Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låna gris som jordfräs..  (läst 3479 gånger)

mia@motvikt.com

• älskar livet
    • Västergötland
Låna gris som jordfräs..
« skrivet: 14 feb-08 kl 22:22 »
hej grisexperter,

vi har nygrävda grönsaksland, ca 150 kvadrat, med för mycket gräs och ogräs i, och har förstått att den bästa jordfräsen är en gris. Nu undrar vi om ni tycker det är rimligt att låna in en, och i så fall hur liten/stor sort som passar för jobbet. Hur gör man bäst ett tillfälligt stängsel för gris? En bonde svarar förstårs eltråd, men finns det något mer "alternativt"?
Hur reagerar grisar med miljöombyte och så vidare?
Några tips?

Mia och Peter
bättre en tia i näven än en tjuga i foten

fröken fröken

• skogstokig
SV: Låna gris som jordfräs..
« Svar #1 skrivet: 10 mar-08 kl 22:17 »
Har en liknande situation själv, men undrar, kommer dessa jordfräsar att ta bort eller göda ogräset som finns där idag?
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Fridolf2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 mar-08 kl 09:49 »
För deras sällskaps skull behöver du ju ha två, 150 m2 är ju inte speciellt mycket för ett par grisar, så dom behöver nog på ett eller annat sätt komma därifrån när dom är klara, annars är nog rymningsrisken ganska stor när dom lessnar på sin lilla plätt...
Absolut enklast att göra en tillfällig hage är ju med elstaket, men det kräver ju antingen att grisarna vet vad elström är, eller att man lär dom i en mindre hage med brädförstärkning. En gris som inte lärt sig elstaketet kommer bara att gå rätt igenom annars, även om dom får stötar så reagerar dom med att fortsätta framåt, därför måste det finnas brädor som stoppar dom så att dom istället backar. Det är samma som när man försöker mota en som vill förbi dig, han tar ju oftast bara lite sats och tränger sig förbi...dom funkar så ::)
Ja, dom kommer att rensa från åtminstone allt rotogräs, fröer är ju svåra att få bort varenda ett, men det är ju å andra sidan lätt att rensa sen när dom kommer upp.
Men det krävs att dom verkligen får jobba igenom biten ordentligt, när vi tycker det ser kalt och dött ut, så är alla rötter fortfarande kvar i jorden, det tar dom i nästkommande svängar, under förutsättning då att dom inte kan rymma till nåt som ser roligare ut... :)

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #3 skrivet: 11 mar-08 kl 17:47 »
Ska man ha dom länge på en och samma plätt som inte är större än 150 m2 vill det nog till brädstaket och eltråd runt hela misstänker jag. När de tröttnar så lägger de upp en massa jord på tråden och sen är ju den borta. Grisen likaså. Men i grannens gräsmatta sätter de gärna ner trynet. Spenderade en hel förmiddag åt att lägga rätt torvor i denna sedan, lagom roligt.

/Bladhis

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #4 skrivet: 11 mar-08 kl 22:35 »
Bra tips på hur man lär dom gå i elstängselhage..
Min åker är alldeles för tuvig, det har bildats hela "berg" av tuvor.. tror ni grisarna kommer att jämna ut dessa så man kan köra traktor där sen? vissa tuvor är närmare en halvmeter höga och ser ut som jordhögar. Jag tror de har bildats av tuvor som växt på nedbrända tuvor i lager, eftersom åkern bara blivit avbränd och inte brukats de senaste ca 50 åren.
Biten som jag vill ha bökad är minst 70*70 meter. Ska man ha en mindre flyttbar elhage så man tar bit för bit så de inte bara bökar upp i sitt favorithörn?
Hur många grisar på en sommar? 6 stycken? 10? (vill nog inte ha så många..)
Vad kostar de att föda? Får man igen det när man slaktar?
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Fridolf2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 mar-08 kl 08:24 »
Ska du ha dom sysselsatta från det att dom är små (30kg) tills dom ska slaktas så tror jag max 4 st på en så liten bit.  Då är det ju inte fler än att du kan sälja dom slaktade till vänner och bekanta, en förutsättning för att du ska få nån som helst ekonomi i det. Dom får ju i början ca 1 kg foder om dan/gris, och i slutet ca 2,5 kg, så säg ett genomsnitt på 2 kg om dan /gris, och du har dom i 4,5 månader så blir det ju; 2*135 = 270 kg foder a ca 3 kr = 810 kr + kultingen ca 500 =1300 kr.... per gris nu då alltså...
Dom kommer nog att jämna ut biten helt i stort sett. Du behöver bara ha en liten hage i början, sen kan du ta hela biten i ett stycke :)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #6 skrivet: 12 mar-08 kl 16:38 »
Jag har två "plättar" på knappt 1 ha vardera som behöver en rejäl omgång av trynen.  ;)
Klarar två grisar på en det sommar, eller behöver jag flera  ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

asta

« Svar #7 skrivet: 25 mar-08 kl 15:36 »
Jag har varit "fodervärd" åt grisar två år i rad och använt dem som markberedare med fantastiskt gott resultat (kan nu söka EU-bidrag för betesmark för mark som tidigare var helt igenvuxen!!!!)
Första året hade vi 14 stycken på knappt 1 hektar mark som var helt igenvuxen av sly. De stannade över sommaren och för bästa resultat hade de behövt vara fler och stanna längre eftersom marken var svårarbetad. Men fint blev det ändå!!!!
Förra året hade vi 20 stycken som bodde här maj-oktober. 1 hektar mark - mossig åker och en mindre bit hygge. Den marken är som ett ökenlandskap. Grisarna har dessutom fyllt igen de fula diken som maskinerna körde upp när de avverkade skogsbiten. På mitten av åkern finns lite småbitar mossa kvar, men i övrigt är det bara slät jord kvar. Inga tuvor eller hålor utan svålen på marken är jämnt avbökad och snyggt "harvad" av grisklövar.

2 grisar klarar inte av 1 hektar mark, men 20 är nog ganska lagomt. "Våra" grisar har varit jättetrevliga och lätta att ta hand om. I slutet av denna sommaren hade vi en liten gris som lärde sig att rymma mellan trådarna då hon kom på att elen kom i impulser. Fast hon höll bara till utanför hagen och ibland var hon på besök vid vårt hus för att kolla om vi tänkte komma och fodra snart. Annars har alla hållit sig inne i hagen hela perioden, de har ätit, lekt och bökat!

I år har vi som sagt 2 hektar extra att söka EU-bidrag för och att släppa våra hästar på. Våra kontrollanter från länsstyrelsen har varit imponerade av resultatet av grisjobbet.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #8 skrivet: 25 mar-08 kl 20:42 »
2 grisar klarar inte av 1 hektar mark, men 20 är nog ganska lagomt.

Gahh!  :o SÅ många har jag inte råd att föda!
Men om det finns någon som vill betala fodret och naturligtvis få tillbaka köttet, så kan jag tänka mig att vara "fodervärd" åt några fler. ;)

Bara den där velige arrendatorn kan bestämma sig för om vi kan få låna lite mark till våra hästar så länge.   :-\
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

719

« Svar #9 skrivet: 25 mar-08 kl 20:57 »
Kan man odla på landet direkt sedan eller måste man vänta tills gödseln brunnit?

asta

« Svar #10 skrivet: 25 mar-08 kl 21:25 »
Gahh!  :o SÅ många har jag inte råd att föda!
Men om det finns någon som vill betala fodret och naturligtvis få tillbaka köttet, så kan jag tänka mig att vara "fodervärd" åt några fler. ;)

Bara den där velige arrendatorn kan bestämma sig för om vi kan få låna lite mark till våra hästar så länge.   :-\

Vi har fått låna och bara behövt ansvara för skötseln av grisarna. Annars tror jag att det finns en del företag i landet där man hyr ut grisar som markberedare, främst till skogsägare. Vad jag har förstått gillar grisarna även att knapra på barkborrar så det borde ju vara guld värt för skogsägarna att ha grisar som hyggesfräsare innan nyplantering.

Nypålandet

« Svar #11 skrivet: 26 mar-08 kl 18:53 »
Lustigt... Här tänkte jag starta en tråd & så finns den redan...

Litet förtydligande ang inhägning: Jag tänkte mig dra en jordad tråd på 10-20 cm´s höjd & därefter dra 2 trådar till strömmen ovan. Verkar det vettigt eller är det overkill?

Annars verkar det som att 2 svin skulle fräsa upp en 500-700 kvadrat utan alltför stora problem?

Har jag förstått?

Fridolf2

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 mar-08 kl 20:10 »
Ja, det blir säkert lagom, problemet blir snarare som sagt att hålla dom på plats sen när all växtlighet är borta..Men men..den dagen den sorgen :) Lite overkill med ditt sladdarrangemang, den jordade sladden kommer dom ändå själva att jorda rätt snart, satsa hellre på en till med ström då, och var beredd på att flytta upp dom lite allteftersom... Men det viktigaste...lär dom strömmen i en ordentlig hage med brädor först, då får du inga problem sen...

Asta; Kul att du vart nöjd ;) ;) Vi får väl se till våren om det blir ett lass till :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

267 gäster, 1 användare
Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser