Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tak-nät?  (läst 8043 gånger)

Annika Johansson

• Östergötland
Tak-nät?
« skrivet: 15 apr-08 kl 22:34 »
Vi har äntligen blivit ( i stort sett ) klara med ankornas utehage. Så kommer då den stund när vi ska veckla ut inköpta bärnät, för att spänna som tak..
Ha ha. På förpackningen ( Plantagen 29.- ) står 4.8*10 meter. Perfekt. Hagen är ca 7 meter bred, ger överhäng på 1,5 på var sida, samt ca 20 meter lång. Vi köpte ett antal, då vi ska bygga flera hagar. Men..  Problemet var att det iofs billiga bärnätet inte höll måtten.  Så, var hittar jag sådana stora skyddsnät som de har och slänger över ensilagebalarna?  ???
Samma problen kommer att uppstå då hönshage ett och två ska byggas, storlekarna på dessa kommer oxå att bli större, så jag måste hitta ett nät modell XXL. Några tips?

Annika

rina

• Gäst
SV: Tak-nät?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-08 kl 22:49 »
På granngården vet jag dom hade sånt svart nät dom la över ensilagebalarna och det var olika i storlekar. Men tänk på vintern då tynger snön ner näten...jag la riktigt hönsnät över alla gårdarna och det håller sommar som vinter det blir dyrt men billigare i längden....och man är helt säkert mot hök.....jag har många stora gårdar.....

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 16 apr-08 kl 07:01 »
www.nimaab.se har ensilagenät artikelnummer:  9003095  Längd 25m Bredd 8m

Pris exkl. moms: 660.00 kr

Fungerar bra för ett tillfälligt tak för sommar men är för tätt så snö samlas på vintern. Lägg det aldrig på en gräsmatta, det växer fast på bara någon vecka 8).

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #3 skrivet: 16 apr-08 kl 17:32 »
Begagnat fisknät kanske

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 20 apr-08 kl 18:13 »
Såg i en annan tråd; försvarets kamouflagenät ;D
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-08 kl 19:19 »
vad synd att det inte går att skicka efter försvarets nät från ÖB. :(
Hedemorahöns

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 20 apr-08 kl 19:33 »
Bästa taknäten tror jag är vanligt stormaskigt hönsnät, 180 cm brett eller vad såna brukar vara.
Stöd kan ordnas genom att spänna upp gamla telefontrådar eller liknande med ca 4 mm diameter, nätet najas fast ovanpå trådarna.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Tuve

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 apr-08 kl 09:12 »
Jag köpte från Allox (leta på nätet). Ganska dyrt rådjursnät, men jag hoppas att jag får valuta för pengarna. Fick rabatt, för det var på en trädgårdsmässa. Då fick jag 2 rullar på 2 x 20 m för 450 kr.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 24 apr-08 kl 09:55 »
Hej!
Jag köpte på Granngården, fågelskyddsnät till ensilagebalar 8*25 meter 507:-. Det faktum att det var i ett stycke älskar jag, nu när det sitter på plats, men attans vad det tog vind när vi satte upp ( givetvis så blåste det upp just då.. ). Så hållbarheten undrar man ju över, framtiden får utvisa. Undrar om Nimas är av kraftigare kvalitet, detta var typ "potatissäcksnät", om ni förstår? Ska ta kameran med ut, ledig och fint väder, har haft sovmorgon, ljuvligt!!
Hörs!

Strajder

• Aspegården
« Svar #9 skrivet: 24 apr-08 kl 11:14 »
Undrar om Nimas är av kraftigare kvalitet, detta var typ "potatissäcksnät", om ni förstår?
Det är samma nät som NIMA har. Enligt reklamen ska det hålla i flera säsonger (vi har haft våra nät i två säsonger för att täcka ensilage ok de är fortfarande hela.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #10 skrivet: 24 apr-08 kl 17:22 »
Snälla :-[ ta kameran och fota! Jag vill SE hur detta taknät från granngården ser ut :-*

Tuve

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 25 apr-08 kl 09:52 »
Själv skulle jag inte sätta upp nät som håller högst 2 säsonger. Då är det bättre att lägga lite mer pengar och göra något hållbart, tycker jag. Det var ju inte jättebilligt heller, det ni beskriver från Granngården.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 25 apr-08 kl 11:08 »
Har stormaskigt hönsnät i stora hönsgården.
Det är inte bra för skatorna far in och ut. >:(
,Det  skulle ha varit mindre maskor.
Hedemorahöns

Strajder

• Aspegården
« Svar #13 skrivet: 25 apr-08 kl 12:05 »
Själv skulle jag inte sätta upp nät som håller högst 2 säsonger. Då är det bättre att lägga lite mer pengar och göra något hållbart, tycker jag. Det var ju inte jättebilligt heller, det ni beskriver från Granngården.
Jag har sådant nät men det berodde på att det var det enda lämpliga jag hade hemma just då. Kommer att byta ut det mot mer hållbar lösning innan snön lägger sig på och har sönder det. Är ju OK att nätet blir fullt med snö när det ligger på ensilagebalarna men fungerar inte när det är fritt upphängt.

Lotus

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 25 apr-08 kl 13:02 »
Jag har också gått i taknätfunderingar men nu har vi (= min käresta) byggt en regel upptill (180 cm ovan marken) samt lagt reglar tvärs över buren och så häftade och virade vi fast vanligt hönsnät som tak. Vi virade alltså ihop nätet sida vid sida med najtråd och använde metersrullar. Där det fanns regel häftade vi. Det blev mycket stabilt och jag skulle bli förvånad om buren gav efter för snö faktiskt!
« Senast ändrad: 25 apr-08 kl 14:29 av Lotus »

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #15 skrivet: 26 apr-08 kl 02:50 »
Frestas inte att sätta upp fårstängsel med stora fyrkantiga hål - duvhöken lyckades komma in i min hönsgård genom detta...
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #16 skrivet: 26 apr-08 kl 15:54 »
Reglar tvärs över blir bra - så länge inte bredden är 10 m :-\

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 09 jul-08 kl 22:58 »
Rapport efter utprovning:
Billigt bärnät - motsvarade ej uppgiven storlek, men billigt..
Skyddsnät ensilagebalar, Granngården - tar vind, och skulle blåsa sönder, vi tog ned det innan det såg för dj... ut.
Har nu: blått balsnöre, en tråd var 12 cm ungefär, ett rackarns pillande att få dit det, men det funkar!

Bild på ensilagenätet.

Annika

ivigtut

« Svar #18 skrivet: 11 jul-08 kl 22:35 »
vad synd att det inte går att skicka efter försvarets nät från ÖB. :(
Kamouflagenät finns att köpa från jakt och fågelskåds butiker, har jag för mig.

ivigtut

« Svar #19 skrivet: 11 jul-08 kl 22:39 »
Begagnat fisknät kanske

Begagnat fisknät finns i mängder. Allt från gamla bomullsgarn till moderna plastgarn som av olika anledningar inte används längre.
Jag vet om ca en km. plastgarn som inte går att använda på grund av lagar och paragrafer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser