Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisens färg luktar curry!  (läst 1263 gånger)

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Grisens färg luktar curry!
« skrivet: 21 mar-08 kl 22:19 »
Två av mina minigrisar (båda suggor) är vildsvinsfärgade- Agouti
Dessa två har en ganska stark doft av curry eller liknande. Dom luktar jättegott! :D
Även mina agoutifärgade kultingar på 5 veckor har börjat att dofta lite rökelse.
Ingen av mina andra 11 minigrisar luktar något speciellt.

En del Linderödare kan ju vara ganska röda och andra lite mera ljusa med fläckar.
Och River... du har ju vildsvin. :D

Känner ni andra någon skillnad på doft som beror på färgen?
(Det är ingen galtdoft jag pratar om.)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Grisens färg luktar curry!
« Svar #1 skrivet: 21 mar-08 kl 22:30 »
Är ju så knäpp att jag tycker grisarna luktar gott.. har Linderödare.. varav hälften är röda men jag har inte känt någon skillnad i doft.. måste ta o lukta på dom.. Återkommer  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Westan

« Svar #2 skrivet: 21 mar-08 kl 22:32 »
Det var drygt ett år sedan vi hade linderödsvin.
Doften av curry är bekant och en mycket trevllig erfarenhet. Men det var inte
knutet till den röda färgen. Den sugga som luktade mest var svart, mycket mörk
med lite inslag av grått.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 24 mar-08 kl 18:59 »
Ingen som har sniffat på nassen idag?  ::)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 24 mar-08 kl 19:02 »
Jodå jag har  ;D
Kan nog hålla med..att doften kan härledas till curry.. :P
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 24 mar-08 kl 19:15 »
Min linderödsgylta doftade också starkt och gott som curry. Hon var mest svart och vit, hade egentligen inget rött inslag alls i färgen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Oskarsgården

• Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 24 mar-08 kl 19:18 »
Min linderödsgylta doftade också starkt och gott som curry. Hon var mest svart och vit, hade egentligen inget rött inslag alls i färgen.

Var hon född utan rött då?
Den färgen försvinner ju oftast när de blir äldre.. och de blir mer vita istället..

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 24 mar-08 kl 19:21 »
Vad jag kan minnas så var hon född utan rött.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

AnnaPanna_is_back

« Svar #8 skrivet: 24 mar-08 kl 20:51 »
Min röda luktar jättestarkt av curry, något vi reagerade över ganska tidigt. Vår svarta har aldrig luktat nåt speciellt.
/A

Dela detta:

* Inloggade just nu

208 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser