Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta för skinn?  (läst 1406 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Vad är detta för skinn?
« skrivet: 10 jan-08 kl 16:28 »
Hej alla på fårforumet. Premiär för mig här inne.

Jag har ett skinn köpt på Gotland och jag undrar om någon kan se om det är ett Gotlandsfår eller Gutefår? Måtten är 100 x 65 cm. Lockarna är ca 10 - 13 cm. Lockarna var längre och helt bruna i topparna men de klippte jag bort.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Henning

Re:Vad är detta för skinn?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-08 kl 16:35 »
Det är ett skinn av ett gotlandslamm och inte gute. Verkligt snygg lockform och det ser ut att vara glansigt. Det kommer att hålla sig fint i många år.
Grattis till ett mycket vackert skinn.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 10 jan-08 kl 16:46 »
Tack för ett snabbt svar Henning.

Jo, skinnet är mycket fint och jag är så nöjd med den. Den är superglansig. Jag är intresserad av att köpa några till men jag kan inte åka till Gotland för att göra det. Kanske har någon här inne skinn, av denna sort, till salu?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Henning

« Svar #3 skrivet: 10 jan-08 kl 17:08 »
Det är många här som säljer gotlandsskinn. Den kvalitet du fick tag sitter oftast på avelsdjuren i de finaste besättningarna så du får nog leta ett tag. Det är inte heller så vanligt att man bereder skinn med hela ullängden kvar (mattskinn). Vanligast är nedklippta till ca 20mm (pälsskinn) eller ca 40 mm (plädskinn).

Kolla på den här länken. http://www.silverlock.se/
och på den här http://www.kalderskinnbod.com/

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 10 jan-08 kl 17:36 »
Oj! Är det en sådan kvalité på mitt skinn. Det hade jag ingen aning om. Skinnet är ca 10-15 år gammalt och kostade, om jag inte mins fel, 650 kr. Vad skulle det kosta idag?

Tack för länkarna.

Åter nr 1/13

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 10 jan-08 kl 18:21 »
Mellan 1500 och 1800 kronor gissar jag på.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 10 jan-08 kl 18:37 »
Tack för svaret javill.

Ja, se där... kvalité kostar.

Tyvärr har jag inte råd att köpa i denna kvalité. Vad kostar "sämre" skinn och med kortare pälslängd av gotlandsfåret då?

Åter nr 1/13

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 10 jan-08 kl 18:42 »
Man kan hitta skinn från 800 kronor och uppåt. Kanske till och med så lågt som 500 kronor.

Skinnet är inte sämre för att det är kortkllippt. Det beror på vad man ska ha det till. Det är bl a locken och glansen som gör att ett skinn är mer värt. Att skinnet har samma lock och glans över hela skinnet gör också att det är mer värt. Ett sämre skinn kan också vara skadat och lagat efter beredningen.
« Senast ändrad: 10 jan-08 kl 18:43 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 10 jan-08 kl 18:46 »
Man lär sig något nytt varje dag.

PM är på väg till dig javill.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser