Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Claes utökar. :) Vaktlar!  (läst 5944 gånger)

Yesper

• Gäst
SV: Claes utökar. :) Vaktlar!
« Svar #20 skrivet: 23 sep-08 kl 08:01 »
Som jag skrev tidigare:
"Det enda krav som finns är att slaktkroppen skall leveraras hel. Restaurangerna har hygienansvaret för plockning och styckning. Det får du inte göra själv innan du levererar för då måste du ha godkänd hygienanläggning."

Alltså får Du inte skära i den på något vis! Inte heller plocka den!
Då måste du ha "godkänd hygienanläggning", och då är det den som borgar för att Du leveraerar
godkänt styckat kött.

Livsmedelsverket:
"Transport av levande djur och transport av primärprodukter från produktionsplatsen till en anläggning omfattas också, förutsatt att produktens natur inte väsentligen har ändrats."

"jakt av frilevande och hägnat vilt inklusive avlivning, urtagning och transport till en vilthanteringsanläggning"

Om du tömmer dom måste de alltså gå via en vilthanteringsanläggning. Men om du bara nackar dem så gäller
ovanstående "att produktens natur inte väsentligen har ändrats".

Äggen finns det inga regler för, eftersom de också naturligvis faller under primär produktion.

Om Du vill läsa mer om detta kan Du göra det på:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2972&epslanguage=SV

Yesper

• Gäst
SV: Claes utökar. :) Vaktlar!
« Svar #21 skrivet: 24 sep-08 kl 12:57 »
Jag är inte någon expert på detta, så nu svarar inte jag mer!
Jag har själv varit i kontakt med Livsmedelsverket och fått de svar jag behöver. De som har ytterligare frågor kan ju själv ta kontakt med dem:

Har du frågor angående livsmedelskontrollen i primärproduktionen kontakta:
Katarina Bäcklund Stålenheim, katarina.backlund.stalenheim@slv.se,
tel 018-17 53 84
Göran Engström, goran.engstrom@slv.se, tel 018-17 55 59

Dela detta:

* Inloggade just nu

181 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser