Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sanera marken i voljär?  (läst 1309 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Hur sanera marken i voljär?
« skrivet: 14 apr-08 kl 11:59 »
Förra sommaren blåste och regnade det nästan varje dag, marken i kycklingarnas voljär blev blöt trots tak, och en del fick koccidios.
Hur kan man sanera den, så jag kan använda den igen?  Byta översta lagret, hur djupt? Väldigt jobbigt. I gamla böcker står att man ska
använda kalk. Jag antar att det menas bränd kalk, finns sådan att få tag i? Går det med cement? Det innehåller väl bränd kalk?
Kan Virkon fungera på mark? Voljären har stått tom sedan i somras.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sallyomolly

• Gäst
SV: Hur sanera marken i voljär?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-08 kl 12:54 »
Jag grävde bort en del. Kalkade, la ut grus och strör med stalosan några gånger i veckan. Jag har aldrig haft coccidier men jag har inte fått några heller på detta vis tror jag.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-08 kl 14:16 »
Vilken sorts kalk? Hur mycket Stalosan? Blir det inte geggigt när det blir blött?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 14 apr-08 kl 18:09 »
Tveksamt om det är nödvändigt att sanera eftersom det av SJV framgår att det i princip finns smitta där det finns höns. (http://www.sjv.se/download/18.1b8099a110e3ab7cbd80003346/Rådgdgiv16+Sjukdomar,+del+2.pdf). Det är dock viktigt att se till att det är torrt och väldränerat så att inte sjukdomen tar överhanden.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 apr-08 kl 13:10 »
Jag har så mycket grovt grus så det går ganska bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

208 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser