Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behandla betonggolv  (läst 4155 gånger)

Linda B

Behandla betonggolv
« skrivet: 10 mar-08 kl 17:26 »
Vi håller på och bygger en avdelning för våra hönor i vårat föråd. Vi har betonggolv där och hade tänkt behandla det för att skydda golvet så att det inte suger åt sej något. Är det någon färg man absolut inte ska använda eller något annat man ska tänka på? Vi funderar på att olja golvet med betongolja, är det ok?
Hur känsliga är hönorna mot färglukt? Vi ska nämligen måla resten av förrådet och garaget men funderar på att göra iordning hönsdelen först så att de kan flytta in där och sen göra iordning resten av förrådet och måla väggarna där då. Kan man göra det eller tål de inte färglukten?

/Linda

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Behandla betonggolv
« Svar #1 skrivet: 10 mar-08 kl 20:01 »
Jag tror inte det behövs. Betongen tål lite hönsskit, och ni har ju dessutom strö på golvet.

Sia

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 10 mar-08 kl 22:03 »
Jag vet att farsan har haft problem att måla betonggolv, bla, färg med flingor, färgen flagnade bara av, kommer inte ihåg om det berodde på om golvet var fel isolerat eller dåligt rengjort....
I mitt hönshus så är golvet obehandlat, det är väl inte så vanligt att man behandlar det i stallbyggnader.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Linda B

« Svar #3 skrivet: 11 mar-08 kl 08:57 »
Det är ett nybyggt garage och betongplattan är inte polerad eller vad man säger, så den släpper ifrån sej mycket betongdamm. Så på något sätt måste vi binda det och även få en yta som inte suger åt sej så mycket vätska. Detta ska vi göra i hela garaget för som det är nu går det inte att hålla rent och om man sopar blir hela luften full med betongdamm, inte så hälsosamt kanske.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 11 mar-08 kl 09:20 »
Vi har gjutit nytt golv i vårt hönshus fast vi lämnar det obehandlat. Dammet ordnar till sig efter ett tag när det blandas med ströt. Det är kanske värre för er som har garage i en del också. Vi har även gjutit en annan stor del av logen och där dammar det rejält när det sopar. Det får dock vara så än så länge. Ena halvan av den gjutningen ska bli golv i en sadelkammare och då kommer vi att lägga klinker på där. Jag inbillar mig att dammigheten blir bättre när golvet använts och sopats ett antal gånger fast det kanske det inte blir?

När det gäller färglukten tror jag att hönsen är ganska känsliga faktiskt. Den beror nog lite på vad ni målar med för färg också. Jag håller på och måla insidan på nya hönshuset nu och målar med lackfärg och det luktar starkt, så man storknar om det inte är välventilerat. Räknar med att höns och tupp inte kan flytta in där förrän tidigast en vecka efter att färgen torkat ordentligt. Har målat en gång men, behöver måla en gång till. Måste bara sätta upp ett par lister först.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser