Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns och ankor bredvid varandra?  (läst 2767 gånger)

fröken

Höns och ankor bredvid varandra?
« skrivet: 15 feb-08 kl 13:08 »
Tänker bygga hönshus (15 kvm) i kombination med ankhus och vedbod som tre avdelningar i samma "friggebod" är det en bra eller dålig idé? Jag vill ha ungefär 4 ankor och 5 hönor. Tycker hönsen att det är OK att bo granne med skitande ankor? Finns det några smittor? Finns det något jag bör tänka på?
Nu är det invigning av hönshuset!!! Drottning Wyandotte och de andra 20 kan flytta in i Orusts snyggaste hönshus!
Har man ankor slipper man både ringklocka och sniglar!

johe71

SV: Höns och ankor bredvid varandra?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-08 kl 13:20 »
Finns det några smittor? Finns det något jag bör tänka på?

enligt jordbruksverket så gäller följande:
Citera
Dessa regler gäller för alla fjäderfä oavsett skyddsnivå
Andfåglar, som ankor, gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning, eftersom smittade andfåglar kan fungera som symptomfria överförare av virus

ameli_h

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-08 kl 17:54 »
enligt jordbruksverket så gäller följande:
Vad räknas som åtskilda? En vägg emellan, eller varsitt -hus på olika ställen på gården (eller tomten)??

fröken

« Svar #3 skrivet: 16 feb-08 kl 12:10 »
Jag undra också hur åtskillda de måste vara? Kan de inte ströva runt på samma marker? Gäller inte sådana regler mest om man har stora besättningar? Jag har tänkt mig 3 ankor 3 1 andrik och 5 hönor + 1 tupp.

Om jag skall välja mellan ankor och höns, vilket skall jag ta? Jag har ganska blöt mark och massor av sniglar 2700 kvm, en gräns mot väg.
Nu är det invigning av hönshuset!!! Drottning Wyandotte och de andra 20 kan flytta in i Orusts snyggaste hönshus!

Prosit

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 feb-08 kl 12:24 »
Det är ju många som har både höns och ankor i samma hus utan avgränsning emellan. Enligt jordbruksverket ska man ju byta skor och kläder vid en hygiengräns när man går in till djuren. Ska du hålla ankor och höns åtskilda ska du nog ha hygiengräns emellan dem också. Jag tycker inte jordbruksverkets regler verkar vara i överensstämmande med en alternativ livsstil.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Knopparp

• Halland
« Svar #5 skrivet: 16 feb-08 kl 14:23 »
Hej Fröken,
Vi har två hönshus med var sin hönsgård och har blå ankor (3 st) med Åsbohöns (5 st) i ena och blekingeankor (2 st) med New Hampshire (2 st) i den andra och det fungerar hur fint som helst.
Ankorna och åsboflocken kommer från en uppfödare som har både hönsen, ankorna och dessutom skånegäss gåendes fritt ihop på samma mark och separerar bara ank- och gåsflockarna från varandra under parnings och äggsäsongen. Resten av året går de fredligt tillsammans. De har olika delar av en ladugårdslänga som de "bor" i (dvs kan gå in i om de vill).
Alla hans djur är dessutom genbanksanslutna och godkända av genbankssamordnare så där finns det inga oklarheter.

Det jag har erfarit med att ha höns och ankor ihop är ju att ankorna slabbar ner så med vatten så vi har gjort så att det bara serveras vatten utanför, så spån och halm inomhus hålls torrt och det fungerar finfint. De har ju alltså alltid luckan öppen mellan hönshus och hönsgård så de själva får bestämma när de vill gå in och ut.
Annars äter de ju samma sak; Allfoder veg under den ljusa delen om året med lite blandkross i tillägg, och under vintervilan får de bara blandkross. Ankorna kan ju inte tillgodogöra sig hel säd, vilket hönsen kan så därför har vi kross. Och så matrester, majs och sallad som godis ibland.  :D :-[

Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

fröken

« Svar #6 skrivet: 17 feb-08 kl 11:57 »
Hej knopparp!
tack för fint svar! kan inte skriva alla tecken med en hand, ammar nu... Det låter ju toppen! Då kanske vi kan ha olika husdelar, med olika stor ingång och inredning men samma hönsgård.fråga.
Tänkte ha dem lösgående på tomten när vi är hemma bara, så att vi kan försvara dem mot alla faror här. nägon kommer alltid hem vid 14-tiden, när jag jobbar och nu är jag föräldraledig, sommarlov har vi också. Hur stor bör hönsgården vara.fråga. om ankorna har möjlighet att simma några timmar per dag räcker det väl med en större balja vatten när de skall äta.fråga.

Knopparp

• Halland
« Svar #7 skrivet: 17 feb-08 kl 16:02 »
Hej igen,
Ska du bara ha de två raserna så behöver du inte ens göra olika husdelar eftersom de utnyttjar olika delar av rummet (ankorna på golvet och hönsen ofta högre upp på pinnar eller i reden). Om du inte sätter in vatten inne i hönshuset så håller sig ankorna rätt så renliga. Det är ju klart att ankornas lortar är väldigt mycket större än hönsens... men de försvinner rätt bra om du har ett tjockt lager spån och kanske bara mockar ut oftare just på de platser där de ligger o sover för där samlas det förstås.

Jag har läst att hönsgården ska vara minst dubbel så stor som hönshuset, men det känner du nog bäst själv hur mycket plats du vill ge dem. Våra hönsgårdar är ca 20m2 vardera och det känner vi är lagom stort för det antal djur vi har nu.

Ankorna vill ju tvätta sig och putsa fjädrarna i stort sett hela tiden så du kommer nog märka att den lilla baljan är allt för liten... De smutsar ju ner vattnet dessutom eftersom de äter massor som är jordigt och näbben full av det när de stoppar ner den i vattnet för att liksom blöta upp maten lite...
Våra ankor har en sån förvaringslåda som man kan skjuta in under sängen som de kan bada i/dricka ur när de är instängda och sen har vi en stor plastbalja till när de är frisläppta. Senare i vår ska de få en permanent bad-damm eller liknande istället för plastbaljan.

/Knopparp
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #8 skrivet: 17 feb-08 kl 22:16 »
Hygiengräns... jaha ja.

Kära jordbruksverk, om man gjuter in varje individ i hygienisk plast, blir det bra då?

Våra ankor samlever med våra höns, de visste inte att det fanns en sådan regel och trivs därför förträffligt. Det enda problemen är vattenslaskandet och att ankor gärna stannar ute lite längre än höns om aftonen.

Ja, se detta jordbruksverk.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 17 feb-08 kl 22:49 »
Det är ingen köttfabrik du planerar, och utomhus möts de i alla fall.
Några ankor och några höns går bra att ha i samma hus. Pilska ankhanar är i ibland inte så noga med
artgränserna, så hönsen håller sig ofta på pinnen när de är inne. Inga problem om det finns relativt gott om plats.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Taggis

• vänner
« Svar #10 skrivet: 03 mar-08 kl 17:22 »
Jag har mina höns o 2 myskisar tillsammans det går hur bra som helst ,ibland om det är trist väder går dom in i hönshuset på kvällen annars sover dom utanför i hönsgården .När myskishonan legat o ruvat i ett hönsrede har hanen suttit framför henne på en sovpinne på natten .Vår "farfar anka" sover alltid ute o kan om han vill gå under ett tak men han har tydligen sovit ute alltid (han är ca7-8 år) enl.dom han bott hos innan.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Dela detta:

* Inloggade just nu

170 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser