Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta bagge?  (läst 1657 gånger)

soleskog

Äta bagge?
« skrivet: 23 jan-08 kl 22:27 »
Vi har en 1,5 årig bagge av "köttrastyp", som nu är färdig med sitt uppdrag. Idén är att slakta honom, men frågan är hur det är att äta en sån? Som att äta tacka? Värre?
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Byracka

• -
Re:Äta bagge?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-08 kl 22:47 »
Allt är en fråga om tycke och smak.
Min mors favoritbitar när jag slaktar gammtackor är bringan, som smakar väldigt...aromatiskt.
Jag slaktade en femårig gutebagge för något år sedan. Det fick hänga längre och sedan styckade jag anatomiskt så jag kunde putsa bort överflödigt fett.
 Alla småbitar som inte var för feta gjorde jag färs av som jag blandade med hälften gris. Resten fick hundarna.

hustran

« Svar #2 skrivet: 23 jan-08 kl 23:27 »
Självklart kan du äta din bagge. Det har vi ofta gjort, även äldre. Det kan vara ett mycket bra kött. I många andra länder slaktas inte fåren förrän de blivit minst 1 år. Som alltid, tycker jag så bör allt kött hänga väl. Vi hänger minst en vecka om det går för vädret. Att det skulle smaka mer "får" är nog individuellt. Som sagt ett mycket bra kött.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 26 jan-08 kl 18:05 »
I en äldre kokbok från 1904 läser jag om får- och lammkött att lamm är att likna vid kalv och fårkött vid nötkött. Yngre får, mellan 1-2 år har fortfarande karaktär av lammkött som ju är ett ljust köttslag, dock något kraftigare och mer karakteristiskt till smaken. Fårkött från framförallt äldre djur är ett mörkt kött i likhet med nöt.
Jag tycker detta låter mycket spännande, både till grytor och stekar.  
Vid rökning av baklår till fårfiol rekommenderas kött från minst ettåriga får. Detta för att få storlek på låret och en mer utvecklad karaktär i köttet.
Det är lustigt hur underutvecklat svensk mathållning är vad gäller lamm- och fårkött. Tur att kunskapen finns kvar i resten av världen.

Mvh Jonas

Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Ulla Krull

« Svar #4 skrivet: 27 jan-08 kl 11:45 »
Det kan vara jättegott!
Jag tog en 2 årig bagge på vårvintern och slaktade som var utmärkt att äta. Det kan nog vara bra att dom inte är i brunst när man tar dom för då luktar de ofta så mycket (men jag vet inte om det smakar av sig i köttet).

soleskog

SV: Äta bagge?
« Svar #5 skrivet: 10 feb-08 kl 20:08 »
Måste ju meddela hur det gick! Baggen är nu slaktad, styckad och inpackad i frysboxen. Smakar alldeles utmärkt, lite "mer" smak än ett lamm, men god. Lagom fet, och vägde femtio kg slaktad. Och vartefter föds hans lamm, så han har så att säga fungerat fint hela vägen... Tack för svaren!
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser