Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Silkeshöns (+ övriga fotbefjädrade) vad strör ni med?  (läst 1324 gånger)

maunen

• Skåne
Vad strör ni med till silkeshönsen, de blir skitiga direkt,det fastnar på fötterna (och under) och de rensar inte själva.....  >:(  ?

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
Re:Silkeshöns (+ övriga fotbefjädrade) vad strör ni med?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-08 kl 10:46 »
Mina får kutterspån, ganska tjockt lager, men så gör jag rent en till två gånger i veckan. Plockar bort det jag ser då, och fylle rpå halm i redena etc. Gör helrent i varje fall en gång i månaden. Aldrig smutsiga fötter. Till påsk då vi brukar kapa veden, tar jag till vara på björkspånet. Det blir som fint, fint  fiber bara. Detta har jag underst, så långt det räcker, för att det absorberar så bra. Men observera att du endast skall använda från rent björk trä, inget blandved, för det finns ämnen i som inte hönsen tål annars! Lycka till!
Den som har en lever får se

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 12 jan-08 kl 10:58 »
Jag har bl.a. två stora Brahmor och en korsning som är ben-befjädrade. Dom blir naturligtvis smutsiga och blöta om fötterna när de går ute i detta väder. :P
Men de har torkat under natten och är "rena" på morgonen.

Inne har jag ett ganska tjockt lager med kutterspån och ovanpå det har jag halm och hö så de kan sprätta lite. Jag lägger även kuttersån i fönstret och ovanpå rederna. Då fastnar inte bajset så mycket.
Städning sker varje dag, men visst händer det att jag hoppar över en dag i bland. ::)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-08 kl 11:25 »
Vad man än ströar med och städar så får mina klumpar på fötterna.
Man kanske har för litet hönshus.
Min jobbarkompis säger att man ska ströa tunt.
Hon har en hel lagård till förfogande.
Jag tar in mina "fögglar"  mellan varven  och rengör dem.
Hedemorahöns

snorpan

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 jan-08 kl 11:50 »
Jag har också stor brahma jag strör med spån och halm.
Jag säger som Gris-Eva visst blir dom blöta och smutsiga när dom går ut,
men dom är alltid rena och fina på morgonen igen. ;)
« Senast ändrad: 15 jan-08 kl 11:50 av snorpan »
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

89 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser