Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odling  (läst 1420 gånger)

Filipin

odling
« skrivet: 04 mar-08 kl 14:25 »
Jag har satt gurka och tomater i krukor inne tanken är att senare sätta ut dom i växthuset nu har dom blivit rangliga finns det något man kan göra eller var jag för tidigt ute. ???

mistel

• -
SV: odling
« Svar #1 skrivet: 04 mar-08 kl 15:31 »
Du kan ju försöka ställa dem riktigt ljust samt kanske något svalare (OBS! Gurka vill hellst inte att temperaturen går under +15C) + du kan ju sätta i stödpinnar. Gurkan kan man toppa men inte tomaten.

Och JA du var nog något tidigt ute med sådden tomat sås ca 6-8v innan beräknad utplantering och gurka sås ca 4-5v innan beräknad utplantering.

Ev. kanske du får så nya gurkplantor ganska ofta brukar man få spinnangrepp på gurkplantor man sått för tidigt och då kan det vara bättre att så nya än att plantera ut halvrisiga plantor i växthuset.

rosita51

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 mar-08 kl 18:57 »
Det kan gå bra ändå! Tomater ska man sätta djupt i krukor när man omskolar dem, så det funkar! Gurkor ska stå lika djupt vid omskolning som de står nu, så tyvärr kan man inte göra så mycket åt "rangligheten", men det går t o m att odla gurka inomhus. Det viktigaste är att ställa dem ljust och svalt 15 - 18 grader om du kan och ge dem extraljus 14 timmar/dag. Lycka till! 
MVH Rosita zon 1

Filipin

« Svar #3 skrivet: 06 mar-08 kl 11:19 »
Tack för tipset det är bara att försöka igen :P

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 06 mar-08 kl 11:46 »
Du kan toppa tomaterna med, men i så fall är det topparna som du sätter i nya krukor så de blir nya plantor. Jag brukar göra så på hösten med tomatsorter som jag har dåligt med nya frön till. Toppar de och övervintrar toppplantorna inomhus i ett ljust fönster. Ibland får man toppa dem flera gånger om de blir för rangliga.

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 06 mar-08 kl 12:23 »
Man kan även ta tjuvskotten och sätta som sticklingar.
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser