Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förstelnad minigris...  (läst 4035 gånger)

Jillaroo

• Ångermanland
Förstelnad minigris...
« skrivet: 11 mar-08 kl 17:37 »
Hej alla ni lärda!
Jag har två minisar Gunvald och Greta Gris… De lever som stallgrisar och är ute när vädret tillåter detta. Greta har vid ett antal tillfällen blivit som en staty, rör inte en fena. Hon bara står och tittar rätt ut i luften. Då har jag gått fram till henne och lyft upp henne och burit ut/in henne… Det spelar ingen roll om jag lockar med mat.. Efter ca 5-10 min så är hon som vanligt igen…
Vad kan detta bero på`?
Tacksam för svar.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Förstelnad minigris...
« Svar #1 skrivet: 11 mar-08 kl 18:13 »
Hej och välkommen till oss på Alternativ.nu  :D

Hur gammal är Greta?
Brukar det hända var tredje vecka ungefär?   ::)

Hmm... Jag känner igen namnen på dina grisar men vet inte riktigt i vilket sammanhang.
Har vi pratas vid förr tro?   :)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Jillaroo

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-08 kl 08:10 »
Hej!
Tack för ditt svar. Detta är mitt fösta inlägg trots att jag varit inne och läst på en längre tid… :)
Greta blir ett år i Juni, jag har dock inte koll på vilka intervaller detta händer.. Det borde jag kanske skrivit upp… :-[
Men det kan hända att du har rätt.! Troligtvis stämmer det.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 12 mar-08 kl 11:50 »
Det kan vara brunsten som är orsaken till att hon blir förstenad.  ;)

Minigrisar börja brunsta när de är ca 4-7 mån gamla. Brunsten vara ca 3-4 dagar var tredje vecka.
Och eftersom hon inte är så gammal ännu så har du bara kunnat uppleva det ett fåtal gånger.
Under brunsten lever dom i "sin egen lilla värld" Speciellt under högbrunsten.
(Det är oftast då som ensamma suggor rummer för att gå på "galt-jakt"  ;D)

Tecken på brunst är att vulvan svullnar, de blir extra kärvänliga, piper och "morrar", och rida på div. ting. Det är lite individuellt.  ;)

Andra tecken är deras ansiktsuttryck.
De viker öronen bakåt, ryckar på trynet (viker sidorna på trynet bakåt) och får en drömmande blick.

Här är några bilder på ansikten.

Här blir Rosette betäckt.

Här blir Jennie betäckt.

Här rider Irma på Helga. Båda brunstar.

Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Jillaroo

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 12 mar-08 kl 12:31 »
Jo nog är det brunsten alltid! Hon ser precis ut som Jennie i ansiktsuttrycket.
Skulle vara skoj att få betäcka henne när hon blivit tillräckligt gammal osv. Hur går man då tillväga, kan man inseminera? Eller ska man ragga rätt på en galt? Det finns inte så många minisar här i närheten…
Tack Gris-Eva!

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #5 skrivet: 12 mar-08 kl 13:32 »
Det finns ingen semin till minigrisar så det blir så fall att "ragga galt"  ;D

Men det är mycket man behöver kunna och veta innan man tar en kull.
Ring mig i stället så kan vi diskutera minigrisavel i lugn och ro.

Det ämnet passar inte riktigt in på det här forumet.  ::)
Ett riktigt minigrisforum hittar du på www.smgs.se, men då måste du var medlem.  :-[

Jag har tel: 0502-431 31
Hör av dig!  :D

Jillaroo

• Ångermanland
Tack
« Svar #6 skrivet: 12 mar-08 kl 14:01 »
Hej och tack. Jag vill definitivt ha mer kunskap innan jag tänker betäcka min Greta. Men tyvärr så är det svårt att leta rätt på information. Jag vill inte verka oseriös utan jag är väldigt mån om mina djur.
Tack Gris-Eva!
Vad gjorde alla minigris ägare utan dig?
Du är guld värd!

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Tack
« Svar #7 skrivet: 12 mar-08 kl 15:54 »
Tack Gris-Eva!
Vad gjorde alla minigris ägare utan dig?
Du är guld värd!

Nu gör du mig generad.  :-[ 
Kan jag hjälpa till med frågor ang. minigrisar, så gör jag gärna det.  :)

AnnaPanna_is_back

« Svar #8 skrivet: 02 apr-08 kl 09:40 »
Förstelnad eller helt omöjligt.. ja det är som att kastas mellan ytterligheter när vår lilla docka brunstar.
För första gången har hon dessutom börjat försöka rida på mig när jag går i hagen och plockar bajs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser