21:03 »
I detta hänseende så är det ingen skillnad på dyra resp billiga pumpar.

Håller däremot med "Trädman": Har luftkudden i kontrollerats?

Hej

Jag har kollat lufttrycket,den startar och stannar perfekt enl bruksanvisningen.
Den går bra ,vad jag kan se.
 ???
Lars

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 06 jan-08 kl 21:51 »
Det påstås att hydropresstankar är bakteriehärdar, nån som sett påväxt på gummiblåsan?

http://www.winnerhaga.com/vatten131.html

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 07 jan-08 kl 18:47 »
Det påstås att hydropresstankar är bakteriehärdar, nån som sett påväxt på gummiblåsan?

Jag slet ut mitt gummi på den gamla tanken och jag kunde inte se något sådant.
En sak som hände mig med den gamla tanken var att locket som har någon slags billig elförzinkning blev det ett rosthål i.Svårt att se innan ,visst jag kollade inte så noga.Men när det stod en stråle rätt ut mot pannan då såg jag det.Ha koll på det om tanken är gammal.Jag tog en rostfriplåt,borrade några hål och svetsade på en rostfri muff .Då har man ett lock som håller länge.

Lars

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #12 skrivet: 08 jan-08 kl 17:02 »

Det monteras mycket fler hydropresser än hydroforer idag. Det man kunde läsa på sidan du hänvisade till var hur bra det var med en hydrofor. Nackdelen är att om du har ett järnhaltigt vatten så kommer järnet att fällas ut och vattnet bli färgat samtidigt som du får en slämmig insida. Har du ett aggresivt vatten så välj en trycktank i plast typ (Well Mate).
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #13 skrivet: 26 jan-08 kl 20:49 »
Kan det vara så att den nya pumpen går igång för hårt då..
En mjukstart kanske löser problemet..  
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Geo-Vant

• Vatten och vattenbrunnar
    • -
    • Vatten och brunnsproblem
« Svar #14 skrivet: 26 jan-08 kl 23:28 »
Kan det vara så att den nya pumpen går igång för hårt då..
En mjukstart kanske löser problemet..  

Titta på era manometrar när pumpen stannar! Vad händer? Stannar manometern mjukt eller slår den tillbaka lite eller mycket?
Vi är proffs på vattenbrunnar och vattenproblem. I mån av tid ska vi försöka att ge tips om hur man får ordning på sin vattenbrunn om den har problem eller på vattenproblem. Tipsen vi ger är sådant man kan göra själv om man är lite händig. Både företag och privatpersoner använder vår hemsida.

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser