Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är egentligen miljövänligast?  (läst 5691 gånger)

Tant Jansson

• Östergötland
Vad är egentligen miljövänligast?
« skrivet: 13 jan-08 kl 13:27 »
Vad är egentligen miljövänligast? Vi gick och funderade på det förut. Allt på ett ställe eller lite på många ställen?

Om man bara använder miljömärkta tvättmedel och schampoo samt

1) tvättar som man gjorde förr i världen - det vill säga med hjälp av hink både vid tvätt av sig själv, tallrikar/kastruller etc samt kläder.  Och häller ut alla hinkarna utspritt lite här och där i trädgården.

2) använder stenkista alternativ två- eller trekammarbrunn för disk- och tvättavloppet

Och i så fall varför??

Tant inte fru, om jag får be. :D

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Re:Vad är egentligen miljövänligast?
« Svar #1 skrivet: 13 jan-08 kl 13:45 »
Inte ens miljömärkta tvättmedel skulle jag vilja "skvätta" i trädgården, möjligen såpa men med stor återhållsamhet.

K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #2 skrivet: 13 jan-08 kl 18:37 »
Inte ens miljömärkta tvättmedel skulle jag vilja "skvätta" i trädgården, möjligen såpa men med stor återhållsamhet.

Hur är det med saponin-baserade tvätt-"medel", som såpnötter och bubblet man får när man skakar björklöv och vatten i en påse? Är de snällare mot lokalnaturen?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 13 jan-08 kl 20:25 »
Det viktigaste är ändå att inte hämta dricksvatten i närheten av där man blir av med skiten/urinet/tvättmedel etc.
Sen skulle jag aldrig slänga ut tvätt-/diskvatten på det jag odlar även om jag tror att det kommer att spädas ut såpass att det säkert inte är farligare än att köpa grönsaker på ICA.
Nackdelen att skvätta omkring är att man riskerar att trampa runt i det - har du stenkista/infiltrationsanläggning så vet du var det är någonstans...

ES

Anders G.

• -
« Svar #4 skrivet: 16 jan-08 kl 10:37 »
Miljövänligast är att ordna avloppet enligt gällande regler. Kontakta din kommun.
.....Mutter mutter.... :(

signe

« Svar #5 skrivet: 16 jan-08 kl 18:56 »
Det är alls inte så säkert. Många moderna infiltrationsanläggningar har visat sig läcka näringsämnen och annat till grundvattnet i mycket högre grad än man trott. Det är lite som dumpningen i haven - det man inte ser tror man är borta. Kväve, fosfor m.m. ska inte skickas ner i marken utan tas reda på innan de hamnar i avloppet. Läs gärna Anna Edeys sida om avloppsfrågan på http://www.solviva.com/wastewater.htm. Jag tror att hon har helt rätt när hon hävdar att nedbrytningen ska ske i övre markskiktet. Jag har testat en egen variant av hennes "biofilter" och det har fungerat väldigt bra.

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 16 jan-08 kl 19:18 »
Jag håller med signe där.
Det som krånglar till det är vintern med frost och tjäle.
Avloppet måste funka året runt, och man kan inte bara sprida ut orenat avlopp på tjälad mark.
Tack för länken, ska kolla den.  :)
« Senast ändrad: 16 jan-08 kl 19:19 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anders G.

• -
« Svar #7 skrivet: 16 jan-08 kl 21:56 »
Signes tips skulle med 99% sannolikhet godkännas i vilken kommun som helst.
Jag vidhåller dock att den inledande frågeställningen i tråden är oseriös.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 17 jan-08 kl 20:21 »
Jag vidhåller dock att den inledande frågeställningen i tråden är oseriös.
??? ??? ???
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 20:22 av ersam »

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 20 jan-08 kl 20:24 »
Stenkista/infiltrationsbädd...

Tänkte så här när jag såg tråden...
Dessa förekomster innabär att dom farliga sakerna fastnar på gruset/ stenen som till sluts mättas och måste bytas ut...
Då är det farligt avfall...  Rätta mig jag har fel....

Såg för en tid sen en serie som sändes på BBC om Grönt levande..

Där var det ett par som byggde ett eko hus och dom hadde en dam där dom lät avloppet rinna ut ...  Dammen var isolerad med nått så vattnet inte skulle rinna ut för fort.. där växte det någon vass som levde gott på avloppet..
är inte säker men dom hadde en brunn där de fasta större delarna först hamnade..  Vilket inte blev speciellt mycket då dom hadde mulltoa..

Min tanke är att om man kör det i tre steg så har man den absoluta lösningen...    Fasta detaljer i brunnen..  Allt det organiska rinner ut i dammen som dräneras vidare till något slags infiltration....

i dammen frodas inte bara vassen utan allehanda djur trivs säker där oxå...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 21 jan-08 kl 09:21 »
i dammen frodas inte bara vassen utan allehanda djur trivs säker där oxå...

Orenat vatten i dammen med allehanda djur. Upplägg för en ny svensk skräckfilm!  :)

ES

sama

• Renovering av trähus
« Svar #11 skrivet: 23 jan-08 kl 09:30 »

I ett mycket gammalt avsnitt av "Sigma" som sändes i svt i början på nittiotalet visades ett avloppssystem som först hade en grovavskiljare där slam togs för att sprida på åker och sedan ett vattenreningsverk som var ett växthus med hydrokultur där de odlade tomater mm. Ut ur växthuset rann i princip rent vatten ner för en stentrappa och luftades innan det rann ut i naturen.   Det såg väldigt trevligt och bra ut och de hade gjort ordentliga mätningar på vattnet så att de visste att det var rent när det kom ut i naturen igen.

I och med att vattenreningen var inomhus så slapp man problem med att reningen blir sämre vintertid som den kan bli i en damm utomhus.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Skogsvilde

• -
« Svar #12 skrivet: 23 jan-08 kl 20:07 »
Orenat vatten i dammen med allehanda djur. Upplägg för en ny svensk skräckfilm!  :)

ES

jooo...   skrattar....   måste leta reda på det där programmet.
Minns ju inte riktigt hur det funkade...  

Likheten mot lösningen i Sigma programmet är slående..  
Dom olika varianterna är många men har man ett i grunden ekologiskt tänkande i sitt hem så kan det inte vara sååå enormt mycke som slipper igenom renings processen...

För trots allt...   hur görs det på dom "stora" reningsverken?  det handlar om att göra samma sak i en liten skala...  
Men inte nödvändigtvis.

signe

« Svar #13 skrivet: 23 jan-08 kl 20:35 »
Det låter som att det var från Stenungsunds folkhögskola.

sama

• Renovering av trähus
« Svar #14 skrivet: 24 jan-08 kl 08:57 »

Det låter lite bekant. Jag har för mig att det var en skola eller något liknande. Tänk om man kunde hitta det programmet igen, jag är helt säker på att jag sparade det på ett videoband någonstans...

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

wikhall

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 jan-08 kl 14:32 »
Infiltrationer och markbäddar hör till den grå forntiden.
Rotzon eller www.vattenmiljo.se

Givetvis är saponiner bäst framför vanliga tvätt och diskmedel.

signe

« Svar #16 skrivet: 25 jan-08 kl 18:24 »
Rotzoner och vattenreningskärr kan nog fungera när det gäller gråvatten vilket förutsätter att man inte spolar toalettavloppet dit. De flesta verkar tyvärr inte kunna tänka sig att använda något annat än vattentoalett. En del får något nervöst i blicken när de ser vår vattenfria, totalt luktfria "sågspånstoalett". "Nej jag behöver nog inte...jag klarar mig tills jag kommer hem."

wikhall

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 jan-08 kl 11:41 »
Anläggningen i Uddevalla tar hand om allt, även fekalier!
Jag vill kompostera avföringen, därför installerar jag multrum. Annars hade jag kört bajset rakt ut, kan knappst lukta värre än en full septitank, eller hur??

marivio

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 jan-08 kl 23:05 »
Inget kan lukta värre än en full septiktank.
Antorpsoferna har haft sin vattentrappa i Järna sen hur länge som helst och jag tror det fungerar utmärkt.
Förstår inte riktigt varför det skulle vara så farligt att göda gräsmattan med lite diskmedel och tvål. Känner en som utediskade i syrenbersån och hennes syrener var fantastiska.
Jag har alltid trott att det är när det kommer ner i vattnet som det är farligt och 10 liter vatten med en skvätt diskmedel, lite tvålrester och organiskt smuts lär vara befriade från det mesta innan det runnit ner till grundvattennivå, eller?
Har man inte rinnande vatten så använder man betydligt mindre tvål och tvättmedel än normalhushållet. Det blir för jobbigt att kånka vatten för den överdrivna fräscheten som är mainstream.
Att skvätta ut i trädgården skulle väl inte fungera i en tätbebyggd stad, men på landet?

Sen förstår jag inte heller vad det är för "farliga saker" som skulle fastna på gruset på en infiltrationsbädd. Det mesta är vatten, sen är det organsiskt smuts samt en mycket liten mängd medel. Fast jag TROR att gräsmattan är bättre - där blir det gödning istället.

Skogsvilde

• -
SV: Re:Vad är egentligen miljövänligast?
« Svar #19 skrivet: 01 feb-08 kl 16:44 »
Inget kan lukta värre än en full septiktank.
Antorpsoferna har haft sin vattentrappa i Järna sen hur länge som helst och jag tror det fungerar utmärkt.
Förstår inte riktigt varför det skulle vara så farligt att göda gräsmattan med lite diskmedel och tvål. Känner en som utediskade i syrenbersån och hennes syrener var fantastiska.
Jag har alltid trott att det är när det kommer ner i vattnet som det är farligt och 10 liter vatten med en skvätt diskmedel, lite tvålrester och organiskt smuts lär vara befriade från det mesta innan det runnit ner till grundvattennivå, eller?
Har man inte rinnande vatten så använder man betydligt mindre tvål och tvättmedel än normalhushållet. Det blir för jobbigt att kånka vatten för den överdrivna fräscheten som är mainstream.
Att skvätta ut i trädgården skulle väl inte fungera i en tätbebyggd stad, men på landet?

Sen förstår jag inte heller vad det är för "farliga saker" som skulle fastna på gruset på en infiltrationsbädd. Det mesta är vatten, sen är det organsiskt smuts samt en mycket liten mängd medel. Fast jag TROR att gräsmattan är bättre - där blir det gödning istället.

Många komuner rekomenderar husägare att tvätta sina bilar på gräsmattan då..

-Det komunala daggvattennätet ej klara av kemikalier speciellt bra..
-Gräsmattan tar han om 99% av allt som kommer i dess väg..
- Den som tvättar sin bil på detta sätt tenderar att använda mer miljövänliga medel för sin fordonstvätt.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser