Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor ska luckan vara?  (läst 10279 gånger)

Moin

Hur stor ska luckan vara?
« skrivet: 09 jan-08 kl 17:23 »
Hur stor ska en hönslucka vara. Jag vill ju inte att räven ska gå in men gärna hönsen. Är det någon som vet detta.
« Senast ändrad: 09 jan-08 kl 17:38 av Moin »

Moin

Re:Hönslucka
« Svar #1 skrivet: 09 jan-08 kl 19:03 »
Räven klättrar i träd om han behöver. För något år sedan så var det en som hittade en räv flera meter upp i ett körsbärsträd. Räven hade halkat och fastnat med tassen. Så den hängde där. Allt dokumenterades med kamera och gick att läsa om i olika jakttidningar. Så en stege är inga problem för en hungrig räv. Han kanske ramlar ner ett par gånger men om alternativet är svält så fortsätter han att göra nya försök.
Då tror jag mer på att radio på P1. ;)
Men hur liten måste luckan vara för att inte räven ska kunna komma igenom då.

Margit

• Gäst
Re:Hönslucka
« Svar #2 skrivet: 09 jan-08 kl 22:47 »
Men våra höns går fritt ute och så stänger vi in dom på natten, men bland kommer vi hem sent och då kan ju räven hunnit med att häla på. då hade det ju vart bra om hönsen gått in så han inte kommer åt dom.

Om hönan tar sig in så tar räven sig in...tyvärr  :(.

JennyN

• Jennys frön & sånt
Hur stor ska luckan vara?
« Svar #3 skrivet: 13 jan-08 kl 12:47 »
Nu är maken på sluttampen av hönshussnickeriet, och det skall sågas ut en öppning för hönsen i huset, som de skall bruka för att komma ut i hönsgården. Hur stor skall denna vara tror ni? Hur stora öppningar/luckor har ni?

Undrar
/JennyN

Torry

Re:Hur stor ska luckan vara?
« Svar #4 skrivet: 13 jan-08 kl 13:33 »
Vår hönslucka är 30x30cm funkar bra för våra stora höns.
//Torry

johe71

« Svar #5 skrivet: 13 jan-08 kl 14:37 »
Hur stor skall denna vara tror ni?
Enligt "Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om djurhållning inom lantbruket" så gäller följande för frigående värphöns:
Öppningar till utomhusytorna
Höjd 0,35
Bredd 0,40 m, dock minst 2,0 m totalt per 1 000 höns

så om har du fler än 200 höns så behöver du ha en större bredd än 40 cm
och om du har mer än 350 höns ska det finnas flera öppningar ut till utomhusytorna, och dessa ska vara utspridda utefter hela byggnadens längd.

Prosit

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-08 kl 16:30 »
Enligt "Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om djurhållning inom lantbruket" så gäller följande för frigående värphöns:
Höjd 0,35

och om du har mer än 350 höns ska det finnas flera öppningar ut till utomhusytorna, och dessa ska vara utspridda utefter hela byggnadens längd.

;D ;D Så många tror jag inte Jenny har tänkt skaffa!

Jag skulle vilja föreslå att du sätter den så högt upp som möjligt - då drar det inte på golvet från luckan, hönsen kan flyga upp eller sätt en planka med stegpinnar på upp till luckan. Kanske hindrar det något rovdjur från att ta sig in? Gör gärna luckan så liten som möjligt så inte en hund kan ta sig in tex.
« Senast ändrad: 13 jan-08 kl 16:36 av Prosit »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #7 skrivet: 13 jan-08 kl 21:45 »
Jo, MINST 1000 stycken.  ;D

Närå, skämt å sido - de ser ju rätt biffiga ut vissa hönor - hur mycket kan de klämma ihop sig för att komma ut ur en lucka då?

Och kanske det är bäst att följa reglerna som nämns ovan på 35x40 cm när de nu finns... :-\

Så att det inte dyker upp en kontrollant nån dag och tvingar oss... ja vad de nu kan hitta på för läskigheter, myndigheter som de nu är.  >:(

Maran

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 jan-08 kl 08:09 »
Jag tror att 35x40 är rätt bra mått. Då kan två biffiga hönor ta sig ut samtidigt eller stå och spana i öppningen utan att trängas. När det uppstår kalabalik (och det har ju hänt några gånger i mitt hönshus...) är de så dåliga på att ta en kölapp.
Kul att du har kommit så långt med bygget!

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #9 skrivet: 14 jan-08 kl 20:43 »
Har aldrig sett att mina hönsor gått utgenom lukkan samtidigt.
Jag har en mindre lucka, högst 25cm bred och 30cm hög . funkar bra för både stora som små...
Jag har satt som en hylla som sticker ut lite både på in och utsidan, där de ibland sätter sig och väntar på sin tur att titta ut. Stegpinnar på båda sidor.
Har dessutom satt luckan rätt långt upp, så att inte snö ska dra in .
Verkar vara mindre kalldrag då också tycker jag.
När jag stod i byggtankar skickade jag ut frågan och fick svaret att tom en Newfoundlandshund kan tränga sig igenom en lucka på 35*40cm...
//Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

sian21

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 14 jan-08 kl 21:02 »
Hej!

30x30, fungerar utmärkt,  :D  :D

Mvh

En som precis har byggt!

johe71

« Svar #11 skrivet: 14 jan-08 kl 21:22 »
30x30, fungerar utmärkt,  :D  :D

det gör det säkert... ända till kommunens djurskyddsinspektör kommer på besök... för lagen säger 35x40... och jag har svårt att tro att inspektören kommer att strunta i vad djurskyddslagen säger....

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #12 skrivet: 14 jan-08 kl 21:26 »
det gör det säkert... ända till kommunens djurskyddsinspektör kommer på besök... för lagen säger 35x40... och jag har svårt att tro att inspektören kommer att strunta i vad djurskyddslagen säger....

Men ..hallå...du sa ju 1000 höns...
Vad jag försod så gällde det inte till närmelsevis så många.

och jag som har ännu mindre lucka har 20 fåglar...
Skulle det vara för att nån skulle bli hindrad att gå ut? eller???
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Prosit

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 14 jan-08 kl 21:39 »
Höjd 0,35

Värphöns ja, men nu är det ju Hobbyhöns vi talar om! Dessutom färre än 200!

Men:
Du har ju såklart rätt i att alla stannar i luckan och tittar ur och när de ser vilket väder det är så backar de ofta bakåt och vill in igen. Då kommer nästa och försöker tränga sig ut. Risk för krockar och köbildning bland mina fyra hönor men fine tuppen Chip Chip ordnar upp problemet som en riktig trafikpolis!  ;)
« Senast ändrad: 14 jan-08 kl 21:44 av Prosit »
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

johe71

« Svar #14 skrivet: 14 jan-08 kl 21:44 »
Men ..hallå...du sa ju 1000 höns...

läs vad jag skrev igen :) ... minimimåttet som står i reglerna är bredd: 40 cm, höjd: 35 cm.

sedan står det att det ska vara minst 2 meter öppning per 1000 hönor (vilket ger 1 meter för 500 hönor, 4 meter för 2000 hönor etc... har du färre än 200 höns så måste du dock fortfarande uppfylla minimibredden på 40 cm)

Har du fler än 350 hönor så måste du ha flera öppningar spridda utefter hela byggnadens längd (där varje öppning antagligen måste ha en bredd på minst 40 cm)

är man tveksam eller undrar vad som gäller så läs gärna själv i reglerna (pdf format) ... det finns ju fler regler som ska vara uppfyllda för ett godkänt hönshus

Prosit

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 14 jan-08 kl 21:49 »
 ;D ;D Det är fortfarande Hobbyhöns! :D

"Öppningar till utomhusytorna
Höjd 0,35
Bredd 0,40 m, dock minst 2,0 m totalt per 1 000 höns "

"Dock minst 2,0 m totalt per 1000 höns" står det inte "dock minst Bredd 0,40 m" Det hade om möjligt varit annorlunda men så är det inte värphöns utan hobbyhöns!! 8)

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #16 skrivet: 14 jan-08 kl 21:52 »
Maken står just nu och sågar 40x40 (jämnt och bra tyckte han), så får vi inga problem med varken hönsköer eller myndigheter  ;)

Eventuella förbipasserande fågelhundar ska ju hindras av den rovdjurssäkra hönsgården är det tänkt  :)

I övrigt kan jag meddela att hönshuset blir bättre isolerat än vår dragiga 30-talskåk...  ;)

Tack för all hjälp!   :D

johe71

« Svar #17 skrivet: 14 jan-08 kl 22:02 »
men så är det inte värphöns utan hobbyhöns!!

du får ju gärna länka till de djurskyddsregler som gäller för hobbyhöns då... för de lär ju inte stå utanför djurskyddslagen?
och det som finns i djurskyddslagen är värphöns, unghöns och slaktkyckling... och jag är så gott som helt säker på att kommunens inspektör kommer att ta till en av de tre avdelningarna när han/hon kommer och inspekterar

sen så värper faktiskt mina "hobbyhöns" ägg...   8)

vivi850528

• Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
Hönsluckan
« Svar #18 skrivet: 10 apr-08 kl 10:10 »
Sitter och funderar över hur jag ska sätta min hönslucka ut till hönsgården. Jag har ju en dörr i hönshuset som jag ska såga hål i, men var?
Vill inte ha den vid golvet då jag misstänker att möss och råttor springer längs väggen på huset och tar sej in till hönsen.
Funderar över att sätta den på höjd men hur högt behöver det vara, i vilken vinkel ska man ha trappan upp till luckan?
Hur stort behöver hålet och trappan vara till dräg kochin höns?
Ska man ha en korridor ut, varför?
Har ni bilder så visa...
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Hönsluckan
« Svar #19 skrivet: 10 apr-08 kl 10:23 »
Det spelar ingen roll vilken höjd du sätter luckan i. Möss och råttor kommer in på alla höjder eftersom de är ena rackarns klättrare! Har haft lucka högt ca 1,5 m från marken och det har funkat bra. Nu har jag alla luckor vid golvet, fördelen med det har varit att kycklingarna har kommit ut i gården tidigare. Mina luckor är ca 35 x 35 cm. Har inte haft så mycket möss inne i burarna, höns är bra på att skrämma möss!! I hönshuset utanför burarna brukar en av katterna hålla till och få sig ett skrovmål då och då! Tack vare katterna har ser vi väldigt få möss!
Vinken på trappan har jag ingen aning om. Vår är med som en bro. Luckorna är ju bara 15 cm från marken!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Dela detta:

* Inloggade just nu

112 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser