Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stenkista under sommarstuga  (läst 5114 gånger)

Boden

Stenkista under sommarstuga
« skrivet: 29 mar-08 kl 21:16 »
Hej! 

Har grävt en stenkista under en "lillstuga" (17 m2 ) för BDT-vatten. Stugan har torpargrund. Något jag behöver tänka på?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Stenkista under sommarstuga
« Svar #1 skrivet: 29 mar-08 kl 21:21 »
Att inte berätta det för någon myndighetsperson? ;)

Boden

« Svar #2 skrivet: 29 mar-08 kl 22:05 »
Oj!  Det låter inte bra? Vad är det som kan gå fel och hur skulle jag ha gjort istället?
Det fanns ingen annan plats att gräva den , då det är ett högt  berg på ena sidan, en väg på den andra, en bod på den tredje och... ja kanske framför stugan??

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 mar-08 kl 22:14 »
Ja, Vattendoktorn är väl den som har bäst kläm på reglementet här, men för BDT lär det krävas åtminstone tvåkammarbrunn.

Boden

« Svar #4 skrivet: 29 mar-08 kl 22:27 »
Då hoppas jag att Vattendoktorn svarar på detta.
Stugan kommer bara att användas under sommarmånaderna och väldigt sporadiskt även då, men det kanske inte spelar någon roll?

signe

« Svar #5 skrivet: 30 mar-08 kl 18:17 »
Vad menar du egentligen med en "stenkista"? Hur stor, är det tät botten, fylld med vad, utlopp vart??

Boden

« Svar #6 skrivet: 31 mar-08 kl 14:03 »
Stenkistan är grävd i lerjord drygt 1m djup och fylld med ganska stora stenar. Fyllde den full med vatten för att prova och efter några timmar hade det runnit ner. Det finns inget utlopp utan vattnet rinner ner i marken.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 31 mar-08 kl 22:17 »
Stenkistan är grävd i lerjord drygt 1m djup och fylld med ganska stora stenar. Fyllde den full med vatten för att prova och efter några timmar hade det runnit ner. Det finns inget utlopp utan vattnet rinner ner i marken.

Låter ju jättebra! Ärligt alltså. Men snacka inte med myndigheterna!
Kolla runt i andra trådar om avlopp!

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

110 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser