Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  befruktade vaktelägg?  (läst 3910 gånger)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
befruktade vaktelägg?
« skrivet: 06 jan-08 kl 14:54 »
har 3 st kinesiska dvärgvaktlar (två hönor och en tupp). hur vet jag att äggen hönorna lägger är befruktade? har nämligen aldrig sett tuppen i "action".  ;)   några tips på hur man kan kolla det?
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
Re:befruktade vaktelägg?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-08 kl 20:49 »
och så en bild på en av hönorna...  :)

/C.
« Senast ändrad: 06 jan-08 kl 20:50 av Csilla75 »
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

lantis

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 07 jan-08 kl 04:16 »
Då har du en tråkig tupp, tycker man ofta ser tuppen i action! 8)
Jag har två grupper med kineser, som har fått kycklingar. Tror det är svårt att se om de är befruktade.
Jag låter dem ruva, det får bli så många kycklingar det vill, oftast lägger de många ägg, men det blir väldigt få kycklingar, men jag tror det beror på att, hönan inte klarar av att värma alla äggen, hönan flyttar runt på ägghögen, man skulle egentligen ta bort några ägg. Jag har en höna som ligger på ägg nu, tror det är en 15 ägg hon ligger på, de andra hönorna är där och lägger ägg i hennes bo. :D
Har du några problem med att kineserna plockar av varandra fjädrar på ryggarna, även tuppen min är plockad. Tuppen brukar ta tag i fjädrarna i nacken på hönan när den parar sig och då kan det bli kalt där, men det här är något annat, har inte kunnat lista ut varför de gör så.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 07 jan-08 kl 13:25 »
Enda sättet att se om ägg är befruktade är att ruva dem och se om det utvecklas ett foster i det.

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #4 skrivet: 08 jan-08 kl 20:26 »
Då har du en tråkig tupp, tycker man ofta ser tuppen i action! 8)
Jag har två grupper med kineser, som har fått kycklingar. Tror det är svårt att se om de är befruktade.
Jag låter dem ruva, det får bli så många kycklingar det vill, oftast lägger de många ägg, men det blir väldigt få kycklingar, men jag tror det beror på att, hönan inte klarar av att värma alla äggen, hönan flyttar runt på ägghögen, man skulle egentligen ta bort några ägg. Jag har en höna som ligger på ägg nu, tror det är en 15 ägg hon ligger på, de andra hönorna är där och lägger ägg i hennes bo. :D
Har du några problem med att kineserna plockar av varandra fjädrar på ryggarna, även tuppen min är plockad. Tuppen brukar ta tag i fjädrarna i nacken på hönan när den parar sig och då kan det bli kalt där, men det här är något annat, har inte kunnat lista ut varför de gör så.

En sådan liten sak ruva på 15 ägg? Jisses, en ambitiös liten höna du har.  ;)
Nopp, mina är inte plockade alls, de tycks komma bra överrens.
Min ena hona och hanen blev dock det ett par dagar efter att jag fick hem de, berodde på att den"oplockade" honan ville visa vem som är chef i huset.  ;D
Det är just för att hönornas fjäderdräkt är så fin som jag misstänker att tuppen aldrig är på de.  :(
Hönorna har än så länge inte visat några som helst intresse av att vilja ruva på äggen, det kanske kommer framåt våren...  De började lägga ägg för ca en månad sedan så de är fortfarande rätt unga.
/Csilla

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser