Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättmaskin utan golvbrunn?  (läst 33230 gånger)

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Tvättmaskin utan golvbrunn?
« skrivet: 03 mar-08 kl 23:56 »
Har köpt ett tillbyggt fritidshus som jag ska bosätta mig i. Behöver ha en tvättmaskin o tänkte låta installera den i toarummet. Tänkte att det borde gå att leda avloppsvattnet via handfatets avlopp men kom att tänka på översvämningsrisken om man nu inte har golvbrunn :-X Är det svårt/dyrt att fixa en golvbrunn?
Jag vill bo med skogen i ryggen.

ersam

• -
SV: Tvättmaskin utan golvbrunn?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-08 kl 16:46 »
Det ska inte vara nått problem att ha maskinen i rum utan golvbrunn. Oftast kommer ju inte allt vatten på en gång om nått skulle hända utan det brukar börja med dropp. Ställ därför maskinen i ett "tråg". Finns att köpa.

Avloppet kopplar du in med ett y-rör ovanför vattenlåset under tvättstället. Är det i plast så är det bara att såga av nertill för den bygger på höjden. Rördetaljer finns i närmaste röraffär. Sätter du anslutningen under vattenlåset riskerar lukt att söka sig bakvägen in genom maskinen och ut i rummet.

Det är bra att ha en golvbrunn men har du en någorlunda fräsch maskin ska det inte vara några problem.

ES

Eva

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 04 mar-08 kl 22:17 »
Tack så väldigt mkt för svaret, det känns skönt att veta hur jag ska bära mig åt. Det verkar finnas millioner grejer att tänka på när man blivit med hus så jag lär väl terrorisera er som är erfarna ett tag framåt ;)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 mar-08 kl 12:29 »
 ;D    tänk vad bra med forum.....     Du är välkommen med vilken fråga som helst..    tror nog att det finns ett svar på det mesta här...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Naturen

« Svar #4 skrivet: 06 mar-08 kl 13:00 »
Att tänka på,
fick veta av en kille som instalerar maskiner att slangen till tömningen bör hänga högre en maskinen. för att pumpen inte ska ta stryk, den ska ju pumpa ut vattnet. då brukar man ha en speciel rör av plast som man sätter ner slut stycket på så att vattnet rinner neråt till avloppet,och som monteras fast på väggen, bra att tänka på om du ska ha en annat system till tömningen..
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Våmhuskullan

• -
« Svar #5 skrivet: 06 mar-08 kl 13:11 »

många leder sitt avlopp ner i toaletten då de saknar golvbrunn och glömmer att slangen ska vara högre än maskinen.
jag har mitt avlopp i en gammal diskho(ja jag har ingen tvättstuga utan ett extra gammalt kök bara än) och jag har knutit upp slangen så den är en dm högre än maskinen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 mar-08 kl 14:10 »
Det är väl så att maskinen kan spontantömma sig om inte avloppet sitter högre än maskinen.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 06 mar-08 kl 20:43 »
Har inte haft några sådana problem med min maskin där avloppsslangen går ner i ett golvavlopp.
Tilläggas bör att det självklart ska finnas en kran för tillförseln av vattnet som alltid ska stängas när maskinen inte används!

ES

eka

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 07 mar-08 kl 22:43 »
Det är väl så att maskinen kan spontantömma sig om inte avloppet sitter högre än maskinen.

I mindre maskiner saknas ventil för utloppet - Det är pumpen som skall tömma - så slangen måste passera en nivå som ligger över maskinens högsta fyllningsnivå. Större maskiner saknar pump och har så kallat "störtavlopp" = en stor ventil som bara släpper allt vatten på golvet.

Det kan tänkas att om slangmynningen ligger för lågt så blir det en sughävert som tömmer maskinen.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Eva

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 09 mar-08 kl 01:04 »
Tack för alla bra svar! :)

Jonte

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 25 mar-08 kl 20:27 »
Passar på att slänga ut en fråga här: Jag behöver köpa en tvättmaskin, och undrar bara om någon har ett bra tips. Är du till exempel oerhört nöjd med din maskin (eller för den delen missnöjd) och vill rekommendera (alternativt varna för) något märke eller någon modell?

Jag är ensam, så det ska vara en liten maskin. Jag vill dessutom ha en som är energisnål men effektiv. Är det något annat man bör tänka på ur miljösynpunkt?

manna

• -
« Svar #11 skrivet: 27 mar-08 kl 08:32 »
Passar på att slänga ut en fråga här: Jag behöver köpa en tvättmaskin, och undrar bara om någon har ett bra tips. Är du till exempel oerhört nöjd med din maskin (eller för den delen missnöjd) och vill rekommendera (alternativt varna för) något märke eller någon modell?

Jag är ensam, så det ska vara en liten maskin. Jag vill dessutom ha en som är energisnål men effektiv. Är det något annat man bör tänka på ur miljösynpunkt?

Hitta en maskin som har något slags eko-/snabbprogram! Jag är "bara" hemma med vår lilla dotter, och mina kläder, precis som dotterns, blir mest fläckade av gröt och kräks. Suveränt att kunna tvätta kläderna på snabbprogram då. På vår maskin går det att välja två olika, 30 eller 45 min, båda på 40 grader.

Jag gillar toppmatad maskin bäst. En fördel är att det är lätt att låta tvätt dropptorka rakt ner i maskinen.

Bra centrifug är finemang. Då är det möjligt att hänga tvätt varsomhelst inomhus utan att det droppar restvatten på golv och möbler.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser